וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשלוט בשטח - ולמנוע נקמה: האתגרים הגדולים אחרי חיסול עד המדינה

תנ"צ (בדימוס) רפי יפה

2.7.2017 / 18:37

כשניסיון התנקשות ברוזנשטיין עלה בחיי 3 אזרחים, המדינה רעשה והציבור קרא "להסיר את הכפפות". חיסולו של קורקוס לא מייצר לחץ כזה, אך הוא בהחלט דורש מהמשטרה חשבון נפש לטיפול הכרחי בתקלות. גיוס עדי מדינה הוא תהליך סבוך ומורכב, והרצח האחרון ודאי לא תורם למלאכה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עד המדינה שנרצח, טל קורקוס, לצד זירת החיסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההצלחות שרושמות משטרת ישראל ומערכת אכיפת החוק במאבק בארגוני הפשע לא מותיר אחריו חלל ריק, לוואקום הזה נכנסות במהירות דמויות חדשות, תוססות ונועזות. כך היה, וכך גם יהיה. בעניין זה, כמו בכל תחום, ישנה משוואה שמגדירה קווים אדומים, אלה שקובעים את מידת יכולת הספיגה וההכלה של הציבור, על פי חומרת האירועים האמורים.

בדצמבר 2003 נהרגו שלושה אזרחים חפים מפשע, במהלך ניסיון התנקשות בעבריין זאב רוזנשטיין. חיסולו של טל קורקוס, עד המדינה שנרצח באשקלון, לא גבה חיי אדם נוספים. לו חיסולו של קורקוס היה מביא לפגיעה בחפים מפשע, חלילה - קרוב לוודאי שהיו נשמעות מיד קריאות להקמת ועדת חקירה ודרישה ערטילאית "להסיר את הכפפות".

וכך, גם בעולם התחתון ישנם קווים אדומים; עבריינים שחוצים את הקווים והופכים לעדי מדינה, מגדילים את מעגל אויביהם באופן ישיר ומנגד מקטינים את תוחלת חייהם. עם יד הלב, וגם זאת ראוי לומר, חיסולים בעולם התחתון מתרחשים גם כשהיעד לא חצה את הקווים, גם מבלי שהפך לעד מדינה.

עוד בוואלה! NEWS
תיעוד קשה: מטפלת מאשקלון מתעללת בתינוק – ומטיחה אותו ברצפה
"הוא עוד יגרום לרצח": טראמפ פרסם סרטון שבו הוא "מכה" את CNN
משבר הדסה: הרופאים דחו את מתווה הפשרה, הגישור על סף פיצוץ

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בכנס הרצליה 21 ביוני 2017. ניב אהרונסון
לא צריך לערוף ראשים, אך כן למנוע את התקלה הבאה. אלשיך/ניב אהרונסון

גיוס עדי מדינה הוא כלי משמעותי, ואף שובר שוויון בהתמודדות מול ארגוני הפשע, אולם במהלכו רבים הם הקשיים עד להשגת התוצאה המיוחלת. למערכת אכיפת החוק עומדים הכלים הדרושים והיעילים להתמודדות עם ארגוני הפשע, והמפקדים, הקצינים והשוטרים המצוינים יודעים את המלאכה היטב, וזו מסתכמת בארבע מילים: "לא להוריד אצבע מהדופק". בעולם התחתון אין רגע דל, אין מנוחה וחופשים, וזהו מאבק שאין לו תאריך התחלה ואין לו סוף.

באווירה הקיימת בעת האחרונה, חייבת המשטרה לשלוט בשטח ובתדירות האירועים, כדי למנוע מעגל נקמה שיזין חיסולים נוספים בעתיד, וזאת על ידי ביסוס המודיעין בכל המישורים - וחשיבה יצירתית, שתמיד עוזרת. ביחידות המיוחדות, החוקרים את האירועים, משרטטים היטב את תמונת המודיעין, ברזולוציה שמגיעה לפרטים על אודות זהות מזמין את החיסול, מי המחסל, היכן שהו החשודים, מי רקם את התכנית מאחורי הקלעים וכן הלאה.

ואולם, הקושי היה ונותר תרגום המודיעין לראיות. להבדיל מסרטי קולנוע, לדאבוננו המציאות לא מאפשרת פענוח רצח בתוך שעה וחצי. בעידן הנוכחי העולם מרושת בכל פינה, ולצווי איסור הפרסום יש משקל מכריע ביכולתה של המשטרה להתמודד בהצלחה עם חקירות שמסוקרות בפרופיל גבוה. אין מדובר בצו הסתרה או בצו השתקה, כפי שנוהגים לכנותו, אלא בצו שמעכב פרסום ותו לא. חשוב להבין כי בפרסומים רבים במהלכה של חקירה נחשפים פרטים שבכוחם להכריע חקירה, מה שמצמצם את יתרון החוקרים.

עוד באותו נושא

מילד שמנת לעבריין "מזמר": סיפורו של עד המדינה שגרושתו נרצחה

לכתבה המלאה

גם מלחמות מתוחקרות בסיומן

אין עוררין על חשיבות העבודה העיתונאית, על הצורך בידיעת הציבור בכל צעד ושעל. זה חשוב, לרוב זה אף הכרחי, אך למידע חשוב ומעניין יהיה מקום גם בחלוף 30 ימים - לצורך הדוגמה - שבמהלכם לא פורסם, אם אכן הדבר תורם לחקירה ומייצר איזון בין זכות הציבור לדעת לבין האינטרס הציבורי בהתקדמות החקירה.

גם כאשר מדובר במחדלי חקירה או מודיעין במשטרה, אם אכן היו כאלה, העובדות הרי ידועות ולכל מהלך הזמן שלו. גם במלחמות נרשמות תקלות מבצעיות, אך אלא מתוחקרות ונחקרות בסיומן של מלחמות ולא במהלכן. משטרת ישראל היא גוף לומד וחוקר, לא מטייח ומסתיר, ובוודאי שלא גוף חף מטעויות. הארגון הזה הוכיח שהוא יודע לטפל בתקלות כאלה ואחרות, כדי לוודא שלא יחזרו על עצמן, ובמקביל להרחיב ארסנל הכלים להתמודדות עם תקלות דומות בעתיד.

ההגנה על עדי מדינה נתונה בסמכותה של הרשות להגנת עדין ומשטרת ישראל, ובמסגרתה ננקטות פעולות רבות בכל שלב בתהליך, כדי לאפשר לעד למסור את גרסתו בביטחון ומבלי שיוטל עליו מורא. במהלך התהליך, מגובשת לעד תכנית מקיפה לפחות למשך השנה הראשונה בתכנית, תוך התאמה לו ולמשפחתו והתחשבות בגורמים המאיימים. הפסקת התכנית תיתכן במצב אחד, ובמצב אחד בלבד: הסרה מוחלטת של האיומים והסכנות לעד המדינה ולמשפחתו.

זירת פיצוץ הרכב באשקלון הבוקר 27 ביוני 2017. שי מכלוף
לשלוט בשטח ולמנוע מעגל נקמה. זירת החיסול באשקלון/שי מכלוף

ברגע שהאיומים מתגברים, כדי להרתיע את העד, ואף הופכים לפעולות מצד הגורם המאיים - ננקטות פעולות נגד משמעותיות, כגון העתקת מקום מגורי העד ומשפחתו, שינוי זהותו ויתר שיטות ודרכים להבטיח את שלומו ושלום משפחתו. צעדים קשים, כאלה שלא נרקמים ביום, אולם הם מחויבי המציאות הלא פשוטה.

חיסול עד מדינה מקטין את השימוש בכלי היעיל כל כך במאבק בארגוני הפשע. למרות הקשיים במהלך גיוס עד מדינה, ישנם גם שיקולים מרכזיים שמובילים את העבריין המגויס להפוך לעד מדינה: ראשית, הידיעה שהפללת מעורבים אחרים - ובהם בכירים - בדגש על עבירות חמורות, יעניקו לעד המדינה חסינות מהעמדה לדין. וזה כמובן שיקול משמעותי עוד יותר, כשמדובר בעבריינים שלא נכלאו מעולם, והחשש מבית הסוהר עומד לנגד עיניהם; השיקול השני הוא הידיעה שככל שירשים העד את מערכת האכיפת החוק ברצינותו, וישכנע שכוונתו טהורה, הרי כך ישכנע לספק לו ביטחון.

חיסולו של קורקוס ודאי אינו תורם לכך, אך ככל שהמציאות ואיתה גם הסטטיסטיקה יצביעו על קיום חיים נורמטיבי של עדי מדינה, שמסיימים את חייהם באופן טבעי, כך תיסלל הדרך לעוד עדי מדינה, עוד הפללת בכירים בעולם הפשע ועוד כלי יעיל ומשמעותי בידיהם של חוקרי המשטרה.

הכותב, תת-ניצב (בדימוס) רפי יפה, שימש בעבר דובר משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully