וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמכים הסודיים חושפים: קטאר הפרה הסכמים - והובילה למשבר במפרץ

11.7.2017 / 9:59

רשת CNN פרסמה את פרטי ההסכמים שנחתמו בין מדינות המפרץ לנסיכות ב-2013 וב-2014, ובהם התחייבה דוחא שלא לתמוך ב"אחים המוסלמים" ובארגוני אופוזיציה אחרים. ההסכמים מהווים את הבסיס למשבר הנוכחי, שבו מואשמת קטאר בערעור על יציבות האזור

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

קטאר חתמה על שורת הסכמים סודיים עם מדינות המפרץ ב-2013 וב-2014, שבהם התחייבה שלא לתמוך בארגוני אופוזיציה הפועלים בשטחן, כמו גם במצרים ובתימן – כך עולה ממסמכים שפורסמו אתמול (שני) ברשת CNN. דבר קיומם של ההסכמים היה ידוע, אך פרטיהם לא נחשפו בשל רגישות הנושאים שבהם וכן בשל העובדה שהם סוכמו במפגש בין ראשי מדינות.

מדינות המפרץ מאשימות את קטאר בהפרת אותם הסכמים, מה שמסביר את פרוץ המשבר האחרון, שבמסגרתו ניתקו עמה את קשריהן והגישו לה רשימת דרישות קיצוניות. בתגובה ל-CNN, האשימה קטאר את ערב הסעודית ואת איחוד האמירויות הערביות בכך שהן הפרו את רוח ההסכם ופתחו "במתקפה על הריבונות" שלה.

אחרי פרסום המסמכים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים מסרו בהצהרה משותפת כי המסמכים "מאשרים מעבר לכך ספק כי קטאר נכשלה בקיום התחייבויותיה וכי היא הפרה אותן".

שרי החוץ של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין דנים על המשבר עם קטאר בקהיר, 5 ביולי 2017. רויטרס
מפגש שרי החוץ של מדינות המפרץ ומצרים בשבוע שעבר/רויטרס

ההסכם הראשון - שנכתב בכתב יד ונחתם בין מלך ערב הסעודית דאז עבדאללה, אמיר קטאר דאז ושליט כווית ב-23 בנובמבר 2013 - קובע כי על כל אחת מהמדינות להימנע מלהתערב בענייניהן הפנימיים של מדינות אחרות במפרץ, כולל איסור על מימון או תמיכה פוליטית בארגונים "סוטים", כפי שמכונות קבוצות אופוזיציה במדינות הללו.

"הסכם ריאד", כפי שהוא נקרא, מציין מפורשות שאין לתמוך בתנועת "האחים המוסלמים", שלטענת מדינות המפרץ נתמכת בידי קטאר, וכן בארגוני אופוזיציה בתימן, שעלולים לסכן את המדינות השכנות.

בין הצידוקים שלהן לחרם שהוטל על קטאר, האשימו אותה מדינות המפרץ בתמיכה בחיזבאללה ובארגוני טרור אחרים, בנוסף לתמיכה ב"אחים המוסלמים" במצרים. עוד הוסכם כי המדינות לא יתמכו "בכלי תקשורת עוינים", ככל הנראה בהתייחסות לאל-ג'זירה – הרשת שנתמכת בידי קטאר – ומואשמת בכך שהיא מעודדת ארגוני אופוזיציה באזור, במצרים ובבחריין.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני. AP
נסיכות במרוץ. אמיר קטאר א-ת'אני/AP

ההסכם השני, שהוגדר "סודי ביותר" ונחתם גם במעמד מלך בחריין, יורש העצר של אבו דאבי וראש ממשלת איחוד האמירויות הערביות ב-16 בנובמבר 2014, מציין מחויבות מפורשת לתמוך ביציבות של מצרים, כולל איסור על אל-ג'זירה לתמוך בארגונים או בגורמים המתנגדים למשטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי, שהדיח את מוחמד מורסי. מורסי, איש "האחים המוסלמים", נתמך על ידי קטאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully