וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מגביר אחיזה: העמדה החדשה ליד מעבר רפיח שמדאיגה את צה"ל

16.7.2017 / 11:38

מערכת הביטחון רואה בהקמת העמדה, השולטת על תנועת כלי רכב, ניסיון של הארגון לפעול לראשונה באזור. זאת, על רקע הרחבת פעילותו של מעבר רפיח וניסיונות הרשות ומצרים למנוע השתלטות של חמאס עליו

מעבר כרם שלום. שי מכלוף
ניסיון להגביר אכיפה בכרם שלום או לשנות המדיניות בשטח לקראת הרחבת מעבר רפיח?. מעבר כרם שלום/שי מכלוף

מנגנוני הביטחון של חמאס הקימו סמוך למעבר כרם שלום עמדה המאפשרת לשלוט על תנועת כלי רכב – כך נודע לוואלה!NEWS. במערכת הביטחון רואים בכך ניסיון של אנשי מנהיג הארגון ברצועה, בהם יחיא סנוואר, לשנות את המדיניות שעליה הוסכם לפני שנים בין הרשות הפלסטינית, מצרים וישראל להפעלת המעבר, שלחמאס אין בה חלק.

עם זאת, עדיין לא ברור אם מדובר בניסיון להגביר את האכיפה סביב התנועה למעבר בין רצועת עזה למצרים, או בניסיון לשנות את המדיניות בשטח לקראת ההרחבה המשמעותית בפעילותו של מעבר רפיח לאזרחים ולסחורות. כיום, המעבר נפתח להולכי רגל במקרים הומניטריים או כמחווה של המשטר המצרי לפלסטינים.

לפני שנים נקבע כי נציגי הרשות הפלסטינית יתפעלו את מעבר כרם שלום בצד הפלסטיני, וגביית המסים תתבצע על ידי ישראל ותעבור לאחר מכן לידי הרשות. ניסיונותיו של חמאס לקבל אחריות על תפעול, אבטחה וגביית מסים בצד הפלסטיני של המעבר נכשלו. כעת, הקמת העמדה הפלסטינית מתפרשת כניסיון לשנות את הסטטוס קוו בשטח.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי שנסגר בעקבות הפיגוע: הר הבית ייפתח מחר בהדרגה למתפללים
מהקלטת הלוהטת ועד הערבים נוהרים: רגעי הלחץ הגדולים של נתניהו
גבאי הצטרף להפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה: "לפרק את הממשלה"

העברת מכליות דלק ממצרים לעזה, מעבר רפיח, 21 ביוני 2017. רויטרס
חשש מנוכחות חמאס. מעבר רפיח/רויטרס

הרשות הפלסטינית צפויה למנות אנשים ממנגנוני הביטחון שלה להפעלת מעבר רפיח כדי למנוע כל השפעה של חמאס או של אנשי מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי של יו"ר הרשות אבו מאזן. גם מצרים מתנגדת לנוכחות חמאס באזור המעבר, מחשש שאישור לכך יצטייר כהכרה בחמאס שמוגדר על ידו ארגון טרור, במיוחד על רקע המהלכים המדיניים והביקורת נגד קטאר על תמיכה בטרור.

לפני כשבועיים הושגו הבנות בין הפלסטינים למצרים על הרחבת הפעילות במעבר רפיח של הולכי רגל וסחורות באופן משמעותי. במסגרת התהליך, הנידון בקרב דרגים מדיניים וביטחוניים, החלו בשבוע האחרון עבודות הנדסיות בשני צדי הגבול, שכללו הצבה של אמצעים טכנולוגיים כדי לפקח על ציר תנועה משמעותי וגדול בהרבה מזה שהיה קיים עד כה למעבר מכליות דלק ממצרים לרצועה.

להחלטה המצרית יש כמה השלכות אזוריות. להערכת גורמים בישראל, היא ניתנה לחמאס בתמורה להתחייבות של הממשלה בעזה להפסיק את התמיכה בדאעש בסיני, למנוע טרור במעברי הגבול ולצמצום היקף המנהרות בציר פילדלפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully