וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החולים שהיו חלק ממני נקרעו מעליי": פרידת הרופאה מהדסה

במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS פונה ד"ר איריס פריד למטופלים והוריהם ומצהירה כי היא ועמיתיה עתידים לעזוב את תחום האונקולוגיה. ההורים: "האמנו שבג"ץ ילך עם הצדק ולא עם הרוע"

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

הכרעתם של שופטי בג"ץ אמש (ראשון), שהחליטו כי בניגוד לעמדת הורי ורופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית שהתפטרו מבית החולים הדסה עין כרם, אין עילה לפתיחת מחלקה חדשה בבית החולים שערי צדק, גרמה להורים ולרופאים להבין כי הם הגיעו לקצה הדרך. בצעד נדיר שלחה אחת מתשעת הרופאים שהתפטרו, ד"ר איריס פריד, מכתב פרידה להורים ולילדים שטיפלה בהם, ושופך אור על התקופה הקשה שעברה על הרופאים – שבחרו עד עכשיו שלא להשמיע את קולם בפומבי. במקביל, מאהל המחאה שהוקם בגן סאקר פורק הערב, והשרה תחושת תבוסה בקרב ההורים.

"מכתב זה, כמו כל צעד שלי בחודשים האחרונים, הוא תוצאה של החלטה מודעת שלי ובאחריותי המלאה והמוחלטת. למכתב, להתפטרות, ולכל אחת מהבחירות שעשיתי יש שם אחד וכתובת אחת: איריס פריד", כתבה ד"ר פריד במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS. "ניסו לספר לכם כי אנחנו הרופאים פועלים בעיוורון ומשמשים כלים בידי פרופ' ויינטראוב - זהו רק שקר אחד מאלה שנאמרו לכם".

"בשבועות האחרונים גייס משרד הבריאות את מלוא משאביו ועוצמתו לניהול המשבר בטיפול האונקולוגי בילדים בירושלים. התוצאה הישירה היא שהרוב המוחלט של ילדי ירושלים ייאלצו להמשיך לקבל טיפול בבתי החולים במרכז, ותשעה רופאים המטו-אונקולוגים – 15% מהעוסקים במקצוע, הנמצא ממילא במצוקה, יעזבו את התחום ויפנו לעבוד ברפואת ילדים בקהילה". כאן למעשה מצהירה ד"ר פריד לראשונה על הצעד שאחרי המשבר שמתכננים לנקוט בו רופאי המחלקה – נטישת התחום האונקולוגי. זאת, על אף שמדובר ברופאים בעלי שם עולמי בתחום.

דיון במשבר בהדסה, בית משפט העליון. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
הורי הילדים בבית המשפט העליון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
הרופאים  בדיון במשבר בהדסה, בית משפט העליון. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
הרופאים המתפטרים בבית המשפט העליון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"משרד הבריאות ומאחוריו כל העוצמה של המערכת הממשלתית העמיד בפנינו את הברירה הבאה: חזרו להדסה – מוסד שממשיך גם היום לתת טיפול המנוגד לצו מצפונכם לצורך השתלת מח עצם לתיירי מרפא, שמכנה את החולים שלכם נאו-נאצים, או לכו לשערי צדק – שם נוודא כי לא תוכלו לתת שום טיפול כימותרפי", המשיכה ד"ר פריד.

"כאשר מעמידים בפניי ברירה בין שתי צורות של פגיעה בחולים שלי, ברור לי שעליי לוותר על הזכות לטפל בהם – כדי שלא ייפגעו. הגיע הזמן שמשרד הבריאות – ואיתו כל העוסקים במשבר – יבינו את מה שניסיתי לומר כבר חודשים: לא אפגע בחולים שלי – יהיה המחיר האישי אשר יהיה".

"השבת האחרונה הייתה הראשונה מזה שנים רבות שבה לא הסתובבתי עם פלפון פתוח לענות לחולים שלי. החולים שהיו חלק ממני נקרעו מעלי ואני אצטרך כנראה להשלים עם זה ולעזוב את המקצוע שכל כך אהבתי", כתבה ד"ר פריד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הורי הילדים בבית המשפט העליון, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך
הורי הדסה פותחים בשביתת רעב, מאהל המחאה בגן סאקר ירושלים 25 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מאהל המחאה של הורי הדסה/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

משה אסולין, ממובילי המחאה, קרא את המכתב של ד"ר פריד, ואמר בדמעות כי "זה גומר אותי. הייתה לי אמונה שבג"ץ לא יעשה לנו את זה, שהוא ילך עם הצדק ולא עם הרוע". לדבריו של אסולין, שבנו בן העשר רפאל היה מטופל של ד"ר פריד, "הערב זה לגמרי ברור - ליצמן ניצח את הסרטן".

מטעמי חוסר תקציב החליטו ההורים לפרק הערב את מאהל המחאה שהקימו לפני כמה שבועות בגן סאקר. "רפאל רק ראה את איריס מחוץ לאולם הוא רץ אליה וחיבק אותה. איריס כמו תמיד התיישבה מיד על הרצפה, חיבקה אותו ואמרה שהיא תמיד תהיה בקשר איתו ושהיא מחכה לו בוואטסאפ. נקרע לי הלב", אמר.

מנגד, אורי יקיר, אביה של עדי בת הארבע שחולה בלוקימיה ומאושפזת מאז פרוץ המשבר בבית החולים שניידר שבפתח תקווה, אמר הערב כי הוא דווקא רואה מקום לתקווה בהחלטת השופטים. "אנו רואים בפסק הדין פתח ותקווה לפתרון אמיתי בשערי צדק. אנחנו נמשיך במאבקנו הצודק בכדי להבטיח שמשרד הבריאות יאפשר לבית החולים להרחיב את הפתרון עבור כל ילדי ירושלים החולים בסרטן. כל שנותר לנו לקוות שבית החולים שערי צדק יהיה אמיץ מספיק מחד, ומשרד הבריאות יהיה הוגן מאידך".

הפגנת הורי הדסה מאוהל המחאה לכיוון גשר המיתרים 27 ביוני 2017. מאצ'י הוף
הפגנת הורי הדסה נגד משרד הבריאות/מאצ'י הוף

מבית החולים שערי צדק נמסר כי הוא מכבד את החלטת בג"ץ. "עם פרוץ הסכסוך ומשהסתבר כי אובדן האמון של הרופאים בהנהלת הדסה מוחלט, נענה שערי צדק לפניית הרופאים וביקש בתום לב, ללא כוונה לרווח משני כלשהו ותוך ידוע שר הבריאות, לסייע במציאת פתרון למשבר", אמר פרופ' יונתן הלוי, המנהל הכללי של בית החולים.

"לצערי עמדת משרד הבריאות כלפי הרופאים, הורי הילדים המוחים ושערי צדק, לוותה ללא כל צורך בכוחנות נטולת חמלה אשר פרטיה הובאו גם בפני השופטים, והביאה לכך שעד היום לא נמצא פתרון למשבר חסר התקדים בתולדות הרפואה בישראל".

מהדסה נמסר כי "החלטת בג"ץ קוטעת את הניסיון של קבוצת הרופאים להעביר כגוף אחד את המחלקה. כעת, האתגר שניצב בפני הדסה, הוא בניית בית חולים לילדים בהדסה כמרכז מצוינות עולמי. החל מה-1 ביוני פועלת בהדסה מחלקה חדשה בניהולו של ד"ר גל גולדשיין וצוות רופאים מוביל ומוכשר, שמטפל ומעניק מענה מקצועי מלא, המציל חיים. מכאן נמריא עם המחלקה מעלה מעלה".

ההורים מסרו הערב כי "המתווה מצד אחד ופעילות שערי צדק בהתאם לרשיונות מצד שני, בהחלט יכולים לתת מענה לילדים החולים בירושלים. עם זאת, האמת חייבת להיאמר - אנחנו יודעים שכבר היום משרד הבריאות והשר ליצמן מתנכלים לבית החולים שערי צדק". לדבריהם, "נפעיל לחץ ציבורי ככל שיידרש כדי שציד המכשפות ייפסק והרגולטור יאפשר לקיים את הפתח הקיים בשערי צדק".

דיון בבג"ץ  עתירה בעניין מאבק הורי הדסה 27 ביוני 2017. אורן בן חקון
ישראל היום, מערכת וואלה! NEWS
הורי הדסה בדיון בבג"ץ/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון ישראל היום

בהחלטתו, הדגיש בג"ץ כי לפי משרד הבריאות "רק במסגרת מחלקה המטו-אונקולוגית כפי שקיימת בהדסה ניתן להעניק את הטיפול הטוב ביותר לו זקוקים הילדים", וכי להשקפתם הרופאים ושערי צדק מנסה להרחיב את גדר הצו על תנאי ואין להיעתר להם.

"הסבל והמצוקה שהביעו לפנינו ההורים שילדיהם נאבקים במחלה הארורה נוגעים ללב, ואנו משוכנעים כי הם חותרים להשגת הטיפול המיטבי עבור ילדיהם", כתבו השופטים. "סברנו כי במסלול של גישור ניתן יהיה להגיע לתוצאה אופטימלת ואכן נעשו מאמצים גדולים, אך משהדבר לא נסתייע לא היה מנוס מדיון והכרעה".

במשרד הבריאות אמרו הערב כי הם מקבלים את הכרעת הדין וכי המשרד "ימשיך להיות מחוייב למתווה שהוצע על-ידי בג"ץ". עוד אמרו במשרד כי "משתם הפרק הכואב הזה במערכת הבריאות, אנו קוראים כלל הצדדים להמשיך לחזק את המחלקה בהדסה כדי שתהיה חזקה, מקצועית ומובילה".

שר הבריאות יעקב ליצמן בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
הודה לבג"ץ. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

שר הבריאות יעקב ליצמן הודה לשופטי בג"ץ "שהביאו להכרעה בפרשה הכאוב הזאת. לבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם ונעשה כל מאמץ שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר".

ההורים דרשו בעתירתם לפתוח מחלקה חדשה בשערי צדק ובג"ץ הקדיש את מרבית הדיון הקודם להצעת פשרה שלפיה יקלטו שניים עד שלושה מהרופאים באופן זמני בבית החולים. בפשרה הוצע כי הרופאים יצטרפו למרפאת החוץ האונקולוגית בשערי צדק, ופועלת כיום בצוות מצומצם של רופא אחד בלבד, ויעבדו בה עד לסוף השנה הנוכחית.

(עדכון ראשון: 21:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully