וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרב יגיע לשיא היום ויימשך עד סוף השבוע: "עומס חום קיצוני"

שיא צריכת החשמל של השנה שעברה נשבר, ומספר הפונים למוקדי החירום רשם עלייה חדה: "גלי החום הופכים קיצוניים יותר, שלושה ימי שרב כבד זה דבר חריג". חודש יוני היה חם מהממוצע, אך נרשמו בו גם ימים קרירים

חוף גאולה בתל אביב, 1 ביולי 2017. ניב אהרונסון
נשארים בים. מתרחצים בחוף/ניב אהרונסון

גל החום שהחל בסוף השבוע יגיע היום (שני) לשיאו, והטמפרטורות ברחבי הארץ ישקו ל-40 מעלות, ובאילת אף יגיעו ל-44. שיא צריכת החשמל של הקיץ שעבר נשבר אתמול, ועמד על 12,438 מגה וואט. השיא של כל הזמנים עומד על 12,907 מגה וואט, בספטמבר 2015.

ממד"א נמסר כי עקב עומס החום הכבד, חלה עלייה במספר הפניות שהגיעו למוקדי הארגון, ומשעות הבוקר פנו לפחות 166 בני אדם לקבלת טיפול רפואי. יותר מ-14 בני אדם התייבשו, ונערה בת 17 פונתה במצב בינוני לבית החולים תל השומר. כ-75 בני אדם התעלפו.

תיירים ברמת הגולן הבוקר 27 ביוני 2017. ראובן קסטרו
שרב ברמת הגולן/ראובן קסטרו

מומחי אקלים הסבירו בשיחה עם וואלה! NEWS כי עומסי החום הנוכחיים משקפים את ההתחממות הגלובלית המאפיינת את העשור האחרון. "גלי החום הופכים להיות קיצוניים יותר", הסביר ד"ר ברוך זיו, מומחה אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, "היו גלי חום חמורים כאלה בקיץ 2010, בקיץ 2012 ובאוגוסט 2015. גם בשנות ה-60 היו דברים כאלה, אבל העשור האחרון הוא החם בהיסטוריה וזה נובע כנראה מהשינוי האקלימי. גלי החום נהיו תכופים וחריפים יותר, וגם הימים הממוצעים לעונה נהיו חמים יותר, אפילו במעלה".

ד"ר זיו המחיש את השינוי מהדוגמה של כפר גלעדי, באצבע הגליל: "בעשור האחרון כפר גלעדי עבר את 40 המעלות במספר לא מבוטל של ימים. זה לא קרה בעשורים הקודמים. הטמפרטורות בקיבוץ כפר בלום השכן הגיעו היום ל-40 מעלות, ובכפר גלעדי היו קרובים לזה - אבל אם מחר יהיה יותר חם, אז יש סיכוי שהם שוב יתקרבו לשם מאוד".

החזאי אורי בץ, מהשירות המטאורולוגי בבית דגן, הוסיף כי גל החום הנוכחי חריג בערכים הגבוהים שלו וברצף הגבוה של הימים שהוא נמשך. "משבת שעברה, אנחנו נמצאים במצב שהוא חם מהרגיל ואנחנו צפויים להישאר במצב הזה עד יום חמישי. ביום רביעי תחול אמנם הקלה בעומס החום, אבל עדיין יהיה חם מהרגיל ורק בשישי ובשבת ניכנס לטמפרטורות רגילות לעונה. זה סטנדרטי אם יש יומיים שרב ועוד שלושה ימים שהם חמים מהרגיל, אבל לא 12 ימים". בץ העריך כי בבקעה ובערבה הטמפרטורות יגיעו ל-45 מעלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מד חום בקיבוץ אשלים מראה 47 מעלות, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
מזג אוויר שרבי בחוף הים בתל אביב. 22 באפריל 2017. AP
מזג האוויר יישאר שרבי/AP

הטמפרטורות החזויות היום בתל אביב הן 34 מעלות, אבל בשילוב 65% לחות, צפוי עומס חום שיורגש כ-40 מעלות. בטבריה יגיעו הטמפרטורות ל-43 מעלות, אך הן יורגשו כ-46 עד 48 מעלות, בעקבות הלחות שתעמוד על כ-70%. באילת הטמפרטורות יגיעו ל-44 מעלות, אך הלחות הנמוכה תביא לעומס חום נמוך יחסית.

עוד מוסיף בץ כי פרמטר חריג נוסף מתבטא כאמור בערכים הגבוהים של השרב. "שלושה ימי שרב שהוא בחלקו שרב כבד, זה גם חריג, כי שרב נמשך בדרך כלל יום – יומיים" מסביר בץ. "לרוב, ביולי מה שהיה שלשום יהיה מחרתיים ומה שהיה אתמול יהיה מחר ועכשיו זה לא אותו הדבר. חצינו את רף ה – 40 מעלות בהרבה מקומות ואני לא מדבר על הבקעה או הערבה. שם נגיע להערכתי לסביבות 45 מעלות. השילוב בין הטמפרטורות הגבוהות ללחות גבוהה הביאה היום גם את תל אביב לעומס חום שמרגיש כמו 40 מעלות".

מהשירות המטאורולוגי נמסר כי חודש יוני, שהסתיים שלשום, היה חם במעט מהממוצע, אך לא נמדדו בו ערכי טמפרטורה יוצאי דופן. במהלך החודש היו פרקי זמן קרירים יחסית, ובמהלכם נמדדו טמפרטורות נמוכות שאינן שגרתיות לחודש יוני ב-15 השנים האחרונות.

(עדכון ראשון: 23:00)

חוף גאולה בתל אביב, 1 ביולי 2017. ניב אהרונסון
חוף גאולה בתל אביב, 1 ביולי 2017/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully