וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של ארה"ב: מוכנים לדון עם רוסיה באיסור טיסה מעל סוריה

6.7.2017 / 6:15

יממה לפני פגישתם של טראמפ ופוטין בשולי פסגת G-20 אמר טילרסון כי דרוש שיתוף פעולה בין שתי המדינות כדי להבטיח את עתידה של סוריה. הוא הוסיף כי רוסיה אחראית למנוע מתקפה כימית נוספת של צבא אסד

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(דיווח במהדורת וואלה! NEWS: הבית הלבן מזהיר ממתקפה כימית נוספת בסוריה)

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון אמר הלילה (חמישי) כי ארצו מוכנה לדון עם רוסיה על שיתוף פעולה לייצובה של סוריה, ובכלל זה בהחלת איסור טיסה במרחב האווירי של המדינה. "אם שתי המדינות יפעלו יחד כדי להבטיח יציבות על הקרקע הדבר יניח יסודות לקידום הסדר על עתידה הפוליטי של סוריה", מסר טילרסון בהצהרה רשמית לקראת פסגת G-20 שתיערך בגרמניה בסוף השבוע. טילרסון הוסיף עוד כי לרוסיה ישנה מחויבות למנוע מתקפה נוספת בנשק כימי של צבא אסד כלפי אזרחים במדינה.

הנשיא דונלד טראמפ צפוי להיפגש בשולי הפסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מחר. טילרסון ציין כי השניים ידונו בפגישתם במצב בסוריה. לדבריו, ניתן להשיג יציבות בעזרת הצבת משקיפים לפיקוח על יישום הפסקת האש ותיאום בהעברת משלוחי סיוע הומניטריים לאזרחי המדינה השסועה.

לדברי טילרסון ישנה חשיבות ששני המנהיגים ינהלו בפגישתם הראשונה "חילופי דברים מועילים" לגבי השקפותיהם על היחסים בין שתי המדינות. "אני חייב לומר שכרגע קשה לומר מהן הכוונות של רוסיה באשר ליחסים אלה", אמר בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון בטרם המריא בעצמו לגרמניה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב מאיימת: עלולים לנקוט פעולה צבאית נגד קוריאה הצפונית
המשבר במפרץ: קטאר סירבה לאולטימטום של סעודיה ושכנותיה
תומכי נשיא ונצואלה התפרצו לפרלמנט - ותקפו חברי אופוזיציה

הפצצה בקונטרה  26 ביוני 2017. ראובן קסטרו
קרבות בין המורדים לצבא אסד בקוניטרה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בהצהרה התייחס טילרסון גם ללחימה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) על אדמת סוריה ולהישג של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הנתמכים בידי וושינגטון בחדירה לעיר העתיקה של א-רקה, מעוז הארגון הקיצוני.

"דאעש ספג מכה קשה וייתכן שיגיע בקרוב אל סף תבוסה בסוריה, אם כל הצדדים יתמקדו בהשגת המטרה הזו", אמר טילרסון. "על מנת להשלים משימה זו על הקהילה הבינלאומית, ובייחוד רוסיה, להסיר את המכשולים ללחימה בארגון".

דונלד טראמפ ורקס טילרסון במהלך פגישה עם מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי, ריאד, 21 במאי 2017. AP
טילרסון וטראמפ/AP

טילרסון קרא לכלל הגורמים המעורבים במלחמת האזרחים בסוריה - כולל משטר אסד, ארגוני המורדים, כוחות הקואליציה ורוסיה עצמה - להימנע מסכסוכים אחד עם השני "ולהסכים לפעול במסגרת האזורים שהוגדרו כאזורים בטוחים". זאת, ברקע הודעתם אתמול של נציגי רוסיה, טורקיה ואיראן למשא המתן בין משטר אסד לארגוני המורדים באסטנה בירת קזחסטן כי לא הצליחו להגיע להסכמות על "אזורים בטוחים" בשטח סוריה.

הנציגים הודיעו עוד כי יקימו קבוצת עבודה משותפת שתעבוד על הסכם בנושא. שלשום הודיע נציג רוסיה, אלכסנדר לברנטייב, כי צבאה של ארצו ערוך להציב חיילים שיפקחו על כינון אזורים בטוחים בטווח זמן של שבועיים עד שלושה לכל היותר.

בסיבוב קודם של השיחות באסטנה בחודש מאי נתנו נציגי ארבע המדינות את הסכמתם העקרונית להכריז על ארבעה אזורים שיוגדרו כ"אזורי אי-לוחמה" ברחבי סוריה. אולם, פגישה נוספת שתוכננה לחודש שעבר נדחתה. מאז חודש מאי שככה מרבית הלחימה במחוז אידליב הנתון לשליטת המורדים בצפון-מערב המדינה.

בתחילת השבוע הודיע צבא סוריה על הפסקת אש בדרום המדינה, כולל במחוז קוניטרה שהיווה מוקד לחילופי אש עם ארגוני המורדים שהביאו ל"זליגה" של פצצות מרגמה לשטח ישראל בשבוע שעבר. הפסקת האש צפויה להימשך עד לשעות הצהריים היום והיא ההפוגה השנייה שעליה מכריז משטר אסד בתוך שבועיים. באמצע החודש שעבר החלה הפסקת אש בעיר דרעא, שבה התנהלו קרבות עזים בין נאמני אסד לבין המורדים. הפסקת האש הנוכחית כוללת את כל המחוז, יחד עם מחוזות קוניטרה וסוויידא.

(עדכון ראשון: 4:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully