וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בתאונות בנייה: המפקחת על בטיחות במשרד העבודה בדרך לסיום כהונתה

11.7.2017 / 13:36

פרסום ראשון: מנכ"ל המשרד אביגדור קפלן הודיע למפקחת ורדה אדוארדס על סיום תפקידה והחל במשא ומתן עמה על תנאי יציאתה לפרישה מוקדמת. זאת, עקב ליקויים בענף הבניין וריבוי תאונות קטלניות של פועלים

עריכה: יאיר דניאל

(ארבעה פועלים נרמסו בקריסת פיגומים באתר בנייה בעפולה, בחודש מאי)

ורדה אדוארדס, המפקחת הראשית לבטיחות וגיהות במשרד העבודה והרווחה, נמצאת בדרך לסיום תפקידה – כך נודע היום (שלישי) לוואלה! NEWS. מנכ"ל המשרד אביגדור קפלן מנסה בימים אלה להגיע עם אדוארדס להסכמה על תנאי פרישה מוקדמת, לאחר שהודיע לה על סיום תפקידה ובשל היותה עובדת ממשלתית. זאת, בעקבות רענון השורות במנהל הבטיחות והפקת הלקחים עקב ביקורת ציבורית על ליקויים בענף הבנייה וריבוי מקרי מוות של פועלי בניין. צעד זה מצטרף למדיניות השר חיים כץ לעיצומים כספיים כנגד קבלנים שמפרים הוראות בטיחות בעבודה. גורמים בענף הבניין מסרו כי "הליקויים בענף הבנייה וריבוי התאונות הקטלניות של פועלים מחייבים צעדים ארגוניים".

לצד הביקורת הנרחבת על הקטל בענף הבנייה, מתברר כי גורמים במשרד העבודה הרווחה, ובקרב ארגונים חברתיים הפועלים בתחום, העבירו ביקורת על התנהלות מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. שבראשו עומדת אדוארדס. רק לאחרונה הוגשה עתירה מנהלית נגד אזלת היד של המשרד בטענה שאיננו מפרסם את צווי הבטיחות ואיננו נוקט בפעולות אקטיביות כדי להבטיח את שלומם של פועלי הבניין.

עוד בוואלה! NEWS:
שכניו של הקשיש שירה למוות בפורץ: "רק ככה לא יתעסקו איתנו"
זעם בבית שמש על החלטה לירות בכלבים; ראש העיר: "מתייפייפים"
מקורבו של נתניהו נחקר שוב; אלוף במיל' חשוד בתיווך כספי שוחד

פועל נפגע מחפץ כבד באתר בנייה בבני ברק 28 ביוני 2017. מד"א
צוותי רפואה בזירת תאונת עבודה בבני ברק, בחודש שעבר/מד"א

לצד החלטתו של המנכ"ל קפלן הוציא המשרד מכרז חדש לתפקיד סגן מפקח עבודה ראשי במנהל אשר תיאור תפקידו הינו "ניהול והנחייה מקצועית של עובדי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית; השתתפות בגיבוש מדיניות המנהל בתחומי הבטיחות, הגיהות התעסוקתית ובריאות עובדים ותחומי העיסוק של המנהל ואחריות ליישומה". פרסום המכרז מראה כיצד מנסים במשרד העבודה והרווחה לרענן את שורות המנהל ביישום רפורמה חדשה

בשנה האחרונה הודיעו מאות מנופאים על התפטרותם במחאה על תנאי עבודה לקויים, הן בשכר והן מבחינת בטיחות בשטח - אך חזרו בהם לאחר ששר העבודה והרווחה כץ הבטיח לקדם רפורמה בענף הבנייה ולנקוט בשורה של צעדים לטיפול בתחום. יחד עם זאת, מספר התקנים למפקחים בשטח עדיין לא עלה והוא עומד על 18 מפקחים האמונים על 13 אלף אתרי בנייה.

שנת 2016 הסתיימה במחיר דמים כבד של 49 פועלי בניין שנהרגו, ואילו מתחילת שנת 2017 נהרגו 16 פועלי בניין. רק הבוקר נפל פועל בניין מפיגום באתר בנייה בהרצליה, מגובה של 12 מטרים, ופונה במצב קשה לבית החולים איכילוב בתל אביב. התחושה של הציבור ושל הפעילים החברתיים היא אזלת יד של הרגולטור ועצימת עין אל מול מחדלי בטיחות חמורים.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "אנחנו בהידברות עם אדוארדס לגבי פרישה מוקדמת".

קריסת תקרה באתר בנייה ברחוב דרך הים בגני תקווה 1 ביוני 2017. אבי כהן
קריסת תקרה באתר בנייה בגני תקווה, בחודש שעבר/אבי כהן

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק הציבורי בענף הבניין, מסר: "לוורדה אדוארס כמפקחת עבודה ראשית תרומה גדולה ומכרעת לתחום הבטיחות במדינת ישראל, בהתחשב במשאבים הדלים שהמדינה הקצתה לצורך אכיפה ופיקוח. שינויים פרסונליים במנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה לא יועילו לבדם לקידום הבטיחות והמאבק בתאונות עבודה".

לדברי בן שמעון, "נדרש להקצות באופן מידי מפקחי בטיחות לצורך פיקוח, בישראל ישנם 18 מפקחים שאחראים על 13 אלף אתרי הבנייה ומתניידים לחקור תאונות מוות ופציעות של פועלי הבניין באוטובוסים בעוד שבמנהל האכיפה וההסדרה בראשות יפה סולימני ישנם מאות מפקחים אשר מלאכתם נעשית בעצלתיים. מצופה משר העבודה שיבחר לחתור למגע עם אגף התקציבים באוצר והממונה על השכר כך שיאפשרו הקצאת משאבים הולמים למנהל הבטיחות, במקום מצד אחד להצהיר בכנסת שאין צורך בתוספת משאבים ומהצד השני להדיח את מי שנשלחים לשדה הקרב המדמם של ענף הבינוי בישראל, ללא נשק ותחמושת".

בנייה בראש העין, 10 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מנופים באתר בנייה בראש העין, בפברואר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully