וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לשלטון חמאס ברצועה: "עזה - מקום שלא ניתן לחיות בו"

11.7.2017 / 17:44

דוח של האו"ם מציג תמונה קודרת של החיים ברצועה, וצופה כי המצב רק יחמיר. "בכל תחום שהוא יש התדרדרות, שני מיליון אזרחים נחנקים ללא סיבה", אמר מתאם מטעם הארגון. "כולם אשמים במצב"

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

רצועת עזה הפכה למקום בלתי ראוי למגורים עבור שני מיליון תושביה, זאת אחרי עשור של שלטון חמאס שבמהלכו ירדה ההכנסה, נפגעו שירותי הבריאות, החינוך והחשמל וכן שובשה הגישה למים נקיים – כך עולה מדוח מקיף של האו"ם, שבו נקבע כי המצב בעזה מדרדר במהירות רבה יותר בהשוואה לתחזיות קודמות.

"כמעט בכל תחום, מאנרגיה דרך מים, בריאות, תעסוקה, עוני ומזון, המצב מתדרדר. תושבי עזה חווים רגרסיה בפיתוח במשך עשור", אמר רוברט פייפר, מתאם הפעולות ההומניטריות והפיתוח של האו"ם ברצועה. חמאס השתלט על עזה ב-2007, אחרי עימות עם כוחות הרשות הפלסטינית בראשות פתח.

לאחר כיבוש הרצועה בידי חמאס, ישראל בודדה אותה והחלה להגביל את כניסתם של סחורות ושל אנשים אל עזה ויציאתם ממנה, כמו גם את הגישה לים. יחד עם מצרים, היא פועלת לאכיפת המצור על הרצועה. במקביל, נותר חמאס מסוכסך עם הרשות בגדה המערבית, שמצדה צמצמה את העברת הכספים לעזה, ובשבועות האחרונים צמצמה את אספקת החשמל לרצועה.

אישה במהלך הפסקת החשמל ברצועת עזה. רויטרס
אין מים, אין חשמל. אישה מדליקה נרות ברצועה/רויטרס

התוצאה היא שאוכלוסיית עזה, שצפויה לצמוח ב-10% נוספים בשלוש השנים הקרובות, נלחצת מכל הכיוונים, על אף שהמשאבים ברצועה מתמעטים. "אני רואה זאת כתהליך לא אנושי ולא צודק, של חניקה הדרגתית של שני מיליון אזרחים בעזה שלא מהווים איום על אף אחד", אמר פייפר.

כשנשאל מי אחראי לכך, השיב: "לכולם יש חלק בכך". הוא ציין את הסכסוך הפנים-פלסטיני, את המדיניות הביטחונית של ישראל וכן את המתיחויות באזור, כולל הלחץ שמופעל על קטאר, אחת התומכות העיקריות של חמאס, מצדן של ערב הסעודית ומצרים.

"המסר העיקרי של הדוח הזה הוא שמישהו צריך לצעד קדימה ולשים את האינטרסים של האזרחים בעדיפות עליונה", הוסיף. "עזה הפכה למקום שלא ניתן לחיות בו. כשיש לך שעתיים חשמל ביום ויש 60% אבטלה בקרב הצעירים, הסף נחצה לפני זמן רב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully