וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות נסתרות, זיהוי מצוקה ושיקום הילד: הטראומה אחרי התעללות

3.7.2017 / 11:26

התיעוד שחשף מסכת תקיפות של תינוק בן חצי שנה באשקלון בידי מטפלת עורר חששות בקרב. "זו טראומה שכל המשפחה עוברת", אומרת מומחית לטיפול משפחתי, "החוסן הזוגי - קריטי". מיכל דליות ממליצה דווקא לא להסתמך על מצלמות: "הילדים לא יזכרו את המקרים"

עריכה: שניר דבוש

מקרה ההתעללות בתינוק כבן חצי שנה שנחשף אתמול (ראשון) בתיעוד ובכתב האישום שהוגש נגד המטפלת ספיר בוקשטיין, בת 24 מאשקלון, עורר חששות כבדים בקרב הורים שמשאירים את יקיריהם לטיפול בידי זרים. בשיחה עם וואלה! NEWS ניסו מומחים לענייני משפחה להרגיע את ההורים המודאגים ולהסביר כיצד להתמודד עם מקרה כזה.

"הילדים לא יזכרו את המקרים, המוח של הילדים בנוי בצורה כזאת שהוא מתחדש ומעדכן כל הזמן קדימה, את החוויות שחוו באופן זמני – הם לא יזכרו", מסבירה מיכל דליות, מנכ"ל ובעלים של חברת "מרכז מיכל דליות" – הכשרת יועצים משפחתיים וייעוץ והדרכה להורים. "ההורים צריכים להבין שיהיו הרבה מצבים שלא תהיה לנו בהם שליטה – זוהי בעצם הדאגה ההורית שלנו – על מה שקורה לילדינו, כמו מורים גסי רוח, חברים בריונים, חרמות. זה אמנם לא מרגיע אבל זה מצב שההורים צריכים להכיר, ההבנה הנוראית הזאת 'שאני לא אהיה תמיד ליד הילד'".

בכתב האישום שהוגש אתמול לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, תוארה מסכת תקיפות נגד התינוק בכמה הזדמנויות וגרימת חבלות. בוקשטיין טיפלה בתינוק בביתו באשקלון, וכשההורים החלו לחשוד שהיא נוקטת אלימות כלפיו, הם התקינו בבית מצלמות אבטחה. בתיעוד אחד המקרים נראית המטפלת מניפה את התינוק באגרסיביות, ולאחר מכן היא מגלגלת אותו בכוח על הרצפה.

לקריאה נוספת:
ההתעללות בגבעת אולגה: על גוף התינוק נמצאו סימני נשיכה
"ניצלו את אמון ההורים": שבעה חודשי מאסר לגננות המתעללות מחולון
הוארך מעצר האם החשודה בהתעללות בבנה; "הודתה שפגעה בילדים נוספים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בוקשטיין מתוך סרטון שתיעד את ההתעללות/מערכת וואלה!, צילום מסך

"סמכו על עצמכם ועל תחושות הבטן שלכם, ואם יש לכם ספק - אל תהססו ואל תתביישו לשאול את הגננת, גם אם זה אומר להופיע בגן בשעות לא שגרתיות", אומרת אושרית מנה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. לדבריה, "כל שינוי התנהגותי של הילד עלול לנבוע ממצוקה, ועלינו כהורים להיות קשובים לשינויים - קשיי הירדמות, שינה לא רגועה ורציפה, בכי בלתי פוסק, התכנסות עצמית, או אפאתיות - כשהילד פחות מחייך ופחות צוחק. בילדים גמולים תיתכן רגרסיה וחזרה להרטבה".

מנה מוסיפה המלצה להורים: "ציורי ילדים הם כלי עוצמתי שיכול לסייע באיתור המצוקה. ואולם, לא כל ציור בצבעים כהים בהכרח מעיד על התעללות, ואבחון מסוג זה ראוי לפענח אצל מאבחן מוסמך ועל סמך מספר ציורים. אפשרות נוספת, אם החשש היא להתעללות בגן, היא להיחשף למתרחש לאחר שהשער נסגר באמצעות משחק תפקידים. שחקו עם ילדכם בבית, כשהילד בתפקיד הגננת, ותנו את הדעת לשפה שבה הוא משתמש כשהוא מייצג אותה במשחק. סביר שתשמעו את קולה של הגננת בוקע מגרונו. שימו לב לשפה, האם היא מכבדת, נעימה ומרגיעה, או שמא כעוסה, עצבנית וחסרת סבלנות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חברת מועצת העיר אשקלון ריקי שי עם ספיר בוקשטיין שתועדה מתעללת בתינוקת, 2017. פייסבוק, צילום מסך
קיבלה המלצות. בוקשטיין/צילום מסך, פייסבוק

אילן בנישתי, בעליו של חברת האבטחה "שלו סקיור" מאזור, מספר על עלייה מתמדת בפניות של הורים מודאגים להצבת מצלמות אבטחה. "הורים מבקשים מצלמות כדי לדעת מה קורה בסביבת הילד בזמן שהוא בגן או אצל המטפלת, בדרך כלל בתקופות מעבר, או בימים שהילד מתנהג מוזר". בנישתי מעריך כי בחודש פונים אלה בין שניים לשלושה זוגות הורים.

בכתב האישום תואר גם כי בכמה הזדמנויות במהלך תקופת העסקתה, בעת שהתינוק ישב קשור בתוך העגלה, הנאשמת הפילה אותו במכוון ארצה באופן שהוא היה תלוי בה במאונך כשרגליו מטה והוא בוכה. במקרה אחר היא דחפה את אצבעותיה עמוק לגרונו של התינוק, לעתים עד שדם זב מפיו. בהזדמנות אחרת היא הניפה את התינוק וגלגלה אותו בכוח על הרצפה ולאחר שנפל על גבו וצרח בבכי, הניפה אותו באגרסיביות, תוך שהיא תופסת במותניו, והטיחה אותו בכוח לתוך העגלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החשש גורם להורים רבים להצטייד במצלמה נסתרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ללא ספק מדובר באירוע טראומטי עבור התא המשפחתי ויותר מכך, עצם הצפייה בסרטון גם היא בגין טראומה משנית ולכן אני יכולה להבין את התגובות לסרטון", מסבירה רוזה נווה, מנחה מוסמכת לטיפול משפחתי מבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר. "היכולת של המשפחה להתגבר על האירוע תלוי בחוסן של התא המשפחתי, מה טיב הקשר בין בני הזוג, מה הדינמיקה בין בני הזוג ומהי מידת התמיכה המשפחתית".

לדבריה, "אחרי אירוע שכזה התמיכה בין בני הזוג, ההקשבה, ההכלה והחוסן שלהם יחד קריטיים להצלחת הטיפול המשפחתי. כמו כן, זה אך טבעי שאחרי אירוע טראומטי שכזה יהיה קושי לייצר אמון כלפי גורם שלישי מחוץ לתא המשפחתי ולכן חשוב לקבל המלצות מהורים אחרים. כלפי התינוק חשוב לגלות תמיכה, חום, הכלה והבנה, אך לזכור שקודם כל מדובר בטלטלה, טראומה שכל המשפחה עוברת ולא רק התינוק וכך חשוב להתייחס ולטפל באירוע".

אם התינוק שבו התעללו סיפרה אתמול כי "המטפלת התקבלה לעבודה עם המלצות חמות מחברת מועצת העיר, ד"ר ריקי שי". בנוגע להליך בחירת מטפלת ממליצה דליות לבדוק עם הורים שכבר שכרו את שירותיה. "להיפגש איתה פנים אל פנים, וגם את ההמלצה לקחת בערבון". דליות מתנגדת להצבת מצלמות, אך תומכת בשליחת כתב ידה של המטפלת לגרפולוג. לדבריה, כך אפשר ללמוד דברים על אופי הטיפוס, אם היא רגועה, שקטה או ישרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully