וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: ההוצאה הציבורית על בריאות בישראל - מהנמוכות ב-OECD

על פי דוח הארגון לשנת 2015, ההוצאה הפרטית על שירותי רפואה בישראל גבוהה, ושיעור המיטות הפנויות לאשפוז נמוך יחסית. למרות זאת, תוחלת החיים בישראל גבוהה מהממוצע במדינות ה-OECD: 80.1 לגברים ו-83.1 לנשים

(בווידיאו: דוח OECD לשנת 2013)

חדר מיון, תל השומר. פברואר 2015. ראובן קסטרו
חדר מיון בבית החולים שיבא בתל השומר. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) פרסם היום (ראשון) את נתוני מצב הבריאות של 34 המדינות החברות בו, בהן ישראל. הדוח הנוכחי סקר את מצב הרפואה במדינות לשנת 2015 ומשרד הבריאות הישראלי התמקד ב-40 מדדים מתוכו, ששופכים אור על מצבה העגום של הרפואה הציבורית בארץ. הממצאים העיקריים בדוח מראים עד כמה המטופלים במערכת הבריאות נושאים על כתפיהם את מימונה.

כך למשל עולה מן הדוח כי שיעור ההוצאה על בריאות (ללא הוצאות על ציוד רפואי או רכש) מהתוצר בישראל הינו 7.4% - בין הנמוכים משאר המדינות החברות בארגון, כשהמדינה ממוקמת במקום 11 מהסוף. לפני ישראל ממוקמות מדינות מזרח אירופה, דוגמת צ'כיה ופולין ובמקום האחרון ממוקמת טורקיה עם 4.1%. ממוצע הארגון עומד על 8.9%. ביחס לשנה שעברה ישראל יורדת אפילו מקום אחד, אז הגיעה למקום העשירי מסוף הרשימה.

על אף שישראל נחשבת כמדינה בעלת מערכת בריאות ציבורית חזקה, במדד שיעור ההוצאה הפרטית לבריאות היא ממוקמת במקום גבוה בין חברות ה-OECD עם 39% מהתוצר. נתון הממקם את ישראל שישה מקומות בלבד מתחתית הרשימה – גבוה משמעותית מהממוצע בארגון העומד על 27.5%.

עוד בוואלה! NEWS:
יוצא לחופשי: אולמרט ישתחרר היום מהכלא אחרי 16 חודשי מאסר
שני פצמ"רים נפלו בצפון רמת הגולן; צה"ל תקף בסוריה בתגובה
יותר מאלף הפגינו מול בית נתניהו בשל משבר הכותל: "BDS בציון"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההוצאה לבריאות כאחוז מהתמ"ג בישראל ב-2015/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההוצאה הציבורית לבריאות כאחוז מההוצאה הלאומית ב-2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנתוני ה-OECD עולה עוד כי שיעור מיטות האשפוז הכללי בישראל נמוך יחסית ממדינות אחרות ועומד על 2.3 מיטות לאלף נפש, לעומת ממוצע הארגון שעומד על 3.6 מיטות לאלף נפש. אולם בשנת 2015 שקללו לראשונה את מיטות בריאות הנפש בהגדרת המיטות הכללית מה שהשפיע בהכרח על שיעורי התפוסה וזמן השהייה הממוצע בבתי החולים.

בשנה זו אף התווספו לשירותי הבריאות הציבורית מכשירי MRI, דבר שהעלה את מספר הבדיקות ביחס לאוכלוסייה ל-8.5% לעומת 2014. אולם, על פי הדוח למרות התוספת המשמעותית, ישראל נמצאת עדיין במקום נמוך מאוד, מקום שני מתחתית הרשימה, אחרי מקסיקו. עוד עולה כי בשאר מדינות הארגון מתבצעות פי שתיים יותר בדיקות MRI לאזרחים, לעומת ישראל - 62.8 בדיקות MRI למיליון תושבים לעומת 31.2 בדיקות למיליון תושבים, בהתאמה. בבדיקות CTממוצע הארגון דווקא זהה לשיעור בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיעור מיטות אשפוז לאלף נפש ב-2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם במדד צריכת האנטיביוטיקה נמצאת ישראל על פי נתוני הארגון במקום גבוה ביחס לשאר המדינות עם 24.9 מינונים יומיים לאלף איש, בהשוואה לממוצע של 21.5. יש לציין כי בשנת 2016 חלה ירידה בנתון זהה והוא עמד אז על 23.9 מינונים לאלף איש.

תוחלת החיים בישראל גבוהה מהממוצע ב-OECD

נקודת אור חיובית בהשוואה למדינות ה-OECD היא תוחלת החיים הגבוהה יחסית בישראל, לעומת הממוצע במדינות הארגון. תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בכשנתיים בהשוואה לממוצע בקרב גברים: 80.1 בישראל, לעומת 77.9 – מקום תשיעית ברשימת המדינות החברות בארגון. בקרב נשים קיים גם כן פער, אך הוא מינורי: 84.1 בישראל, לעומת 83.1 בממוצע – מקום 13 ב-OECD.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוחלת חיים בלידה - כלל האוכלוסייה ב-2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בתחום תמותת התינוקות בישראל נרשם שיעור נמוך מן הממוצע - 3.1 פטירות לאלף לידות חי לעומת ממוצע של 3.9 במדינות הארגון. שיעור ההתאבדויות המתוקנן בישראל עומד על 5.5 למאה אלף איש לעומת 12.1 ב-OECD.
בתגובה לדו"ח מסר שר הבריאות יעקב ליצמן: "ה- OECD מראה שוב שתוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. תכניות שקידמנו כבר באות לידי ביטוי בנתונים ואני בטוח שגם בשנים הבאות נראה מגמת שיפור".

מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב מסר: "נתוני ה-OECD מציגים תמונה מורכבת של מערכת הבריאות. תוצרי הבריאות הם בצמרת ה-OECD, אך בנושאי תשתיות ומשאבים נדרש שיפור משמעותי מעבר לשיפורים שביצענו בשנים האחרונות. האתגרים של מערכת הבריאות, כפי שעולים בדוח מחייבים תשומת לב יתרה במיוחד לאור מגמת ההזדקנות המואצת של האוכלוסייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully