וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האגרוף של טראמפ: מבט מבפנים על נושאת המטוסים האמריקנית בחיפה

6.7.2017 / 17:00

כשמפלצת אנטי-דאעש האמריקנית מגיעה למזרח התיכון, כולם מתכווצים, וחיזבאללה מתחיל לחשוב פעמיים. סיור על סיפון כלי השיט הקטלני בעולם מסייע להבין למה היא כאן דווקא עכשיו ומה הסיכוי שנראה כאן בקרוב עוד ספינות של הצי האמריקני

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל
"אלפי מלחים היו יורדים לחוף עם מדים לבנים. הפאבים, המסעדות ובתי המלון היו מלאים בחיילי צבא ארצות הברית. הקשר היה כה רחב ומשמעותי שבכרמל קם לרווחתם הוועד למען החייל האמריקני"

אוקטובר 2000, נמל עאדן שבתימן. שני מחבלים מתאבדים מארגון אל-קעדה הפליגו במהירות על גבי סירת פיברגלס כשעליה מאות ק"ג של חומר נפץ לעבר המשחתת האמריקנית "קול" שעגנה בנמל. 17 מלחים נהרגו בפיצוץ, עשרות נפצעו וחור ענק נפער בדופן כלי השיט שנשא טילים חכמים, מכמ"ים מתקדמים ומערכת הגנה מסוג "אייג'יס". הצוותים הצליחו למנוע טביעה, אך הפיגוע הקטלני היה מכה מתחת לחגורת הצבא האמריקני, ותיעוד המשחתת נישאת על גבי ספינת משא מתימן לארצות הברית פגע באומה האמריקנית כולה.

בעקבות הפיגוע, הורה הבית הלבן למשרד ההגנה לחשב מסלול מחדש ולבחון את נהלי האבטחה של כלי השיט ברחבי העולם. התגובה הייתה קיצונית, ובמסגרתה הוצא "כרטיס אדום" לכמה נמלים מסוכנים במיוחד. נמל חיפה היה אחד מהם, וכך נקטעה מסורת רבת שנים של עגינת נושאות מטוסים, ספינות טילים וצוללות של הצי האמריקאי במפרץ הישראלי. עד השבוע.

"אחת לשבוע היו מגיעים לנמל כלי שיט בגדלים שונים. אלפי מלחים היו יורדים לחוף עם מדים לבנים. הפאבים, המסעדות ובתי המלון היו מלאים בחיילי צבא ארצות הברית", שיחזר ראש עיריית חיפה יונה יהב. "הקשר היה כה רחב ומשמעותי שבכרמל קם לרווחתם הוועד למען החייל האמריקני, ממש למלא את שעות הפנאי שלהם, והמשטרה הצבאית האמריקנית הייתה מסיירת ברחובות כדי לשמור על הסדר. זו הייתה הפוגה מהמשימות הארוכות שלהם במפרץ הפרסי ובים התיכון".

נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. ניב אהרונסון
נמל חיפה כבר לא חסום. על נושאת המטוסים/ניב אהרונסון
מלחים על סיפון נושאת המטוסים ג'ורג' בוש. אמיר בוחבוט
המדים הלבנים חזרו לישראל/אמיר בוחבוט
"איך נסביר להורי חיילים שירדו להתרענן בחוף שמחבלים פגעו בהם?"

כך, העלימה החלטה אחת את הנוכחות האמריקנית בחיפה ופגעה בהדרגה בעסקים ובחברות ישראליות שהעניקו שירותים מגוונים לצי האמריקאי. בהתאם, מסבירים קצינים בחיל הים הישראלי, פחתו באופן משמעותי שיתופי הפעולה והאימונים. אחד מהם אף נזכר בתרגול משותף לישראל, טורקיה וארצות הברית, שנערך ב-2010 לפני ההשתלטות על ה"מרמרה", ושבסיומו ירדו הצוותים הטורקים לחוף הישראלי כדי לחגוג את כניסת השנה החדשה, בעוד מקביליהם האמריקנים נותרו בלב ים.

באותה שנה שבה "נחסם" הנמל, נשלח תת-אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום ללימודים בבית הספר לעסקים באוניברסיטת הרווארד. בזמנו הפנוי, ביקר מרום בבסיסי הצי הגדול בעולם, פגש מפקדים וקצינים בכירים והידק קשרים עם בעלת הברית הגדולה של ישראל. הוא ניסה לשכנע את מקביליו לשנות את ההחלטה אך נתקל בסירוב מוחלט, בין היתר בשל המציאות הקשה בארץ באותה תקופה, שהושפעה מפרוץ האינתיפאדה השנייה וכללה פיגועי ההתאבדות רבים. "איך נסביר להורי חיילים שירדו להתרענן בחוף שמחבלים פגעו בהם?", שאל אותו קצין מקומי, ומרום השיב :"מי שהולך אחורה בגלל הטרור, הטרור בא אליו". דברי מרום זכו לאישוש טראגי כשנה לאחר מכן בניו יורק, זירת פיגוע הטרור הגדול בהיסטוריה, וכשהקצין הישראלי התמנה למפקד חיל הים, דאג אחד האדמירלים לשלוח לו מכתב ולחתום אותו במילה: "צדקת".

נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. ניב אהרונסון
מפלצת אנטי-דאעש/ניב אהרונסון
מוצרים נלווים של הצי על סיפון נושאת המטוסים ג'ורג' בוש. אמיר בוחבוט
מרצ'נדייז על הסיפון/אמיר בוחבוט

המגמות העולמיות ואתגרי הצבא האמריקני הניעו תהליכים חדשים, ותשומת לבה של ארצות הברית הופנתה לעבר האוקיינוס ההודי והאוקיינוס השקט. כלי השיט של הצבא נעו אף הם לשם, אך בנובמבר אשתקד נטרפו הקלפים מחדש, עם הגעתה של נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב למזרח התיכון.

כלי השיא הרוסי עגן באופן רשמי בחופי סוריה כדי "לתת כתף" בלחימה נגד דאעש, אך למעשה נוכחותו הייתה מפגן עוצמה בצל המתח מול ארצות הברית. מכונת המלחמה הימית, השוקלת 28 אלף טון ומשרתת מאות חיילים, מפעילה עשרות מטוסים ומחזיקה ביכולות חימוש מתקדמות, אך תרומתה הצבאית דלה. עצם נוכחותה בים התיכון מטילה צל על חיל הים הישראלי, שעסוק בעידן האלוף אלי שרביט בהשבת ימי השיא של הפעילות המבצעית החשאית.

התשובה האמריקנית לא איחרה לבוא, וניתן להניח כי אפילו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היה מופתע מהיוזמה הגוברת של דונלד טראמפ ומהחלטתו לזרוק למערכה נגד דאעש את נושאת המטוסים הגדולה בעולם. מכונת המלחמה האדירה על שם ג'ורג' בוש הפליגה מהמפרץ הפרסי דרך תעלת סואץ לים התיכון, ובשבת כבר חזו תושבי הכרמל בהיסטוריה הימית המקומית משתנה שוב לנגד עיניהם.

נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. ניב אהרונסון
יותר משבעים מטוסי קרב מוכנים לזינוק/ניב אהרונסון
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. ניב אהרונסון
5,000 חיילים, וגיל ממוצע של 25 שנים/ניב אהרונסון
"לאמריקנים יש סטנדרטים גבוהים לגבי סוג המעבורת הדרוש, ובגלל זה שכרו שירותים גם של מעבורת מיוון"

"מדיניות ה'ליב איט' של אובמה לא עשתה טוב למזרח התיכון", הדגיש שר הביטחון אביגדור ליברמן בתדרוך כתבים בלשכתו, תוך שהוא קושר את הגעת נושאת המטוסים לשינוי התפיסה בארצות הברית ולתקווה הישראלית לחידוש שיתוף הפעולה הימי. ממשל טראמפ, על פי הערכות, הבין כי הוא אינו יכול לזנוח את המזרח התיכון בידי רוסיה, איראן וחיזבאללה – והחליט במודע להגביר נוכחות. התוצאה המיידית הייתה הטלת העוגן בחיפה.

שתי מעבורות – ישראלית ויוונית – עוסקות בשינוע נוסעים מנושאת המטוסים לחוף החיפאי. "לאמריקנים יש סטנדרטים גבוהים לגבי סוג המעבורת הדרוש, ובגלל זה שכרו שירותים גם של מעבורת מיוון", הסביר קצין צה"ל. "מבחינתם זה שטויות, זה פה".

לאחר הפלגה של כ-20 דקות, שכללה גם הקפה יזומה של נושאת המטוסים, דרכו אנשי התקשורת על כלי השיט, ונשטפו עוצמה ומספרים. יותר מ-5,000 חיילים, בגיל ממוצע של 25 שנים. כרבע ממצבת כוח האדם - נשים. 20 קומות, 1,600 מיילים של חוטי חשמל, 1,400 טלפונים, 28 אלף סדינים, מרפאות, חדרי כושר, קולנוע, מועדונים.

המכשור על כלי השיט הענק יודע לייצר מים טריים מהים בכוחות עצמו, ובהיקף יומי של 400 אלף גלונים, שווה ערך לצרכי אלפיים בתים. האספקה והמזון על הספינה מספיקים לתשעים ימים בים, ומדי יום מגישים מטבחיה יותר מ- 18,150 ארוחות, אבל על פי ריצ'רד, טייס f-18, "אף אחד לא באמת אוהב להיות כל כך הרבה זמן בים בלי לרדת לחוף".

המטוסים ג'ורג' בוש עוגנת בחיפה. AP
אנטי-דאעש, ותמרור אזהרה לחיזבאללה/AP
סיסמאות לחיזוק גאוות היחידה בנושאת המטוסים ג'ורג' בוש. אמיר בוחבוט
הווי לוחמים סולוגנים על הקירות/אמיר בוחבוט
"לא מדובר בביקור נימוסים, כשאומרים שיתוף פעולה עם בעלת ברית מתכוונים לזה".

על מסלולי ההמראה ממתינים למעלה משבעים מטוסי קרב, תובלה, בקרה אווירית ואיסוף מודיעין. חלקם נמצא בטיפולים בבטן הספינה, אך ה-f-18 מספר 301 מוצג לראווה למבקרים, שבועות ספורים לאחר שהפיל מטוס קרב של משטר אסד מסוג SU-22 . הוא ישמש מאוחר יותר כתפאורת רקע לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו, וככלי נוסף במכונת התעמולה האמריקנית.

לצד נתניהו, ישבו סגן הרמטכ"ל האלוף אביב כוכבי, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האלוף אהרון חליוה ומפקד חיל הים אלי שרביט. "לא מדובר בביקור נימוסים", הסביר קצין צה"ל, "כשאומרים שיתוף פעולה עם בעלת ברית מתכוונים לזה".

נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. אמיר בוחבוט
המשטר הסורי הוא לא מטרה/אמיר בוחבוט
"אנחנו הולכים וסוגרים על דעאש בעיראק ובסוריה, והוא נדחק מהמקומות שבהם הוא היה. המטרה היא להעלים את עצם קיומו"

הסיור כפוף לסדר האמריקני המוכר, ובכל פינה ממתין קצין משטרה צבאית או חובל תורן, הדואגים לחסום אזורים מסווגים. ההווי החברתי וגאוות הצוותים מודגשים אף הם, בין היתר באמצעות סיסמאות, סמלים או אפילו חולצות:WE FLY COMBAT – READY AIRCRAFT 24-7 ANYWHERE IN THE WORLD – והמסר עובר.

"נושאת המטוסים היא חלק מקואליציה בינלאומית שהתגבשה ועוצבה כדי להשמיד את דעאש", הסביר וילאם פנינגטון, קצין המבצעים של הספינה, תוך שהוא מדגיש את שיתוף הפעולה המודיעיני עם צה"ל ואת תיאום הפעילות בין חילות הים והאוויר. "מאז חודש פברואר, כשהגענו לאזור, תקפנו 1,600 מטרות בעיראק ובסוריה, ואנחנו מוציאים כ-20-25 תקיפות כל יום", פירט. כשנשאל אם הצוותים נחשפו לשימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד, השיב כי אלו "לא מתמקדים במשטר הסורי. הוא לא מהווה מטרה עבורנו. אנחנו מתמקדים רק במטרות של דאעש".

קפטן ג'יימס מקגיל, מפקד הספינה, סיפק הצהרות נחרצות יותר, וסיפר כי "אנחנו הולכים וסוגרים על דעאש בעיראק ובסוריה, והוא נדחק מהמקומות שבהם הוא היה. המטרה היא להעלים את עצם קיומו".

נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. אמיר בוחבוט
חלק מכלי הטיס מתוקנים בבטן נושאת המטוסים/אמיר בוחבוט

על פי ר'יצארד הטייס, כל גיחה אווירית נמשכת כשמונה שעות, וכוללת בדרך כלל גם תדלוק אווירי. "אנחנו מסיירים בשטח ופועלים עם כוחות היבשה. המטרה שלנו היא לתקוף מטרות בזמן אמת, והמצב בסוריה נהיה יותר מתוח מעיראק".

על פי אחד מאנשי הספינה, "עכשיו הכול רגוע, אבל ברגע האמת כולם כאן מתוחים. הכול צריך להיות מדויק. אנחנו נמצאים בלב הים, רחוק מהבית, והמטוסים עושים את העבודה. הם תוקפים את ה-'באנץ' אוף קרקרס'".

סנונית ראשונה

"טראמפ מסתכל אחרת על המזרח התיכון ומעוניין לחזק את הקשר עם ישראל. זה בא לידי ביטוי במעשים"

הסיור מסתיים, זמן לחזור לחוף, ובדרך לקומה התחתונה עומדים עשרות אנשי צוות בבגדים אזרחיים שחזרו מחיפה. "יש כלל מאוד ברור שלא יורדים לחוף על מדים כדי לא להיות מזוהים כחיילים", הסביר אחד מהם והוסיף בצחוק: "המדים שלנו גם עשויים ממאה אחוז כותנה. זה לא 'דריי פיט'".

עצירה במסעדה מקומית חושפת גם את הפן הכלכלי החיובי של הביקור, כשאחד העובדים מתנצל על כך ש"עכשיו היו פה האמריקנים. הם אוהבים בשר, שיהיו בריאים. אכלו את כל מה שהיה". הוא נזכר בעבודת נעוריו במלון "דן פנורמה" בעיר ומשחזר בילוי עם מלחים שהיו "אנשים טובים". לדבריו, "הם עשו טוב לעיר, הלוואי וזה יחזור. חיפה הפסידה מיליונים כשהם הפסיקו לבוא לכאן".

ראש העיר יונה יהב מסכים. הוא שוחח על הסיפון עם מפקדת הכוחות האמריקנים באירופה האדמירלית מישל הווארד, הקצינה הראשונה בצבא האמריקני שנושאת ארבעה כוכבים, וניסה להבין מה המגמה תוך שהוא מדגיש את תחושותיו. "היא סיפרה לי בהתרגשות שהיא בעצמה ביקרה בחיפה ארבע פעמים, אבל הדגישה מהר מאוד שהיא לא יודעת מה יהיה בעתיד. זו החלטה מעליה", סיפר.

לבד מהאספקטים החברתיים-כלכליים, במהלך ביקור אלופי מטכ"ל על נושאת המטוסים נפגש ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האלוף אהרון חליוה עם קצינים בכירים אמריקאיים ודן עמם בסוגיות שקשורות ללוגיסטיקה ימית. האלוף חליוה ונציגי אט"ל קיבלו מידע מקצועי בנושא. גורמי צבא הגדירו את המפגש: "מעולה ומקצועי עם הרבה חומר למחשבה".

מערכת הביטחון גם מבהירה מעל לכל ספק כי נוכחות אמריקנית מעין זו מוסיפה באופן מובהק להרתעה הישראלית באזור. "קשה לדמיין אירוע שבו חיזבאללה יוצא למערכה נגד ישראל אם נושאת המטוסים במרחב", אמר גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו מאמינים שהביקור הזה הוא סנונית ראשונה ויהיו עוד כאלה בהיקפים גדולים יותר. טראמפ מסתכל אחרת על המזרח התיכון ומעוניין לחזק את הקשר עם ישראל. זה בא לידי ביטוי במעשים. רואים לא?".

נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. אמיר בוחבוט
על סיפון נושאת המטוסים/אמיר בוחבוט
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. אמיר בוחבוט
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017/אמיר בוחבוט
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017. ניב אהרונסון
נושאת המטוסים האמריקנית ג'ורג' בוש העוגנת בנמל חיפה, 3 ביולי 2017/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully