וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דולפין וספינות סער: צלילה לנבכי הפרשה שמטלטלת את המדינה

12.7.2017 / 16:30

חקירת פרשת הצוללות הפכה לפלילית לפני חמישה חודשים והשבוע עלתה מדרגה ונעצרו בה כמה מעורבים. במרכז הפרשה שתי עסקאות רכש מתאגיד טיסנקרופ הגרמני שעוררו חשד לשחיתות. מהן העסקאות, מי הדמויות החשודות בפרשה וכיצד הכול קשור לראש הממשלה בנימין נתניהו? מורה נבוכים

מיקי גנור החשוד בפרשת הצוללות בהארכת מעצרו בבית המשפט הערב 10 ביולי 2017. צילום: אילן אסייג/ הארץ, מערכת וואלה! NEWS
הוארך מעצרו עד מחר. גנור/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אילן אסייג/ הארץ

פרשת הצוללות, הידועה בכינויה תיק 3,000, עלתה השבוע שלב בחקירה עם מעצרי המעורבים בה. חקירתה הפלילית החלה בחודש פברואר השנה, חודשיים לאחר שנחשפה בחדשות 10 על ידי העיתונאי רביב דרוקר. החשדות שבגינן נחקרים המעורבים הם עבירות שוחד וקבלת דבר במרמה, עבירות מס על פי פקודת מס הכנסה וחוקי מע"מ, וכן הלבנת הון שעלו בשתי עסקאות לרכישת צוללות וספינות.

אחת הדמויות המרכזיות ביותר בפרשה היא מיקי גנור, איש עסקים ישראלי המייצג את התאגיד הגרמני "תיסנקרופ" בישראל שמוכר לישראל את הצוללות ואת ספינות המגן. גנור הוא רס"ן במיל' בחיל הים והחליף בתפקידו כנציג המספנות בישראל את ישעיהו ברקת ששימש בתפקיד 25 שנה. ברקת אמר בזמנו כי הובהר למנכ"ל החברה בעת ביקור שלו בישראל כי אם הוא יישאר בתפקיד, לא יוזמנו צוללות נוספות מהחברה. גנור היה מי שאמור לגזור את "הקופון השמן" מסגירת העסקה עם טיסנקרופ. גנור נעצר ביום שני האחרון ומעצרו הוארך עד מחר (חמישי).

לקריאה נוספת:
פרשת הצוללות: "בקרוב יצטרך נתניהו להסביר פרטים שעלו בחקירות"
דיווח בגרמניה: אושרה מכירת הצוללות לישראל, "אם לא תוכח שחיתות"
יעלון על תיק הצוללות: "אין ספק שבפרשה הזו הייתה שחיתות כבדה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דמות נוספת היא עו"ד דוד שמרון, בן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרקליטו בהליכים משפטיים שונים, המייצג בישראל גם את גנור. ביולי 2014, זמן קצר לאחר פרסום מכרז הספינות, התקשר עו"ד שמרון אל היועץ המשפטי של משרד הביטחון אחז בן ארי כדי לברר אם המכרז בוטל. שמרון נחקר פעמיים בימים האחרונים ונשלח למעצר בית.

תא"ל במיל' אבריאל בר יוסף הוא דמות מרכזית אחרת בפרשה. הוא שימש בעבר ממלא מקומו של ראש המועצה לביטחון לאומי והיה מועמד לתפקיד ראש המל"ל, אך מינויו בוטל בעקבות פתיחת החקירה בעניינו. שמו נקשר בפרשה זו בשל חוות הדעת שכתב לטובת טינסקרופ בעניין המכרז לקניית כלי השיט. הוא נעצר ביום שני ומעצרו הוארך עד מחר.

הדמות הבכירה ביותר שנחקרת בפרשה היא אלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום, לשעבר מפקד חיל הים. לפי ברקת, הוא היה מי שדרש את החלפתו בתפקיד בגנור כנציג החברה הגרמנית לאחר שהראשון התנגד לעוד עסקאות עם טיסנקרופ. הוא נחקר בחשד לקבלת שוחד שלכאורה נמצא בחשבונות שנפתחו בקפריסין. הוא נחקר אתמול יותר מ-12 שעות ושוחרר למעצר בית עד מחר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בנימין נתניהו ביבי צוללת צוללות חיל הים אחי רהב אח"י רהב. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
אינו חשוד בפרשה. נתניהו בצוללת החמישית שקיבלה ישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

שתי עסקאות רכש נמצאות בבסיס הפרשה. העסקה הראשונה עוסקת ברכישת שלוש צוללות מסוג "דולפין" בעלות של 1.2 מיליארד אירו מתאגיד "טיסנקרופ" הגרמני. צוללות אלו אמורות להגדיל את מספר הצוללות בצי של חיל הים הישראלי לתשע. אלא ששר הביטחון לשעבר משה יעלון טען כי אין לישראל צורך בתשע צוללות.

העסקה השנייה עוסקת ברכישת ספינות טילים שנועדו להגן על אסדות הגז. על רקע גילוי מאגרי הגז ב-2012 עלה הצורך ברכישת ספינות מסוג "סער 6" שיגנו על האסדות. אלה נקנו בעלות של 430 מיליון אירו מחברת טיסנקרופ הגרמנית בעסקה שנחתמה ב?2015. ממשלת גרמניה מימנה 115 מיליון אירו מתוך העסקה.

דוד שמרון בחקירתו בלהב 433, יולי 2017. מוטי מילרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מייצג את מיקי גנור, נציג חברת טיסנקרופ בישראל. דוד שמרון/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד, הארץ

עסקה זו עוררה שאלות, בין היתר כיוון שטיסנקרופ כלל אינה מייצרת ספינות כאלה ושכרה לשם כך שירותים של חברה אחרת. בעקבות זאת, עלה צורך לבצע התאמות בין המערכת האזרחית של החברה הגרמנית לזו הצבאית הישראלית, בעלות של עוד כ?50 מיליון אירו. הטענה היא כי ראש הממשלה נתניהו והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחצו על משרד הביטחון לסכל את המכרז לקניית הספינות שנפתח עבור כמה חברות, כך שההתקשרות תבוצע עם טיסנקרופ הגרמנית, המיוצגת בידי גנור, שעורך דינו הוא שמרון.

לחצים אלה עלו ממכתב ששלח היועץ המשפטי של משרד הביטחון בן ארי מייל למנכ"ל המשרד דן הראל. "חוץ מזה שקיבלתי את פניית ראש מל"ל אליך, התקשר אליי עו"ד דוד שמרון, המייצג את קונסורציום טיסנקרופ, וביקש לדעת אם אנחנו עוצרים את הליכי המכרז על מנת לשאת ולתת עם לקוחותיו, כפי שנתבקשנו על ידי ראש הממשלה", כתב בן ארי. מכאן, עלתה השאלה מדוע הופעלו לחצים לרכישת הספינות דווקא מחברת טיסנקרופ.

חברת טיסנקרופ היא תאגיד רב-לאומי שנחשב לאחד מיצרני הפלדה הגדולים בעולם. לטיסנקרופ מגוון מוצרים, החל ממכונות ושירותי תעשייה וכלה בייצור פלדה ובניית כלי שיט. התאגיד פועל אף בתחום תעשיית הביטחון והפך את גרמניה בעשור האחרון לאחת מיצואניות הנשק הגדולות בעולם.

לפי תחקיר של השבועון "דר שפיגל" שהתפרסם בעבר, הצוללות בנויות במיוחד כדי שיוכלו לשאת טילי שיוט עם ראשי נפץ גרעיניים. על פי מקורות זרים, זהו חלק מאסטרטגיית ההרתעה של "המכה השנייה", שנועדה להבטיח את היכולת לשגר טילים גרעיניים מהים, גם במקרה שמדינת ישראל תיפגע במתקפה רחבה. לפי המקורות שהתראיינו לעיתון הגרמני, הישראלים נחשבים למהנדסים המוצלחים ביותר מבין כל המדינות המגיעות ללוות את תהליך הבנייה.

אליעזר צייני מרום, מפקד חיל הים לשעבר, מגיע לפרידה מבני גנץ בדרייב אין בתל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
אלוף במיל' אליעזר מרום נחקר על קבלת שוחד/דרור עינב
תא?ל במיל? אבריאל בר יוסף אחד החשודים בפרשת הצוללות בהארכת מעצרו הערב בבית המשפט בראשל"צ 10 ביולי 2017. מוטי קמחי, מערכת וואלה! NEWS
בר יוסף בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קמחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully