וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים החליטה להרחיב את פתיחת מעבר רפיח; ישראל בוחנת השלכות

3.7.2017 / 11:29

מהלך דרמטי במשולש הגבולות של מצרים, ישראל ורצועת עזה: לוואלה! NEWS נודע כי דרגים מדיניים וביטחוניים דנו בתהליך מצרי-פלסטיני שיצמצם את התלות של הרצועה בישראל. החשש: הציר ישמש בעתיד להברחת חומרים לרצועה

צילום: רויטרס

בישראל דנו בימים האחרונים בתהליך מצרי-פלסטיני שמטרתו הרחבת הפעילות במעבר של אזרחים ומכליות דלק במעברי ניצנה ורפיח – כך נודע לוואלה! NEWS. במסגרת התהליך, הנדון בקרב דרגים מדיניים וביטחוניים, החלו בשבוע האחרון עבודות הנדסיות בשני צדי הגבול, כולל הצבה של אמצעים טכנולוגיים על מנת לפקח על ציר תנועה משמעותי וגדול בהרבה מזה שהיה קיים עד כה למעבר מכליות דלק ממצרים לרצועה.

המהלך מחייב את ישראל לשקול את צירי התנועה שבהם ינועו מכליות הדלק המצריות לרצועת עזה, ובשלב זה נשקלות מספר אפשרויות. במישור האסטרטגי, מדובר במהלך שגורמים המצויים בתהליך רואים בו צעד חיובי, כיוון שמדובר בצמצום התלות של רצועת עזה בישראל.

העברת מכליות דלק ממצרים לעזה, מעבר רפיח, 21 ביוני 2017. רויטרס
כניסת מכליות הדלק דרך מעבר רפיח, בשבוע שעבר/רויטרס

התהליך מתחבר להחלטה לצמצם בהדרגה את היקף אספקת החשמל לרצועת עזה, שכתוצאה ממנו הוציא חמאס מכספו, לראשונה זה שנים, כשמונה מיליון שקלים למימון סולר ומזוט להפעלת תחנת הכוח. לפי פרסומים גלויים, המצרים סיכמו עם חמאס על פתיחת תנועה מוגברת של אזרחים וסחורות דרך מעבר רפיח אחרי חג הקורבן, בעוד כחודשיים. עד אז, יפעלו שני הצדדים – הפלסטיני והמצרי – לשיפור התנאים ההנדסיים במקום. במערכת הביטחון הביעו דאגה מפני אפשרות עתידית לשימוש של ציר התנועה להברחת חומרים דו-שימושיים.

להחלטה המצרית יש מספר השלכות אזוריות: להערכת גורמים בישראל, היא ניתנה לחמאס בתמורה להתחייבות של הממשלה בעזה להפסיק את התמיכה בדאעש בסיני, למנוע טרור במעברי הגבול ולצמצום היקף המנהרות בציר פילדלפי. ההחלטה המצרית מורכבת, כיוון שמצד אחד היא מעניקה סיוע לחמאס, המוגדרת כחלק מתנועת האחים המוסלמים, שבה רואה מצרים אויב.

בנוסף לכך, מצרים אינה יכולה לסייע לחמאס בזמן שהיא מותחת ביקורת על קטאר כמי שמסייעת לטרור. לכן, ניתן להעריך כי למרות הרושם שנוצר על סיוע לחמאס, יידרשו הרשות הפלסטיני ומוחמד דחלאן לקחת חלק בתהליך ולאייש את מעבר רפיח בזמן העברת הסחורות על ידי אנשי הרשות.

העברת מכליות דלק ממצרים לעזה, מעבר רפיח, 21 ביוני 2017. רויטרס
כניסת מכליות הדלק דרך מעבר רפיח, בשבוע שעבר/רויטרס

מצרים אינה מוכנה שאנשי חמאס יאיישו את המעבר, ולכן מדובר במלכוד עבור ממשלת חמאס, שתיאלץ לאשר את התהליך כדי להגדיל את מרווח הנשימה בהיקף הסחורות ובמספר האנשים שעוברים. מעבר רפיח נסגר לפני מספר שנים ונסגר פעמים בודדות מדי שנה, למעבר חולים, זקנים ומקרים מיוחדים, באישור שלטונות מצרים.

בשבוע האחרון הועברו עשרות מכליות דלק במסגרת ההסכם דרך מעבר רפיח ודרך מעבר ניצנה, כשלב ראשוני. בנוסף לכך, ניתן להעריך כי העברת הפעילות במעבר רפיח תבוא על חשבון העברת סחורות בכרם שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully