וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל והרשות ישתפו פעולה ב"תעלת הימים": "איתות לעתיד"

13.7.2017 / 9:16

שליח טראמפ לאזור, השר הנגבי וראש רשות המים הפלסטינית חתמו על הסכם לפיו הרשות הפלסטינית תוכל לרכוש מים ואנרגיה במחיר מוזל בפרויקט תעלת הימים. מטרת הפרויקט לשאוב מים מים סוף, להתפיל אותם בעקבה, ולספק מים ואנרגיה ירוקה לצדדים השותפים

מפעלי ים המלח. דיויד סילברמן, GettyImages
הפלסטינים ישותפו בפרויקט תעלת הימים. מפעלי ים המלח/GettyImages, דיויד סילברמן

ישראל והפלסטינים הכריזו היום (חמישי) במלון המלד דוד ירושלים על הסכם לשיתוף הרשות הפלסטינית בפרויקט תעלת הימים, לצד השליח המיוחד של ממשל טראמפ לאזור ג'ייסון גרינבלט. מטרת הפרויקט לשאוב מים מים סוף, להתפיל אותם בעקבה, ולספק מים ואנרגיה ירוקה לצדדים השותפים, וגם להזרים מים לים המלח, ומובילות אותו ישראל וירדן.

בשלוש השנים האחרונות לא היו מגעים בין ישראל והפלסטינים בנושא, והתקדמות המימון של המדינות התורמות בהן ארה"ב ויפן עוכבה. בתיווך גרינבלט הושג הסכם שיאפשר לפלסטינים לקנות מים ואנרגיה במחיר מוזל. את ההסכם הציגו גרינבלט, השר צחי הנגבי וראש רשות המים הפלסטיני מאזן רנים.

גרינבלט הכריז באירוע על "התקדמות חשובה בפרויקט תעלת הימים. מים הם מצרך יקר ערך במזרח התיכון וארצות הברית מברכת את ההסכם שיאפשר מכירה של עד 32 מיליון קוב מים מישראל לרשות הפלסטינית. אנחנו מקווים שההסכם יתרום להבראת ים המלח ויסייע לא רק לישראל והפלסטינים אלא גם לירדנים. טראמפ הבהיר שקידום השלום בעדיפות עליונה, וההסכם הוא דוגמה שהצדדים עובדים יחדיו".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו נפגש עם שליח טראמפ; דיווח: "ישראל התחייבה להאט את הבנייה"
חגיגה מוקדמת? קשיים במימון פרויקט "תעלת הימים". המהדורה
מסע אל ארץ בראשית: המשלחת שחשפה את אוצרות הגולן אחרי ששת הימים

שליח ארה"ב למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט והשר צחי הנגבי במלון המלך דוד בירושלים, 13 ביולי 2017. רוני כנפו
מכריזים על ההסכם בירושלים/רוני כנפו

"אני גאה בתפקיד שארצות הברית והשחקנים הבינלאומיים משחקים", אמר גרינבלט, "ומקווה שזה מאותת על העתיד לבוא". השר הנגב אמר כי "באזור שלנו אין כל בוקר סיבה לחייך, אבל הבוקר יש לנו. כי אחרי שנים של קיפאון, ותודות לתיווך הנאמן של גרינבלט, והגישה המקצועית והפרגמטית של המשלחות הישראלית והפלסטינית, הגענו להסכם חשוב".

"ההסכם מאפשר להשיק את פרויקט תעלת הימים החיוני עבור ירדן ישראל והרשות הפלסטינית", אמר הנגבי. "זה הפרויקט הכי שאפתני וגדול אי פעם באזור שלנו".

"במשך שנים הנושא הזה לא טופל בדרך הנכונה", ענה הנגבי לשאלת וואלה! NEWS. "מאז שג'ייסון התגייס לנושא, הוא מצא את הדרך לגשר על הפערים. התהליך התמקד בנושאים עצמם ולא בהיסטוריה, או ברגשות האישיים, ושיעור נוסף ניתן ללמוד מהאופי הדיסקרטי של המשא ומתן. הטבע הלא-פומבי של המגעים מבטיח שלא ניגרר לנושאים אחרים", הוסיף.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"זה הסכם אזורי שאין לו קשר לנושאי ליבה בהסדר סופי, או לזכותם של הפלסטינים למים", הדגיש ראש רשות המים הפלסטיני מאזן רנים בפני עיתונאי אל ג'זירה במסיבת העיתונאים. "הסכמנו לשלם את העלות המינימלית לתהליך. זהו נושא הומניטרי, ולכן אנחנו משלמים רק עבור עלויות התפעול".

רנים הביע את הערכתו לממשל האמריקני, "ההסכם מבוסס על מזכר הבנות שנחתם בדצמבר 2013. לפלסטינים יהיה את חלקם בפרויקט האזורי החשוב הזה. 32 מיליון קוב מים יתחלקו בין 22 מיליון קוב לגדה המערבית, ועשרה מיליון לעזה, מה שיקל על סבל העם שלנו בעזה במיוחד ש97% מהמים שם אינם ניתנים לשימוש. זה לא הסכם שיש לו כל השלכה על משא ומתן פוליטי".

"הנחת היסוד הוא שהצדדים צריכים לרצות הסכם", הבהיר ראש רשות המים הפלסטיני. "צריך להיות גורם משקיף לתהליך, ולמשקיפים יש תפקיד בגיבוש ההבנות, וקירוב נקודות העמדה השונות אחת לשנייה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרינבלט ונתניהו בפגישתם אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסכם בין חברת החשמל לרשות הפלסטינית להגדלת אספקת הזרם לג'נין

השבוע נחתמה עסקת תשתיות נוספת עם הפלסטינים, כשביום שני נחתם הסכם מסחרי ראשון בין חברת חשמל לרשות הפלסטינית להגדלת אספקת החשמל באזור ג'נין. על פי ההסכם, תופעל תחנת משנה (תחמ"ש) חדשה שתגביר את אספקת החשמל בשלב ראשון בכ-60 מגה וולט אמפר לאזור צפון השומרון.

ההסכם נועד לייצר מענה לתושבי האזור, לאחר שנים שבהן נרשם מחסור בחשמל לנוכח הגידול בביקושים ולאחר שהמערכות הקיימות כבר הגיעו למיצוי ולא יכלו לספק להם חשמל יותר. עלות הפרויקט מוערכת ב-12.5 מיליון אירו (כ-50 מיליון שקלים).

טקס החתימה התקיים במעמד ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, שר האנרגיה יובל שטייניץ, יו"ר חברת חשמל, אלוף במיל' יפתח רון-טל, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. ההסכם גובש על ידי צוות בין-משרדי שכולל את נציגי חברת החשמל, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים ורשות החשמל אל מול נציגי משרד האנרגיה הפלסטיני.

גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית לאזור, נפגש אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו, במסגרת מאמצי הממשל לחדש את תהליך השלום עם הפלסטינים. בפגישה השתתפו שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן ושגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר.

הפגישה התקיימה ברקע דיווח בעיתון הסעודי אל-חיאת היוצא לאור בלונדון, שלפיו טראמפ יודיע בקרוב על חידוש המשא ומתן, וכי ישראל התחייבה להאט את הבנייה בשטחים. בלשכת נתניהו הכחישו את הדיווח, לפיו בכירים פלסטינים אמרו כי גרינבלט נפגש שלשום עם משלחת פלסטינית בראשותו של סאיב עריקאת, ואמר כי הנשיא יזמין משלחת פלסטינית וישראלית כדי להתחיל במשא ומתן על סוגיות הקבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully