וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגידה, מרד וביזה: 120 חיילים נעצרו מאז החלה המחאה בוונצואלה

6.7.2017 / 15:17

מסמכים צבאיים שהגיעו ליתר רויטרס מראים על מרמור גובר בשורות כוחות הביטחון מאז תחילת ההפגנות נגד הנשיא מדורו באפריל. זאת בין היתר בשל משכורות נמוכות ומחסור במזון

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

לפחות 123 חיילים בצבא ונצואלה נעצרו מאז תחילת גל המחאות נגד הממשלה באפריל האחרון, חלקם מואשמים בבגידה ובמרידה, ואחרים בביזה ובעריקה – כך עולה ממסמכים צבאיים שהגיעו לידי רויטרס. רשימת העצורים, הכוללת קצינים כמו גם חיילים סדירים משורות צבא היבשה, חיל הים, חיל האוויר והמשמר הלאומי של ונצואלה, מספקים את התמונה הברורה ביותר עד כה של התנגדות לנשיא ניקולס מדורו בתוך הצבא המונה כ-150 אלף איש.

המסמכים מתארים את העצורים המוחזקים בשלושה בתי כלא שונים, וכ-30 מהם מואשמים בעריקה או בנטישת עמדתם, וכ-40 נוספים במרידה, בבגידה או באי-ציות. שלושה קצינים בדרגת סרן נמלטו לקולומביה וביקשו מקלט. היתר מואשמים בגניבה. גנרל לשעבר, ששמר על עילום שם, אמר כי הנתונים מצביעים על "מורל נמוך, מרמור, וכמובן, גם צרכים כלכליים". מהצבא וממשרד המידע לא נמסרו תגובות.

מיליוני אזרחים סובלים ממחסור במזון ומאינפלציה גואה שנגרמו כתוצאה ממשבר כלכלי חריף. אפילו בשורות הכוחות המזוינים, השכר ההתחלתי הוא שכר מינימום, מצב שמוביל למרמור בקרב החיילים והקצינים. בחודש שעבר תקף שוטר שערק משורות המשטרה את בית המשפט העליון ואת משרד הפנים, והכריז כי פלג משורות כוחות הביטחון פועל נגד ממשלתו של מדורו. אתמול הוא פרסם סרטון חדש, ובו קרא להתנגד לשלטון.

צבא ונצואלה מציין את יום העצמאות של המדינה, 5 ביולי 2017. רויטרס
חיילים במצעד לציון יום העצמאות של ונצואלה, אתמול/רויטרס

אזרחי ונצואלה רואים בצבא אחד מעמודי התווך במדינה, ומנהיגי האופוזיציה דוחקים בבכירי הצבא לערוק משורות הנשיא מדורו. האחרון טוען כי הוא קורבן של "מרד מזוין" מצד מתנגדיו הנתמכים בידי ארצות הברית, המנסים לטענתו להשתלט על מצבורי הנפט של המדינה. מדורו טוען עוד כי מפקדי הצבא נותרו נאמנים לו.

המשמר הלאומי נמצא בחזית העימותים עם המפגינים ברחבי המדינה, ואנשיו משתמשים בגז מדמיע, בתותחי מים ובכדורי גומי נגד צעירים רעולי פנים המשליכים לעברם אבנים ובקבוקי תבערה. לפחות 90 בני אדם נהרגו בעימותים מאז אפריל. חלק מאנשי המשמר הלאומי מודים בשיחות פרטיות כי הם מותשים, מרוששים ורעבים, אולם רובם מבצעים את עבדותם במהלך ההפגנות ונמנעים מלשוחח עם כתבים.

בממשל בקראקס מנסים לשדר עסקים כרגיל. "רבים מחפשים 'רמבואים' קטנים בכוחות הביטחון, אבל אתם לא הולכים למצוא אותם", אמר שר ההגנה ולדימיר פדרינו ביום שני האחרון, כשהתייחס לאפשרות שתיתכן הפיכה צבאית נגד מדורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully