וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי הזיקוק בחיפה בראש: דירוג המפעלים המזהמים בישראל

4.7.2017 / 14:58

המשרד להגנת הסביבה פרסם את "מדד ההשפעה הסביבתית", המדרג את הביצועים והסיכונים של מפעלים ציבוריים ב-2015. שלושה מתוך ארבעת המפעלים הראשונים בדירוג שייכים לבז"ן, במקום החמישי: מפעל רותם אמפרט, האחראי לזיהום בנחל אשלים

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

מפעלי בז"ן, פז בית זיקוק אשדוד, גדיב, כרמל אולפינים ורותם אמפרט הם המזהמים ביותר בארץ – כך עולה מ"מדד ההשפעה הסביבתית" לשנת 2015, שפרסם בצהריים (שלישי) המשרד להגנת הסביבה. המדד מדרג את הביצועים והסיכונים החברתיים של חברות ציבוריות בעלות השפעה סביבתית גדולה, והוא כולל למעלה מ-100 מפעלי תעשיה וכ-1,000 תחנות דלק ציבוריות.

בראש "הרשימה האדומה" עומדים גם נייר חדרה, אדמה אגן, מפעלי ים המלח, תחנת הכוח רוטנברג ומגנזיום ים המלח. שלושה מתוך ארבעת המקומות הראשונים משתייכים לקבוצת בז"ן בחיפה – בתי זיקוק נפט, גדיב תעשיות פטרוכימיה וכרמל אולפינים. בז"ן הורשעה ב-2015 בעבירות זיהום מים בעקבות הזרמת שפכים לא מטופלים לנחל הקישון בעת סערה ב2010.

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
שריפה בבתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

על פי הודעת המשרד להגנת הסביבה, בית זיקוק חיפה, שעומד בראש הרשימה, רשם עלייה של 27% בניקוד מהשנה הקודמת, בשל הפרות שתועדו בפיקוח ובאכיפה על פליטת החומרים המזהמים ממנו. מנגד, השיפור הגדול ביותר הוא של מפעל פז שמנים וכימיקלים בחיפה, שהפחית 58% מהניקוד שניתן לו בשנת 2014. מבין חברות הדלק, השיגה את השיפור המשמעותי ביותר.

המפעל של חברת רותם אמפרט, האחראית לזיהום הגדול בנחל אשלים בסוף השבוע, הראה בשנת 2015 שיפור של 9% בניקוד ביחס לשנה הקודמת, שנבע מהפחתה בכמות הפסולת המעוברת מהמפעל, ועקב הפחתה בכמות המזהמים המועברים לקרקע. הדירוג הגבוה נובע מהפרעות שתועדו בפיקוח ובאכיפה, ומליקויים שנמצאו ב-13 ארובות במפעל. בשנים 2013 ו-2014 אירעו תשעה אירועי שפך או דליפה של חומרים מסוכנים.

מאגר החומצה שדלף באזור ים המלח. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
מאגר החומצה של רותם אמפרט שדלף בסוף השבוע באזור נחל אשלים/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מסר: "אנחנו מאפשרים לכל אזרח בישראל ולכל משקיע לקבל תמונה מלאה על החברות המסוכנות סביבתית בישראל, עם מידע מהימן ונגיש. המשרד להגנת הסביבה פועל להגברת השקיפות הסביבתית במספר מישורים, וקורא למשקיעים להעריך את סיכוני החברה גם באמצעות המידע הסביבתי, כדי לסייע בהנעה של החברות הציבוריות לפעול להקטנת השפעתן השלילית על הסביבה"

מבז"ן נמסר בתגובה: "החברה הציבה לעצמה כיעד אסטרטגי את הטיפול הסביבתי, והיא מנהלת שיג ושיח מתמשך ורציני מול כל הגורמים הנוגעים בדבר. בז"ן מנהלת תעשיה אחראית והשקיעה בעשור האחרון כ-1.3 מיליארד שקל בתחום איכות הסביבה ובטיחות, השקעה שהביאה לירידה של 90% בפליטות מאז שנת 2009. המדד המתפרסם אינו לוקח בחשבון את ההשקעות האדירות ומגמת השיפור. בנוסף, המדד מציב על אותו רף מפעלי תעשיה ענקיים ובתי מלאכה קטנים, ומשווה באופן אבסורדי את מידת השפעתם על הסביבה".

(עדכון ראשון: 14:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully