וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש על סף מפלה במעוזיו בסוריה ובעיראק: "רחוקים ימים מתבוסה"

1.7.2017 / 6:00

הצבא העיראקי ממשיך בלחימה בסמטאותיה הצרות של מוסול, שרובה המוחלט כבר נכבש מידי ארגון הטרור, וטוען כי הניצחון עליו קרוב מאי פעם. בסוריה רשמו הכורדים הישגים בא-רקה, המכותרת כמעט לחלוטין

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כוחות צבא עיראק המגובים בידי ארצות הברית טענו אמש(שישי) כי הם רחוקים ימים ספורים מניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בקרב על מעוז הארגון במדינה, העיר מוסול. במקביל, ארגון הטרור פתח במתקפת נגד מיליציות הנלחמות בו בבירתו א-רקה שבסוריה, שגם בה אחיזתו מידלדלת עם התקדמות הקרבות.

עשרות אזרחים נמלטו אתמול ממוסול, רבים מהם נשים וילדים שנפצעו במהלך הקרבות של יחידות הלוחמה בטרור של הצבא באנשי דאעש. לדברי הרשויות בעיראק, המשך הלחימה בסמטאותיה הצרות של העיר העתיקה במוסול תהיה קשה ומורכבת, שכן לוחמי ארגון הטרור מצויים בשוחות ומתחבאים בין אזרחים.

הלחימה במוסול, שנמשכת מאז אוקטובר, גרמה עד כה לכ-900 אלף בני אדם לאבד את בתיהם – בערך מחצית מאוכלוסיית העיר לפני תחילת המלחמה. לפי ארגוני סיוע, אלפי אזרחים גם נהרגו במהלך הקרבות הקשים.

פליטים בין הריסות העיר מוסול שבעיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
לתושבים הנצורים אין גישה לשירותי רפואה. לוחם עיראק במוסול, היום/רויטרס

לדברי הגנרל בכיר מעאן אל-סעדי, המשויך לשירות הלוחמה בטרור של עיראק, הלחימה במוסול יכולה להימשך עוד ארבעה או חמישה ימים. לטענתו, 200 חמושים עדיין מגנים על מעוז הארגון בעיר העתיקה, הסמוכה לנהר החידקל. בינתיים, עשרות אלפי בני אדם לכודים במוסול בתנאים קשים, בעוד אספקת המזון, המים והתרופות שלהם אוזלת. לפי אלו שהצליחו להימלט מהעיר, לתושבים שנותרו בה אין גם גישה לשירותים רפואיים.

כיבושה של העיר בידי הצבא העיראקי יסמן את סופה של חצי מהחליפות שהקים דאעש בסוריה ובעיראק. מדובר במוקד כוח משמעותי עבור הארגון, שעדיין שולט בשטחים שממערב ומדרום לה, שבהם מתגוררים מאות אלפי בני אדם. אלו שהצליחו לברוח ממוסול במהלך היום נאלצו לנוס דרך הסמטאות הסמוכות למסגד אל-נורי הגדול, המקום שבו הצהיר מנהיג דאעש אבו באכר אל-בגדאדי על הקמת החליפות ב-2014. לוחמי דאעש העדיפו לפוצץ עצמם במסגד לפני כשבוע במקום לראותו נופל לידי הצבא העיראקי. עם כניסת הכוחות המיוחדים העיראקיים למסגד, הצהיר ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי על סופה של החליפות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הריסות בעקבות הקרבות בין צבא עיראק ודאעש, מוסול, עיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
הקרבות יימשכו כנראה עוד כמה ימים. הריסות במוסול, היום/רויטרס

מעבר לגבול, בסוריה השכנה, התמונה מורכבת יותר. הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי דאעש הצליח לכבוש מחדש חלקים גדולים מאזור התעשייה של בירתו, א-רקה, לאחר מתקפת נגד עוצמתית נגד הכוחות הכורדיים הנתמכים בידי ארצות הברית. כוחות אלו כבשו את הרובע התעשייתי בעיר מוקדם יותר החודש. לטענתם, על אף קרבות קשים באזור, הרובע כולו עדיין בידיהם.

ממערב לא-רקה, צבא אסד הצליח להפעיל לחץ רב יותר על הארגון והדף אותו מהשטח האחרון שהיה בשליטתו במחוז חאלב. הצעד, שנחשב משמעותי מאוד אסטרטגית, מפחית מהלחץ על נתיב האספקה של המשטר.

מחסום נוסף שהוצב בפני דאעש הוא כיבושו של החלק האחרון בכביש הראשי המקשר בין חמאת לא-רקה. דאעש השתמש בגישה לאזור זה, השופע גבעות ועשרות כפרים קטנים, כדי לסכל מתקפות על הציר שאפשר גישה של כוחות המשטר הסורי לחאלב. כיבוש קטע הדרך מקצר גם את דרכו של הצבא הסורי לזירת הקרבות מול דאעש מדרום לטבקה, ומאפשר גם גישה נוחה למובלעת הנשלטת בידיו בדיר א-זור.

פליטים בין הריסות העיר מוסול שבעיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
פליטים נמלטים בסמטאות מוסול, היום/רויטרס

ביום חמישי, הארגון הסורי לזכויות אדם אף דיווח כי רצועה מהגדה הדרומית של נהר הפרת גם היא נכבשה מידי דאעש. כך, הפכו חמושי הארגון מכותרים לחלוטין בתוך א-רקה, שכן כל גשריה של העיר כבר נהרסו בהפצצות של הקואליציה בהנהגת ארצות הברית.

אל-בגדאדי עזב את מוסול לאחרונה, לפי דיווחים, וככל הנראה מסתתר בגבול עיראק וסוריה לפי מקורות צבאיים בעיראק ובארצות הברית. לאחרונה מופיעים יותר ויותר דיווחים על מותו או פציעתו, ולפני כשבועיים טענה רוסיה כי ייתכן שכוחותיה הצליחה לחסלו בתקיפה אווירית שביצעה בסוריה. עם זאת, וושינגטון לא הצליחה לעמת את הדיווח וגם גורמים רשמיים בעיראק היו ספקנים בקשר לחיסולו.

(עדכון ראשון: 23:07)

פליטים בין הריסות העיר מוסול שבעיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
מוסול, היום/רויטרס
פליטים בין הריסות העיר מוסול שבעיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
מוסול, היום/רויטרס
הריסות בעקבות הקרבות בין צבא עיראק ודאעש, מוסול, עיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
מוסול, היום/רויטרס
הריסות בעקבות הקרבות בין צבא עיראק ודאעש, מוסול, עיראק. 30 ביוני 2017. רויטרס
מוסול, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully