וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה עדתית בחינוך החרדי? יהדות התורה: "הסיבה היא רקע דתי"

13.7.2017 / 13:16

פרסום ראשון: לאחר שהואשמו בשתיקה על האפליה במוסדות חינוך אשכנזיים, הח"כים מהמפלגה כתבו לדרעי כי הם "מגנים פגיעה על רקע עדתי". עם זאת, הם דרשו "לרסן אנשי ציבור" שטוענים לאפליה שיטתית, והזהירו כי "הכללות יגרמו לירידה ברמה הרוחנית"

ילדות חרדיות בירושלים. AP
"ההכללות יוצרות אווירה עכורה". ילדות חרדיות בירושלים/AP

תופעת האפליה העדתית במוסדות חינוך חרדיים אינה חדשה. מאז פרשת עמנואל, שחשפה לפני שבע שנים הפרדה בגדר בין תלמידות ספרדיות לאשכנזיות בבית הספר "בית יעקב" בהתנחלות, מדי שנה נדרש משרד החינוך לסוגיה, ופועל למציאת פתרון לבנות שלא התקבלו למוסדות. במפלגת "יהדות התורה", שהואשמה לא פעם בשתיקה על האפליה במוסדות חינוך אשכנזיים המזוהים עמה, משיבים כעת לראשונה לטענות, לאחר שבמשך שנים נהגו חבריה להשיב באמירות לקוניות וחסרות משמעות לשאלות בנושא בראיונות לתקשורת החרדית.

במכתב ששלחו חברי הסיעה ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי ותוכנו הגיע לידי וואלה! NEWS הסבירו כי הם "מגנים ומוקיעים התנהלות שהפגיעה בה היא על רקע עדתי", אך טענו כי חלק גדול מההאשמות על גזענות הן שקריות. "כאשר אנו בוחנים היטב את מה שקורה בשטח, מגיעים למסקנה כי יש יותר ויותר מקרים שהסיבה לאי קבלת תלמידות לסמינרים היא על רקע דתי - ולא על רקע של השתייכות עדתית".

בנוסף לכך, נטען במכתב כי במקרים רבים "תלמידות אשר לא התקבלו לסמינרים ספרדיים פנו לסמינרים אשכנזיים, וכאשר לא התקבלו העלו טענות כאילו הדבר נעשה על רקע עדתי, בשעה שהיה ברור כי הסיבות הן על רקע דתי". הטענה המוצגת במכתב, כי הם מגנים את האפליה אך גם סבורים כי רוב המקרים הינם על רקע דתי, מעידה על יחסם הפשרני לסוגיה.

עוד בוואלה! NEWS:
ח"כ אייכלר: "הרבה פרענקים הולכים לצבא בגלל שיש אצלם רפיון"
"אני מתבייש, אבל נגד": ש"ס הצביעה נגד חוק הנלחם באפליית מזרחים
ליקויי למידה או גזענות? שתי תלמידות חרדיות ספרדיות יושבות בבית חצי שנה

שר הבריאות וחבר הכנסת בסיעת יהדות התורה יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
"גורמים שונים מלבים את אש המחלוקת העדתית". ליצמן/ראובן קסטרו

חברי הכנסת מיהדות התורה - השר יעקב ליצמן, סגן שר החינוך מאיר פרוש והח"כים משה גפני, אורי מקלב, ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס - שיגרו את פנייתם ככל הנראה גם בשל ראיונות שהעניקו לאחרונה חברי ש"ס, בהם יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי, בתקשורת החרדית, ובהם התייחסו לתופעה.

"אנו עדים שוב ושוב להכרזות שיש בהן הכללות, מפי אנשי ציבור שבסביבתך", נטען במכתב שמוען לדרעי. הח"כים ביקשו מיו"ר ש"ס "למצוא את הדרך ולהשתדל ולרסן אנשים אלו, ולמנוע מהם לצאת בהכרזות שאינן מדויקות ואף מזיקות לכל מוסדות החינוך והיהדות החרדית". הם עוד טענו כי "מלבד העובדה שהכללות אלו יוצרות אווירה עכורה, שאותה מנצלים גורמים שונים ללבות את אש המחלוקת העדתית, הדבר עלול לגרום - על ידי הכללת תלמידות שאינן מתאימות מבחינה רוחנית - לירידה ברמה הרוחנית של המוסדות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אריה דרעי יוצא מביתו שבירושלים לחקירה במשרדי להב443 29 במאי 2017. מגד גוזני
הכריז על "יום חג" בדרך למיגור האפליה. דרעי/מגד גוזני

גורם במשרד החינוך טען כי בשנים האחרונות חלה ירידה מסוימת באפליה העדתית במוסדות החינוך החרדיים. עם זאת, הטענות לאפליה בעת האחרונה קשורות בסיבות שלרוב מוגדרות "רוחניות" ונוגעות להורים - למשל היותם בעלי מנוי אינטרנט או טלפון חכם שאינם מאושרים על ידי הרבנים, או היותה של האם לא צנועה מספיק לדרישתם.

בחודש פברואר האחרון כינס השר דרעי, יחד עם שר החינוך נפתלי בנט, מסיבת עיתונאים שבה הכריז על "יום חג" בדרך למיגור האפליה, והציג הנחיות חדשות של המחוז החרדי במשרד החינוך, שנועדו לפתור את הבעיה. החידוש המרכזי בהן היה קביעת תאריך יעד חדש, שעד אליו יצטרכו ועדות הערר במשרד החינוך, המטפלות בפניות של תלמידות ותלמידים שלא התקבלו, להשלים את דיוניהן.

דרעי ובנט הצהירו כי בשונה מהמצב כיום, שבו הדיונים מתמשכים אל תוך החופש הגדול ולעתים גם במהלך שנת הלימודים, מעתה כל תלמיד ותלמידה אמורים לדעת היכן ילמדו בשנת הלימודים הבאה, ויוכלו למצוא חלופות במקרה שנדחו, עוד לפני היציאה לחופש הגדול. עם זאת, לפי עדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי עדיין יש עשרות בנות שאינן משובצות למוסדות חינוך ברחבי הארץ, גם אם לא בכל המקרים מדובר בדחייה על רקע עדתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully