וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ ופוטין נועדו לראשונה: "רוסיה הכחישה התערבות בבחירות"

7.7.2017 / 21:04

בתום פגישתם הממושכת של השניים, שהתקיימה בפסגת G20 בצל המתיחות בין המעצמות, אמר שר החוץ טילרסון כי שני הנשיאים דנו ארוכות בסוגיה: "טראמפ לחץ אותו, אך הוא הכחיש". לברוב, מצדו, טען כי טראמפ קיבל את אמירת פוטין

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשו אמש (שישי) לראשונה, ברקע היחסים העכורים בין שתי המעצמות, ודנו בין היתר בהתערבותה של מוסקבה בבחירות לנשיאות בשנה שעברה. לפי שר החוץ של ארצות הברית, רקס טילרסון, שנכח בפגישה שהתקיימה בשולי פסגת ה-G20 בהמבורג, גרמניה, אמר לאחר תומה כי טראמפ לחץ את פוטין בנושא, ואילו מקבילו סרגיי לברוב טען כי טראמפ קיבל את טענת פוטין, שהכחיש כי הקרמלין ניסה להשפיע על הבחירות - כפי שקבעו סוכנויות המודיעין האמריקניות.

בתום פגישה בת שעתיים ורבע, שנשמכה הרבה מעבר לחצי השעה שתוכננה מראש, אמר טילרסון כי ייתכן ששתי המדינות לעולם לא יגיעו להסכמות על מה שקרה. "אני חושב שהנשיא מתמקד עתה באיך אנו מתקדמים מסוגייה שייתכן שלא ניתן להגיע להסכמה לגביה בשלב זה", אמר. גורם בכיר בממשל הכחיש בפני רשת CNN כי טראמפ הסכים עם טענותיו של פוטין בנושא.

לקריאה נוספת:
נגד רוסיה ובעד נאט"ו: טראמפ בפולין הפציר במערב "להגן על חיינו"
אחרי נחיתת טראמפ בהמבורג: עשרות אלפים הפגינו נגד ועידת G20
התעלמות מביכה: כשטראמפ ניסה ללחוץ יד לרעייתו של נשיא פולין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
הרבה סוגיות לפתור. טראמפ ופוטין בהצהרתם המשותפת/AP

נושאים נוספים שנידונו בפגישה היו המלחמות בסוריה ובאוקראינה, המתיחות עם קוריאה הצפונית והגנת סייבר. במהלך הפגישה דווח בסוכנות הידיעות אי-פי כי טראמפ ופוטין הסכימו על הפסקת אש בדרום סוריה, ששתחיל ביום ראשון. שרי החוץ הודיעו על כך בתום הפגישה, ולהסכם גם שותפה ירדן. לפי אי-פי, גם לישראל תפקיד בהבנות שהושגו, אך זה לא אושר.

"הנשיא פתח את הפגישה עם הנשיא פוטין והעלה את החשש של אזרחי ארצות הברית בנוגע להתערבות רוסיה בבחירות ב-2016", הוסיף טילרסון. "הייתה להם שיחה ארוכה ונוקבת על הנושא. הנשיא לחץ את פוטין יותר מפעם אחת". לדבריו, "הנשיא פוטין הכחיש מעורבות שכזו, כפי שהוא עשה בעבר". הוא הוסיף כי בין השניים הייתה "כימיה טובה"', אך סירב להתייחס לדבריו של לברוב על כך שטראמפ קיבל את הכחשותיו של פוטין בדבריו המעורבות הרוסית.

עוד באותו נושא

דו-קרב בצהרי היום: עיני העולם נשואות לפגישת טראמפ ופוטין

לכתבה המלאה

בהצהרה משותפת שמסרו לפני תחילת הפגישה הרשמית הראשונה, אמר טראמפ: "הייתה לנו שיחה טובה, השיחות הטובות שלנו יימשכו". הוא פנה לפוטין והוסיף: "זהו כבוד גדול להיות איתך כאן". פוטין השיב לו כי "שיחות טלפון אף פעם לא מספיקות". טראמפ נשאל על ידי אחד העיתונאים על ההתערבות הרוסית בבחירות, אך האחרון התעלם משאלתו.

בשעות הצהריים, לאחר תחילת פסגת ה-G20 וכמה שעות לפני פגישתם הרשמית, לחצו טראמפ ופוטין ידיים ובירכו זה את זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פוטין וטראמפ בוועידת G20/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסוגיה העיקרית בפסגה היא הסכם האקלים, שממנו פרשה ארצות הברית בחודש שעבר. פוטין אמר כי רוסיה מתכננת להמשיך בשיתוף הפעולה עם המדינות האחרות כדי למזג את שווקי האנרגיה הגלובליים ולצמצם את תנודתיות מחירי הנפט. ארגון המדינות המייצאות נפט ויצרניות אחרות ברוסיה הסכימו לצמצם את ייצור הנפט ב-1.8 מיליון חביות ביום מינואר השנה.

פוטין, שדיבר בפגישה לא רשמית של מדינות BRICS (ארגון המדינות המתפתחות שבו חברות ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) בהמבורג, אמר גם כי מוסקבה רואה בהסכם פריז בסיס לשיתוף פעולה ארוך טווח. רוסיה חתומה על הסכם פריז אך עדיין לא אשררה אותו.

ראש ממשלת קנדה  ג'סטין טרודו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידת G20, המבורג, גרמניה, 7 ביולי 2017. רויטרס
"חיוני שטראמפ ימלא תפקיד חשוב בהתמודדות עם שינויי האקלים". טרודו לצד מרקל/רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר לעיתון הגרמני "בילד" כי מנהיגי G20 יאמרו לנשיא ארצות הברית כי הוא צריך להוביל את הטיפול בבעיית האקלים. "נאמר לו שזה חיוני שהוא ימלא תפקיד חשוב בהתמודדות עם שינויי האקלים וביצירת משרות", אמר טרודו. טרודו הוסיף כי אין ספק ששינויי האקלים מתרחשים. הוא הוסיף כי סוגיית האקלים היא אתגר אך גם הזדמנות להשקעה. הוא הוסיף כי הדבר נכון גם לסחר גלובלי, שאותו טראמפ מבקש להגביל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
"היו לנו שיחות טובות". טראמפ ופוטין/AP
הפגנות מחוץ לפסגת G20 בהמבורג, גרמניה. רויטרס
הפגנות בהמבורג, היום/רויטרס

הוועידה התכנסה ליומה הראשון ברקע הפגנות סוערות שאירעו בהמבורג נגד קפטיליזם וגלובלזציה. ההפגנות החלו אתמול ובמהרה הפכו לאלימות. ביום חמישי נפצעו עשרות שוטרים וכמה מפגינים. ההפגנות נמשכו גם היום ומצילומים מהרחובות נראו כמה מהמפגינים מציתים כלי רכב ועשן כבד מיתמר בעיר.

(עדכון ראשון: 13:55)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפסגת G20 בהמבורג. רויטרס
טראמפ לצד מרקל, מארחת הפסגה/רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון בפסגת G20 בהמבורג. רויטרס
מרקל לצד נשיא צרפת עמנואל מקרון/רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בפסגת G20 בהמבורג. רויטרס
קנלצרית גרמניה וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי/רויטרס
מנהיגי המדינות בוועידת G20, המבורג, גרמניה. רויטרס
מנהיגי G20/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully