וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הווקף: "איבדנו את השליטה על אל-אקצא"; חמאס: "להמשיך באינתיפאדה"

15.7.2017 / 18:34

הגוף האחראי על מתחם הר הבית גינה את סגירת המסגד ביום השני ברציפות, לאחר פיגוע הירי שבו נהרגו שני שוטרים. ארגון המדינות המוסלמיות כינה זאת "פשע חמור ותקדים מסוכן". מאות מפגינים בירדן

צלמים זמניים מורשים

הווקף האסלאמי בירושלים, האחראי על מתחם הר הבית ומסגד אל-אקצא, מסר היום (שבת) כי "איבדנו את השליטה על מסגד אל-אקצא באופן מלא, עקב הצעדים שנקט הכיבוש וסגירת המסגד ביום השני ברצף". זאת, יום לאחר הפיגוע במקום, שבו נהרגו שני שוטרים מירי של שלושה מחבלים, תושבי אום אל-פחם.

עוד נמסר כי "כוחות הכיבוש פגעו בכל המשרדים והמרכזים של הווקף, כולל בית הדין השרעי, ששומר בתוכו את הרישומים ההיסטוריים של ירושלים". כמה מאות הפגינו בעמאן, בירת ירדן, במחאה על סגירת המסגד.

על פי ההערכות, המתחם צפוי להיפתח מחדש בתחילת השבוע, אולם טרם הושגה הסכמה מלאה בנושא ולא ברור אם חלק מההגבלות שהוטלו לאחר הפיגוע ייוותרו גם לאחר מכן.

בעקבות הפיגוע, נאסרה הכניסה למתחם החל מאתמול. במהלך היום, דווח בכלי התקשורת הפלסטיניים על כך שכוחות הביטחון הישראליים פשטו על לשכת המופתי של ירושלים, משרדי בית הדין השרעי ולשכות נוספות במתחם אל-אקצא.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי הפיגוע: המשטרה תנסה לסכל את המתקפה הבאה כבר בדרך להר הבית
בהוראת המשטרה: פורקו סוכות האבלים בבתי המחבלים מהר הבית
תיעוד חדש מהפיגוע: המחבלים מגיחים מהר הבית – ויורים בשוטרים

מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה בירושלים, 14 ביולי 2017. אי-פי, AP
"צעדים שרירותיים ולא צודקים". מוסלמים מתפללים בפאתי העיר העתיקה/AP, אי-פי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאות מפגינים בעמאן, ירדן, במחאה על סגירת המסגד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדברים מטעם הווקף נמסרו לאחר פגישה עם המופתי של ירושלים, שייח מוחמד חוסיין, שנעצר אתמול לאחר שקרא למתפללים המוסלמים להפר את ההחלטה הישראלית ולעלות למסגד אל-אקצא. הוא שוחרר כעבור כמה שעות, אולם ככל הידוע לא הותר לו להיכנס למתחם. עם זאת, דווח כי מנהל המסגד, שייח עומר אל-כסוואני, נכנס היום למתחם מלווה בארבעה מאבטחים, בעקבות המגעים בין ירדן לישראל.

הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי גינה היום את סגירת מתחם הר הבית והאיסור על תפילה במסגד אל-אקצא. "מדובר בפשע חמור ותקדים מסוכן", נמסר בהודעת הארגון, שבו חברות 57 מדינות ברחבי העולם המוסלמי. גם הליגה הערבית גינתה את הצעד ואת הפשיטות הישראליות במתחם, וכינתה זאת "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל הזכות לפולחן".

הר הבית לאחר הפיגוע בשער האריות וקרב היריות בהר הבית, ירושלים, 14 ביולי 2017. רויטרס
"מאיימים על היציבות". כוחות במתחם הר הבית, אתמול/רויטרס

אליהם הצטרפה גם אוניברסיטת אל-אזהר, המוסד ההלכתי החשוב ביותר בעולם המוסלמי הסוני, שמושבה במצרים. על פי הודעה רשמית שנמסרה מהמוסד המכובד, סגירת אל-אקצא ומעצרו של המופתי "מאיימים על היציבות". גורמים רבים נוספים בעולם המוסלמי, כמו פוסק ההלכה המוכר יוסוף אל-קרדאווי, גינו גם הם את ההחלטה הישראלית וקראו לפתיחה מחודשת של המתחם באופן מידי.

גם מטעם הממשלה הפלסטינית נמסרה היום הודעה נוספת, שבה נמסר כי "אנו קוראים לעצירה מידית של הצעדים השרירותיים והלא צודקים שהטילה ממשלת הכיבוש, בהם סגירת מסגד אל-אקצא וחסימת העיר העתיקה". זאת, לאחר הצהרות דומות שנמסרו אתמול מטעם הממשלה הפלסטינית ובכירים ברשות.

דובר חמאס פוזי ברהום קרא היום להמשיך "בהסלמת האינתיפאדה בירושלים ובעימותים עם הכיבוש והמתנחלים בכל נקודות החיכוך להגנה על מסגד אל-אקצא, בכל מחיר". הוא הוסיף כי "בחמאס רואים בחומרה רבה את החלטת ממשלת ישראל לסגור את מסגד אל-אקצא ומניעת קיום התפילות במקום. פשע זה הוא המשך למלחמת הדת נגד הפלסטינים והמקומות הקדושים". ברהום קרא למוסלמים להפגין מול שגרירויות ישראל ברחבי העולם, "כדי ללחוץ על ישראל, שתעצור את הפשעים וההפרות".

הר הבית ריק לאחר הפיגוע בשער האריות, 14 ביולי 2017. רויטרס
"אירוע חמור". מתחם הר הבית המרוקן לאחר הפיגוע, אתמול/רויטרס

אמש קראה ממשלת ירדן לישראל לפתוח באופן מידי את מתחם הר הבית לתפילת מוסלמים. לפי הטענות בירדן, ישראל הפרה את ההסכמים בדבר הסדרי התפילה במקום. "על ישראל להימנע מלנקוט בצעדים שיפרו את הסטטוס קוו ההיסטורי בהר הבית", אמר דובר ממשלת ירדן מוחמד מומני. שר הווקף הירדני ואיל ערביאת הוסיף וטען היום כי מדובר ב"אירוע חמור".

העיר העתיקה בירושלים לאחר הפיגוע בעשר האריות והירי בהר הבית, 14 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
איום על הסטטוס קוו. כוחות בעיר העתיקה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
העיר העתיקה בירושלים לאחר הפיגוע בעשר האריות והירי בהר הבית, 14 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"ישראל תנקוט את כל הפעולות הדרושות". כוחות בעיר העתיקה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גורמים מדיניים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרו כי ישראל דוחה את ההודעה הירדנית ביחס לפיגוע. "במקום לגנות את הפיגוע בחרה ירדן לתקוף את ישראל, המגינה על המתפללים ושומרת על חופש הפולחן במקום", נמסר. "ישראל לא תסבול פגיעה במקומות הקדושים והיא שומרת על הסטטוס קוו בהם. ראוי שכל הצדדים המעורבים, ובכללם ירדן, ישמרו על איפוק וימנעו משלהוב הרוחות".

מוקדם יותר אתמול, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו וגינה בפניו את הפיגוע. לדברי אבו מאזן, הוא "דוחה כל פעילות אלימה מכל צד שהוא, במיוחד במקומות פולחן". בנוסף לכך, אבו מאזן קרא לנתניהו לבטל את ההחלטה הישראלית לסגור את מתחם הר הבית ומסגד אל-אקצא למתפללים, והזהיר מפני השלכות של צעד כזה. ראש הממשלה הבהיר כי "ישראל תנקוט את כל הפעולות הדרושות כדי להבטיח את הביטחון בהר הבית, ללא שינוי בסטטוס קוו".

(עדכון ראשון: 13:45)

מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה בירושלים, 14 ביולי 2017. אי-פי, AP
חסימות בכניסה לעיר העתיקה/AP, אי-פי
מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה בירושלים, 14 ביולי 2017. אי-פי, AP
מתפללים מוסלמים בפאתי העיר העתיקה/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully