וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישיבה מתוחה על תכנית קלקיליה: הבנייה לא תקודם עד לדיון נוסף

12.7.2017 / 23:42

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט שלא לקדם את התכנית עד לדיון נוסף במדיניות הבנייה הכללית לפלסטינים, שיתקיים בעוד כעשרה ימים. גלנט ואלקין התעמתו עם ליברמן, וארדן טען: "מחר הקבינט ייתן את כל שטחי C?"

דוברות מועצת שומרון

הקבינט המדיני-ביטחוני ערך הערב (רביעי) דיון ב"תכנית קלקיליה", והחליט שלא לקדם התכנית להרחבת הבנייה בעיר הפלסטינית עד לדיון מחודש שיתקיים בעוד עשרה ימים בנוגע למדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותכניות מתאר לבנייה בשטחי C. עד כינוס הישיבה הנוספת, שרי הקבינט יעברו סקירות מיוחדות מטעם המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ומשרד הביטחון.

לדברי גורם שנכח בישיבה, היא התנהלה באווירה "מתוחה", לאור ההתנגשות בין שרי הימין המבקשים לבטל את התוכנית כליל, ובראשם השרים יואב גלנט (כולנו) וזאב אלקין (הליכוד), לבין שר הביטחון אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). בישיבה השתתף גם מפקד פיקוד מרכז אלוף רוני נומה, שהציג בפני השרים את תכנית המתאר, שאושרה בקבינט בספטמבר אשתקד. השרים משה כחלון (כולנו) ויובל שטייניץ (הליכוד) לא נכחו בישיבה.

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין על הרחבת קלקיליה: "שרים שכחו שצה"ל לא מוחלף כל 4 שנים"
ליברמן: "שרים וח"כים מסיתים נגד מפקדי צה"ל בשל תכנית קלקיליה"
נתניהו מבהיר: "הכרתי את תכנית הבנייה בקלקיליה - לא את המספרים"

סיוור של שר הביטחון אביגדור ליברמן בשומרון 12 ביולי 2017. דוברות מועצת שומרון, מערכת וואלה! NEWS
"צעד ראשון בכיוון נכון". ליברמן ודגן בסיור במועצה האזורית שומרון, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות מועצת שומרון

לדברי גורם מדיני, לא הייתה כוונה להעלות את התכנית להצבעה מחודשת, אך הוחלט שלא לקדמה בשלבים התכנוניים האחרונים עד שכל השרים יקבלו השלמות מידע, ועד הדיון הכולל בכל המדיניות בשטחי C בישיבת הקבינט הבאה. אם התכנית אכן תעלה להצבעה מחודשת, מסתמן רוב לביטולה, שכן השרים נפתלי בנט, איילת שקד (הבית היהודי), גלעד ארדן, ישראל כץ (הליכוד), אלקין וגלנט מתנגדים לתכנית, שכוללת בשלב זה כ-6,300 יחידות דיור חדשות.

במהלך הישיבה, השר ארדן העלה את סוגיית סמכויות הקבינט לדון בעתיד שטחי C, ואמר כי הקבינט חסר סמכות לדון בעתיד שטחי יהודה ושומרון בצורה כזאת שקובעת עובדות בשטח. "הסכם אוסלו אושר בכנסת, והוא קבע מה אזור A, B ו-C, וזה לא סביר שהקבינט יכול ככה בחשאי ובלי ממשלה או כנסת ודיון ציבורי למסור שטחי C דה פקטו. מחר הקבינט ייתן את כל שטחי C?", טען ארדן בישיבה.

עוד באותו נושא

הקרב על קלקיליה מגיע לקבינט: השרים ידונו בבנייה בעיר הפלסטינית

לכתבה המלאה
השר לביטחון פנים גלעד ארדן במליאת הכנסת , 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"זה לא סביר שהקבינט יכול ככה בלי כנסת למסור שטחים". ארדן/נועם מושקוביץ

ארדן כבר פנה בסוף החודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא, וזה השיב לו השבוע כי ההחלטה אם לדון בנושאים מסוימים בקבינט או במליאת הממשלה תלויה בראש הממשלה בנימין נתניהו וביחסים בינו לבין שריו. ראש הממשלה ביקש מהיועץ המשפטי להכין חוות דעת מפורטת בנושא, לקראת ישיבת הקבינט הבאה. כמו כן, לאור זעם גדול בימין על הצבא שקידם, על פי הטענות, את תכנית קלקיליה "במחטף", הקבינט החליט להנחות את מנדלבליט לגבש עמדה בעניין סמכויות הריבונות בשטחי יהודה ושומרון בין הממשלה לבין הצבא.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שמוביל את המחאה נגד התכנית, אמר כי ההחלטה שלא לקדמה היא "צעד ראשון בכיוון נכון". לדבריו, "אני קורא לראש הממשלה להשלים את המהלך ולהוריד את התכנית ההזויה הזו, שמסכנת את השרון והשומרון, לחלוטין מסדר היום, ולהקדיש קצת יותר זמן לקידום תכניות בנייה לאזרחי מדינת ישראל בירושלים, יהודה, שומרון ובכל רחבי הארץ".

ראשי מפלגות בכנס שדולת נשים, בית ציוני אמריקה, 24.2.15. ראובן קסטרו
נעדר מהישיבה. כחלון/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום התייחס שר הביטחון ליברמן לדרישות שהעלו דגן וגורמים נוספים בימין להרחבת הבנייה בהתנחלויות, וטען במהלך סיור בשומרון, לצדו של ראש המועצה, כי לא ניתן לצפות לשינוי "מאפס למאה" בתחום וכי יש לפעול בחוכמה בעניין. לדברי ליברמן, "שנים רבות לא היה היקף בנייה כזו" ביהודה ושומרון. "עד סוף השנה ייבנו אלפי יחידות דיור", הבטיח.

תכנית המתאר להרחבת קלקיליה היא חלק מתכנית "המקל והגזר" של ליברמן, למתן הקלות לאוכלוסייה פלסטינית שאינה מעורבת בטרור. התכנית הוצגה על ידי ליברמן בחודש אוגוסט האחרון, ואומצה על ידי הקבינט בשתי ישיבות נפרדות כחודש לאחר מכן. בנט ושקד הצביעו נגדה, אך דורשים כעת לדון בה מחדש לאור ביקורת גוברת בימין על אישורי בנייה לפלסטינים, בעוד על הבנייה בהתנחלויות מוטלת מגבלת ריסון מטעמים מדיניים.

ליברמן, מצדו, מתנגד להצבעה מחודשת, ובתחילת השבוע בישיבת סיעתו הבהיר: "יחידות הדיור בקלקיליה כבר יוצאות לשיווק, אין מקום לוויכוח". השר אלקין, מצדו, טען כי מדובר ב"החלטה שערורייתית שמעולם לא הוצגה ולא אושרה בקבינט, ומנסה להכפיל ואף מעבר לכך עירייה חמאסית, הנמצאת על כביש 6 סמוך לכפר סבא ועשרה קילומטרים ממרכז תל אביב והרצליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully