וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מציץ, לפיד חושש - אבל הניצחון הדרמטי של גבאי הוא רק צעד ראשון

11.7.2017 / 7:32

נאומו הארוך של גבאי הבהיר שבשלב זה הוא רחוק מלאתגר את נתניהו, שעשוי לחשוש רק מהמשך מגמת הניצחונות המפתיעים שהחלה בארצות הברית. גבאי, שניצח את מנגנון המפלגה, יהיה נתון כעת למתקפה בעיקר מצד לפיד ומצד שותפו לשעבר כחלון, שמעוניין בנקמה

צילום: שי מכלוף וניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

"אחרי הלילה הזה יגיע יום של תקווה לעם ישראל" - כך הבטיח אמש (שני) אבי גבאי למאות תומכים שבאו לחגיגות ניצחונו בגני התערוכה בתל אביב. זה היה לילה דרמטי, אולי אחד הדרמטיים בתולדות מפלגת העבודה, שבו היא בחרה בחדש על פני הישן, בלא נודע על פני המוכר, בעסקי ובניהולי על פני העסקני והפוליטי.

נגד כל הסיכויים ובניגוד לכל ההערכות, המנכ"ל הקפיטליסט שרק לפני שלוש שנים נכנס לפוליטיקה ורק לפני חצי שנה הצטרף לעבודה – הצליח לגבור על המנגנון המשומן והמיומן ועל כישורי הקמפיין הנמרצים של יריבו עמיר פרץ, ולסחוף את המפלגה לאמונה בשחר של יום חדש.

מבחינה מפא"יניקית נטו – הניצחון של גבאי בהחלט ראוי לקבל את התואר "מהפך". נישא על גבי האלמנט האאוטסיידרי של חילופי השלטון בארצות הברית ובצרפת בשנה האחרונה, או בקיצור – אפקט טראמפ ומקרון – ההישג של גבאי משקף במידה רבה בעיקר את הצבעת המחאה של בוחרי העבודה נגד הביצועים החלשים של המפלגה שלהם כעת באופוזיציה, ונגד ההתנהלות הרקובה והעסקנית במוסדותיה ובזרועותיה. הוא היה האיש הנכון במקום הנכון, וידע לגרוף את כל הקופה.

עוד בוואלה! NEWS:
מכת מדינה: חשד לרצח שתי נשים הלילה בבאר שבע ובשדרות
במהלך פריצה לביתו: בן 82 מהשרון ירה למוות בפורץ פלסטיני
פרשת הצוללות: המתווך בעסקה מיקי גנור - אחד מששת החשודים

אבי גבאי יוצא מביתו הבוקר לאחר הנצחון בפריימריז בלילה 11 בילי 2017. מגד גוזני, מגד גוזני
גבאי בפתח ביתו, הבוקר/מגד גוזני, מגד גוזני

אבל הניצחון הברור על הממסד המפלגתי שהתגבש מאחורי פרץ בשבוע האחרון לא היה של גבאי בלבד. כתר וירטואלי נוסף ריחף אתמול מעל ראשה של ח"כ שלי יחימוביץ', שתמכה בו בסיבוב הראשון בשקט ובסיבוב השני נכנסה לעובי הקורה והתגייסה למענו באופן פעיל.

אחרי רצף של תבוסות פוליטיות – החל מהבחירות ליו"ר מול הרצוג ב-2012 ועד הכישלון בבחירות להסתדרות במאי האחרון, כשבתווך הפסדים של מועמדים מטעמה בשלל מרוצים פנימיים במפלגה – יחימוביץ', והמחנה הגדול שמלווה אותה, שרובו ככולו תמך בגבאי, זכו סוף-סוף לעדנה פוליטית. "שש שנים חיכינו לרגע הזה", בישרה בדמעות של התרגשות פעילה מרכזית במחנה יחימוביץ' עם היוודע התוצאות.

טעם הניצחון מתוק עוד יותר כשהוא מלווה בנקמה: חודשיים בלבד אחרי שהביס אותה בבחירות להסתדרות, יריבה המר של יחימוביץ', יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הוא זה שנכנס הפעם למחנה המפסידים, ואפילו להיסטוריה כיו"ר ההסתדרות הראשון שתמך במועמד המפסיד. גם בעל הברית של יחימוביץ' באותו קמפיין, איתן כבל, שנחשב למי שהייתה לו תרומה מכרעת להישג, גזר אתמול סרטי ניצחון. יחימוביץ, כבל ושורה של ח"כים נוספים, יצרו את "מחנה גבאי" שהביא להכנעת פרץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שלי יחימוביץ ויעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
ניצחון מתוק גם עבורה. יחימוביץ'/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

כעת, המשימה הראשונה של יו"ר העבודה החדש ביום שאחרי היא לבטל את המחנות ולאחד את כולם מאחוריו. בין גבאי לפרץ היה הפרש יפה וברור של 5%, כלומר כ-1,300 קולות, אך קרוב ל-47% מהמצביעים נתנו את קולם לפרץ. לרבים במחנה שלו יהיה קשה מאוד להשלים עם שלטונו של גבאי, ששואף לשנות סדרי עולם במפלגה במטרה להצעידה חזרה לשלטון. כפוליטיקאי משופשף, פרץ בירך אתמול בג'נטלמניות את גבאי על ניצחונו, אבל הדרך בין ברכות ואיחולים לביצוע ושיתוף פעולה עוד רחוקה, ובמפלגה מעריכים כי ההפסד אפילו מציב סימן שאלה מעל המשך דרכו הפוליטית.

משימת איחוד השורות עשויה להתגלות כמאתגרת במיוחד בהתחשב בעובדה שהבחירה של גבאי מייצרת חיה די מוזרה של יו"ר מפלגה שאינו חבר כנסת. מסיבה זו, הוא לא יכול לשמש כיו"ר אופוזיציה. רק לדוגמה, בשנתיים האחרונות, ישיבות סיעת המחנה הציוני הפכו לזירת קרבות מדממת, כשעימותים אידיאולוגיים וריבים על עמדות של הסיעה כלפי מהלכים והצעות חוק שונות צצו באופן די קבוע, ומיד הודלפו לכלי התקשורת. גבאי מתכוון להיות בשטח, ולא בכנסת, ולהשאיר את הצרות האלה למישהו אחר. לכן, זהותו של מי שימלא בסופו של דבר את תפקיד היו"ר עשויה להיות מכרעת. גבאי צפוי להיפגש הבוקר עם היו"ר המודח, יצחק הרצוג, שעדיין לא הכריע אם ייענה להצעה להישאר בתפקידו.

בוזי הרצוג מנופף לשלום בסיום פגישתו עם עמיר פרץ 5 יולי 2017. ראובן קסטרו
לא בטוח שכהונה תחת יו"ר אחר תהיה מפתה מספיק. הרצוג/ראובן קסטרו

הרצוג אמנם התרגל כבר לכבוד ולפגישות רמות הדרג שהתפקיד מספק, והוא עשוי להיענות להצעה בשם היציבות, האחריות והמנהיגות, אבל מצד שני - כהונה שהיא תחת פיקוד מנהיג אחר היא פחות מפתה, ולא בטוח שהיא משרתת את התכניות העתידיות שלו. במידה והרצוג יסרב לתפקיד, גבאי יוכל להציע את התפקיד לחברתו הטובה יחימוביץ', כמעין גמול על העבודה המאומצת שהביאה לניצחונו, או ליו"ר התנועה, ציפי לבני, כמסר שיקעקע את המשך קיומו של "המחנה הציוני".

לבני היא אחת המנצחות הנוספות של המהפך בעבודה: תוצאה הפוכה – ניצחון של פרץ – הייתה עשויה לטלטל את עולמה הפוליטי לאור העוינות המוכרת בין השניים. מצב כזה היה ככל הנראה גזר דין מוות על התכניות להקמת גוש מרכז-שמאל והחלת פריימריז פתוחים לבחירת העומד בראשו. גבאי קרוב ללבני הרבה יותר מבחינה אידיאולוגית, גם מבחינת הקהלים אליהם הוא פונה. הוא מדבר על הרחבת השורות בדיוק כמוה, ומשאיר פתח לקידום יוזמותיה. מבלי להביע עמדה לכאן או לכאן, לבני השקיעה חזק במניות של גבאי, והייתה מהראשונות לשוחח עמו אמש ולברך על בחירתו.

ציפי לבני בכנס הון-שלטון-עיתונות במרכז האקדמי למשפט ועסקים, רמת גן. פברואר 2015. ראובן קסטרו
מהראשונות לברך. לבני/ראובן קסטרו

במקביל ל'גיבושון' המהיר שגבאי יצטרך להעביר ולעבור יחד עם חברי מפלגת העבודה והמחנה הציוני, עליו לשים לב לסכנות האורבות לו מחוץ למפלגה. במהלך כל הקמפיין, ואפילו במרוצת יום הבחירות עצמו, גבאי התלונן שמפלגות אחרות עובדות נגדו ופועלות כדי להביא לתבוסתו; ובכן, ברוך הבא לפוליטיקה. מהיום, סביר להמר שכל השחקנים הרלוונטיים רק יגבירו את הכוח. עבור בכירים רבים במערכת הפוליטית, בשורת החדשנות של גבאי אינה בשורה בכלל, והם יעשו הכול כדי למנוע ממנה להפוך לקללה.

כך, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שבירך את גבאי דקות ספורות בלבד אחרי שנודעו התוצאות, הודה שגבאי לוקח ממנו את תואר "הבחור החדש בשכונה". מצד אחד, לעומת הקילומטרז' הדל של גבאי, חמש שנות ניסיונו של לפיד בכנסת הופכות אותו כמעט לאחד מפרנסי המערכת הפוליטית. מצד שני, העובדה שהוא יו"ר צעיר והבטחותיו לפוליטיקה חדשה, הן היתרון של גבאי, שעשוי לקרוץ לקהל של יש עתיד.

כדי לשמר את המומנטום וה"באזז" שנוצרו לעבודה בחסות הפריימריז, גבאי יהיה חייב קודם כל להציג שינוי כלשהו בסקרים המדכאים. בוחרי יש עתיד הם בדיוק התרופה, וכדאי ללפיד ליירט, ובהקדם, את הניסיון של גבאי לגזול את המנדטים של העבודה בחזרה.

יאיר לפיד. ראובן קסטרו
כבר לא "הבחור החדש בשכונה". לפיד/ראובן קסטרו

חזית רותחת נוספת שממנה רצוי שגבאי יתגונן היא מול חברו לשעבר, שר האוצר משה כחלון. אמנם, מבחינה פוליטית נטו, כחלון צריך להיות מרוצה מבחירתו של גבאי, שכן הוא לא מאיים על ההתחזקות האחרונה שלו בסקרים ולא פונה לאותם בוחרים. בנוסף, ההפסד של פרץ עשוי להעביר לחיק כולנו חלק ניכר מהתמיכה שלו בפריפריה, ואולי אף לשחרר את התמיכה וההשפעה של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שגם כך מחזיק בברית עם שר האוצר.

עם זאת, הנטישה של גבאי את ספינת כולנו בשנה שעברה צרובה עמוק בתודעה של המפלגה, והניצחון שלו מכאיב. כחלון כבר הבהיר בימים האחרונים שהוא לא מתכוון לשבת עם גבאי בשום גוש ושום קואליציה, מה שמכרסם משמעותית ביכולת שלו לבנות עצמו כאלטרנטיבה שלטונית. בעבודה יש מי שמעריך שזאת רק ההתחלה - ושכחלון לא ינוח עד שיראה נקמה.

טקס חתימת הסכם גג בעיר עכו 3 במאי 2017. אדריאן הרבשטיין
הבהיר שלא ישב עם גבאי בקואליציה. כחלון/אדריאן הרבשטיין

ולסיום סיומת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, האיש שגבאי מתיימר להחליף בכיסאו. בשלב זה, לנתניהו אין לכאורה סיבה אמתית לחשש. גבאי עוד רחוק מלהחזיר את המחנה הציוני לגדולת 24 המנדטים של הבחירות האחרונות ובניגוד לפרץ, שיכול היה להביא את הליכודניקים, בינתיים הוא מאיים בעיקר על לפיד.

בזמן שראשי המחנה הציוני ויש עתיד יריבו על אותו משאב מוגבל של קולות המרכז-שמאל, הבכורה של נתניהו והליכוד יכולה רק להתחזק. מצד שני, נתניהו הוא איש העולם הגדול, ואם הניצחון של גבאי הוא אכן בהשראת טראמפ או מקרון, יכולות להיות עוד הפתעות במורד הדרך, ומוטב לו לגדוע אותה כבר בתחילת המסע. הטירונות של גבאי בפוליטיקה הופכת אותו למטרה נוחה וקלה עבור כולם.

כמיטב המסורת, המנהיג החדש התקבל על ידי תומכיו בחיבוק המוני וקריאות "הו הא מי זה בא, ראש הממשלה הבא", אך נאום הניצחון הארוך-מדי שלו הבהיר שבשלב זה הוא עוד רחוק מלאתגר את ראש הממשלה המכהן, לפחות בכישוריו הרטוריים. בסביבה עוינת שכזו, שרק מחכה לצאת למתקפה, הוא יהיה חייב לעשות חיבורים חכמים כדי לשרוד. כך, התקווה שהוא מבטיח להביא לעם ישראל תלויה בראש ובראשונה – בשלום בית. למרות שהמילה "מהפך" נישאה בפני כל תומכיו אמש, גבאי ממש רק בתחילת הדרך.

אבי גבאי יוצא מביתו הבוקר לאחר הנצחון בפריימריז בלילה 11 בילי 2017. מגד גוזני, מגד גוזני
בינתיים מאיים בעיקר על לפיד. גבאי, הבוקר/מגד גוזני, מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully