וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשבועיים אחרי ששוחרר מהכלא: מת חתן פרס נובל לשלום הסיני ליו שיאובו

ליו, סופר ומתנגד משטר, שוחרר מהכלא בסין בשל מחלת סרטן הכבד הסופנית שממנה סבל. ליו היה ממובילי מחאת כיכר טיאננמן בבייג'ינג ב-1989 שדוכאה באלימות בידי הרשויות. אשתו נמצאת במעצר בית זה שש שנים מבלי שהואשמה בדבר. ועדת פרס נובל: סין אחראית למותו

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יוסי אלטר

ליו שיאובו, פעיל זכויות אדם סיני זוכה פרס נובל לשלום ששוחרר לפני שבועיים מהכלא בשל מחלתו מת היום (חמישי) בבית החולים – כך מסרה ממשלת סין. ליו, סופר שקרא לרפורמות פוליטיות במדינה הקומוניסטית ולסיום שלטונה של המפלגה, אושפז בבית חולים בשניאנג שבמחוז ליאונינג בשל מחלת סרטן הכבד הסופנית שבה לקה.

ליו הורשע ב-2009 ב"חתירה" נגד המשטר ונשלח ל-11 שנות מאסר. שנה לאחר מכן, זכה ליו, בן 61, בפרס נובל לשלום "על מאבקו הארוך והבלתי אלים למען זכויות אדם בסיסיות בסין", כהגדרת ועדת הפרס באוסלו. הוא יוצג בטקס על ידי כיסא ריק.

השלטונות בבייג'ינג, שזעמו על הענקת הפרס, מנעו מאשתו ליו שיה להגיע לטקס והיא נמצאת מאז במעצר בית, מבלי שהואשמה אי פעם בדבר. ליו אף היה ממובילי מחאת כיכר טיאננמן בבייג'ינג ב-1989, שקראה לרפורמות דמוקרטיות, אך דוכאה באלימות בידי הרשויות.

לקריאה נוספת:
פרס נובל לשלום: כיסא ריק ייצג את הזוכה

ליו שיאובו, חתן פרס נובל לשלום ומתנגד משטר בסין, 1995. רויטרס
קרא לרפורמות דמוקרטיות. ליו שיאובו/רויטרס

ועדת פרס נובל לשלום מסרה היום כי סין אחראית למותו של ליו. מהוועדה נמסר כי "זה מטריד מאוד שליו לא הועבר למתקן שבו יכול היה לקבל טיפול רפואי לפני שחלה באופן סופני". ממשלת סין חשפה כי הוא חולה בסרטן הכבד רק בחודש יוני אחרי שלמעשה כלל לא טופל עבורו. הוא קיבל חנינה רפואית, אך גם על ערש דווי הוא לא הורשה להתראיין ואושפז באבטחה כבדה בבית החולים.

ארגוני זכויות וממשלות במערב הפצירו בסין לאפשר לליו ולאשתו ליו שיה לעזוב את המדינה כדי לקבל טיפול בחו"ל כפי שרצה. אך הממשלה הזהירה מהתערבות זרה בעניינו ומסרה כי ליו טופל בידי מומחים סינים בכירים לסרטן.

עם זאת, בייג'ינג אפשרה לשני רופאים זרים, מארצות הברית ומגרמניה, לבקר את ליו ביום שבת והם אמרו כי אפשר להעבירו לבית חולים בחו"ל. "הם לא יכולים לנתח, הם לא יכולים לעשות לו הקרנות או כימותרפיה", אמרה ליו בסרטון וידאו קצר שפורסם כשמצבו של בעלה החל להידרדר. נשיא טייוואן צאי אינג-וון קרא גם הוא לסין לשחרר את ליו ואמר כי האי, שבייג'ינג טוענת לבעלותו, מוכן לספק לו סיוע רפואי. מאז מצבו הידרדר והיום נקבע מותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully