וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הדסה: ליצמן דחה הצעת הפשרה; המגשר הודיע על "מבוי סתום"

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין הודיע לשופטי בג"ץ על כישלון הליך הגישור בין הרופאים להנהלת בית החולים, לאחר ששר הבריאות סירב להצעה שהצדדים הסכימו עליה. על פי ההצעה שלושה רופאים היו אמורים להיקלט בשערי צדק. מחר יתקיים דיון נוסף בבג"ץ

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יאיר דניאל

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין הודיע הערב (שני) לשופטי בג"ץ כי החליט לסיים את הליך הגישור בין הנהלת בית החולים הדסה עין כרם לבין הרופאים המתפטרים והורי הילדים שטופלו במחלקה ההמטו-אונקולוגית. זאת, לאחר שלדבריו הגיע ההליך ל"מבוי סתום" בעקבות אי-הסכמת שר הבריאות יעקב ליצמן להצעה שהתגבשה בין הצדדים לקליטת שלושה מהרופאים בבית החולים שערי צדק. אם יקבלו השופטים את המלצתו של רובינשטיין יהיה זה צעד חסר תקדים ברמה המשפטית. כפיית הצעת הפשרה על שני הצדדים תצטרף למעשה לצעד תקדימי ראשוני בפרשה הזו והיא כפיית הגישור מלכתחילה.

מוקדם יותר סירב ליצמן להצעת הפשרה שלראשונה הוסכמה על הרופאים וההורים. הצדדים היו אמורים לחתום על ההצעה היום בצהריים, ובגינה ביקש המגשר השופט בדימוס אליקים רובינשטיין מחבר שופטי בג"ץ הארכה ליממה נוספת, אולם השר הטיל וטו על המהלך ובכך הוביל לקריסת הגישור. הצדדים יפגשו לדיון בבג"ץ כבר מחר בשעה 11:30.

לדברי רובינשטיין המגעים בהליך הגישור נמשכו "ללא הרף" כולל ביום שישי עד לכניסת השבת ובמוצאי שבת. "ההצעה האחרונה שהועלתה בשיח שקיימתי לא נתקבלה על דעת שר הבריאות והוא כתב לי מכתב מפורט להנמקת עמדתו אשר הגיעני בצהרי היום, ומכאן החלטתי כי הגענו למבוי סתום", כתב רובינשטיין בהודעתו לבג"ץ.

"לא אכחד כי על הגישור היה להתמודד עם שני צירי קושי שבגדרם נוצרו בעיות מהותיות", הוסיף. רובינשטיין ציין את מערכת היחסים העכורה בין הרופאים המתפטרים להנהלת בית החולים והשני הוא זו שבין שר הבריאות לבית החולים שערי צדק בעקבות הפרשה. "דומה שבמהלך התקופה נעשו משגים על ידי צדדים מעורבים שונים, וכך הגענו עד הלום, למשבר חריף", הוסיף רובינשטיין.

עוד בוואלה! NEWS:
1,600 יעדים של דאעש ב-5 חודשים: הצצה למפלצת האש שעוגנת בישראל
47 מעלות בבקעה, 45 באילת: גל החום הגיע לשיא
ברקע הזליגות לגולן: צבא סוריה הכריז על הפסקת אש בדרום המדינה

שר הבריאות יעקב ליצמן בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
סירב להסכים להצעת הגישור. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

על פי ההצעה שדחה ליצמן, שלושה מבין תשעת הרופאים ייקלטו באגף הילדים בבית החולים שערי צדק, כשיוקצו להם גם משאבים ותשתית לטיפולים כימותרפיים. מדובר פרופ' שושנה וילק, ד"ר טל בן עמי וד"ר מירה חריט. הרופאים יקבלו לטיפולם את הילדים שבהם טיפלו במחלקה בהדסה.

הצעת הפשרה הוצעה לרופאים אתמול בלילה, וזו ההצעה הראשונה לה הסכימו. הבוקר הצליח המגשר לקבל את הסכמתו של מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב לבחון את ההסכם ולהחזיר תשובה. הרופאים אף זומנו בצהרי היום לחתום על ההסכם, בצעד שלמעשה נועד לשים סוף למשבר בהדסה. אלא שלדברי גורמים המעורים בשיחות, היה זה שר הבריאות, יעקב ליצמן, שהתערב והפיל ברגע האחרון את ההצעה.

עוד באותו נושא

מסתמן מתווה בהדסה: מחלקה אונקולוגית לילדים בניהול חיצוני

לכתבה המלאה
תהליך הגישור בהשתתפות הורים מנכל המשרד ומנהל הדסה, בית משפט עליון. נועם מושקוביץ
המגשר השופט בדימוס רובינשטיין/נועם מושקוביץ

עוד כתב רובינשטיין כי "משרד הבריאות סבור שהמרכז הרפואי שערי צדק לא היה צריך להידרש לפניית הרופאים לקליטת המחלקה בשלב מסוים ומוקדם, ומכאן היחסים המתוחים, שהיה להם ביטוי גם בניסיון הגישור. מנהל המרכז הרפואי סבור כי אין כל עוול בכפו בעניין הזה, וגם כאן אין בידי ומתפקידי להכריע".

רובינשטיין ציין כי על פי הצעת הפשרה שלושה מהרופאים היו אמורים להיקלט במרפאה בשערי צדק המאוישת כיום בידי "גורם רפואי אחד" אך לא דובר על הקמת מחלקה חדשה בבית החולים. זאת, בעוד שלששת הרופאים הנוספים "לא מובטח כרגע דבר", אך לדברי רובינשטיין משרד הבריאות הציע לפעול להסדיר את קליטתם במקומות אחרים.

הפגנת הורי הדסה מול ביתו של השר ליצמן 3 סיוני 2017. באדיבות המצולמים
הפגנת הורי הילדים מחוץ לביתו של ליצמן, היום/באדיבות המצולמים

"אינני סבור כי נכון לעכשיו ניתן להחזיר את הרופאים המתפטרים להדסה", כתב רובינשטיין. לדבריו, ההצעה להרחבת המרפאה בשערי צדק נראית כפתרון, גם אם לא אופטימלי, למצוקת הילדים החולים. "החשש של משרד הבריאות הוא לאמיתו כי יהיה מדרון חלקלק וכי מה שיחל כמרפאה 'יזחל' להיות מחלקה", הוסיף. לדבריו, יש לבחון אם ניתן לפתור חשש זה על ידי הגבלות מצד משרד הבריאות.

"צר לי שלא נמצא פתרון הולם, ללא 'מחירים' אמיתיים, והדברים נאמרים בדחילו ורחימו; אכן, כאמור, אין פתרון אידאלי כשעסקינן בבני אנוש ומי יכחד שלרגשות תפקיד גדול כאן מכל הצדדים", הוסיף רובינשטיין. יחד עם זאת ציין השופט בדימוס כי ראוי לפתור את המשבר בשלבים "ותוך המעטה בסבל הילדים".

הרופאים סירבו להקמת מחלקה חדשה בניהול גוף חיצוני

אתמול בבוקר ביקש רובינשטיין משופטי בג"ץ הארכה של יממה נוספת לגישור, בטרם הוא משיב את הצדדים לפתחו של בית הדין ומרים ידיים. קדם לבקשתו סירוב הרופאים למתווה המוביל שהוצג בשולחן הדיוני הגישור החסויים - הקמת מחלקה נפרדת בהדסה הר הצופים אליה יקלטו תשעת הרופאים המתפטרים - שישה מומחים ושלושה מתמחים, שיהיו תחת פיקוחו של גורם חיצוני מטעם משרד הבריאות.

לוואלה! NEWS נודע כי רובינשטיין ביקש הארכה לשיחות גישור מאחר וראה פוטנציאל למתווה נוסף - הצעת הפשרה שליצמן דחה. זאת, כששאר הרופאים ויתרו כרגע על שיבוצם בבתי חולים אחרים וככל הנראה יפנו למרפאות.

כפי שפורסם מוקדם יותר תגובתו של שר הבריאות במכתב למגשר רובינשטיין הייתה כי לפי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, וגם עמדת גורמי מקצוע נוספים, פיצול המחלקות בירושלים הוא מעין "משפט שלמה" ויביא לשתי מחלקות בינוניות וחלשות ביכולתן המקצועית, במקום מחלקה אחת חזקה וטובה, כפי שיכולה המחלקה בהדסה לחזור ולהיות. לדברי ליצמן גורמי המקצוע מדגישים כי לאורך זמן הדבר יפגע אנושות באיכות הטיפול לילדי ירושלים ובבריאותם.

הפגנת תמיכה בילדים חולי הסרטן בגשר המיתרים בכניסה לירושלים. מאצ'י הוף
מחאת הורי הדסה, בשבוע שעבר בירושלים/מאצ'י הוף

מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב אמר בראיון לוואלה! NEWS כי "הגענו למבוי סתום, אנחנו הצענו ארבע-חמש הצעות, האחרונה שבהן היא מה שהוכר בציבור כמובלעת בהר הצופים, זו הצעה מאד מרחיקת לכת היא שוברת מבנים במערכת הבריאות אבל הסכמנו לזה, וזה אחרי שאמרנו כן למנהל המחלקה המתפטר, ושכל אחד יצא לתפקיד שלו ותהייה לו אוטונומיה מקצועית, והגבלה על תיירות המרפא.

עוד אמר בר סימן טוב כי "לא הסכמתי להצעה של שלושה רופאים בשערי צדק, אמרתי שאני אבדוק. הגענו למסקנה שזו תחילתו של מדרון שסופו בשתי מחלקות נכות. התייעצנו עם כל המומחים שיש. יש מאה ילדים חדשים בשנה שחולים במחלות האלו, חלקם נדירות, שחולה בהם ילד שלוש בשנה אז אין היתכנות למחלקה נוספת בעיר".

לדבריו, "את הר הצופים הצענו כי זה חלק מהדסה וזה היה אמור להיות פיתרון זמני, רק עבור הילדים של הדסה. מדובר ב-30 ילדים שעברו לבתי חולים אחרים, והם בשלב המרפאתי. אז מפה אנחנו הולכים לבג"ץ. מבחינתנו, הפיתרון הוא שאם הרופאים לא מוכנים לחזור להדסה אז נפזר אותם בין בתי חולים אחרים בארץ ולא בירושלים".

(עדכון ראשון: 17:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully