וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההכרעה במרצ: האם רעיון הפריימריז הפתוחים צובר תאוצה בשמאל?

30.6.2017 / 16:50

מסקר פנימי שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי 87% מחברי מרצ תומכים בפתיחת שורותיה למצטרפים חדשים, וכי 90% מהם יצביעו לה שוב אם יתקיימו פריימריז פתוחים. זהות היו"ר החדש במפלגת העבודה תשפיע על התפתחות היוזמה גם במחנה הציוני

צילום: יותם רונן עריכת וידאו: נועה לוי

האם רעיון הפריימריז הפתוחים לגוש המרכז-שמאל הולך וצובר תאוצה? 90% ממצביעי מרצ אומרים שאם יהיו יתקיימו בחירות מקדימות פתוחות במפלגה, יצביעו לה גם בבחירות הבאות - כך עולה מממצאי סקר שהוזמן על ידי גורמים שתומכים ברעיון ובחן את היתכנותו, והגיע לידי וואלה! NEWS.

מהסקר, שהתבצע דרך האינטרנט ונערך בידי פרופ' קמיל פוקס, השתתפו 422 מצביעי מרצ והמחנה הציוני ב-2015. מתוצאותיו עולה כי 87% ממצביעי מרצ תומכים בפתיחת השורות במפלגה ובצירופם של אנשים חדשים, ו-79% מהם סבורים כי פריימריז פתוחים יגרמו לצירופם של חברים חדשים. עוד עולה כי 75% ממצביעי המחנה הציוני חושבים שהמהלך יביא למרצ חברים חדשים ו-61% מהם תומכים ברעיון.

עוד בוואלה! NEWS
אחרי דיון סוער: ראשי הקואליציה הגיעו להסכמה במשבר חוק הגיור
חבר הכנסת אראל מרגלית מסר עדות בפרשת הצוללות בלהב 433
ריבלין: "אחדות העם היהודי צריכה לעמוד לנגד עיני ממשלת ישראל"

זהבה גלאון בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
יכולה לזקוף לזכותה את הכפלת המנדטים למפלגתה. גלאון בפריימריז במרצ, 2015/ניב אהרונסון

ביום ראשון הקרוב צפויה להתכנס ועידת מרצ – הגוף הבוחר העליון במפלגה, הכולל כאלף חברים - לדיון והצבעה על הצעות לשינוי חוקה ותקנון. במוקד עומדת הצעתה של יו"ר המפלגה זהבה גלאון לבחירת היו"ר והרשימה בשיטת הפריימריז הפתוחים.

במרץ האחרון, הוועידה דחתה הצעה אחרת של גלאון – להחיל פריימריז פתוחים רק על ראשות המפלגה, ולא על כלל הרשימה - אך בחודשים האחרונים גיבשה גלאון מתווה כללי שיאפשר הצבעה בבחירות המקדימות גם למי שאינו חבר במפלגה, וגם תאפשר הצטרפות של מועמדים חדשים ללא תקופת אכשרה. לטענתה מדובר ב"מתכון להישרדותה הפוליטית" של מרצ, שיפתח את המפלגה לציבורים חדשים. עם זאת ההצעה מעוררת התנגדות בוועידת המפלגה, שמובלת בעיקר על ידי ח"כ אילן גילאון, שהודיע כי יתמודד מול גלאון על הנהגת מרצ.

עוד באותו נושא

לבני לא תסתפק במפלגת העבודה: "צריך גוש ופריימריז פתוחים"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, יו"ר התנועה, ציפי לבני, שמובילה את המהלך להחלת פריימריז פתוחים לראשות גוש המרכז-שמאל, ביצעה גם היא סקר עמדות נרחב בקרב מצביעי כל המפלגות, לקראת קמפיין ציבורי שהיא מתכוונת להשיק בנושא בשבועות הקרובים. מהסקר של לבני עולה כי 47.3% ממצביעי המחנה הציוני סבורים ששיטת הפריימריז הפתוחים תביא לבחירת המועמד המתאים ביותר להנהיג, ו-60% ממצביעי יש עתיד סבורים שיו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שעד כה נחשב למתנגד העיקרי ליוזמה, צריך להצטרף אליה ולהתמודד על תפקיד המועמד לראשות הממשלה בראשות גוש המרכז-שמאל.

השבוע הבא צפוי להיות דרמטי ליוזמת הפריימריז הפתוחים, שכן זהות הזוכה בבחירות המקדימות במפלגת העבודה תשפיע מאוד על התאוצה שהמהלך יתפוס, אם בכלל. מבין המתמודדים על ראשות מפלגת העבודה, היו"ר המכהן, יצחק הרצוג, הוא התומך הבולט ביותר ברעיון, אך גם ח"כ עמר בר לב הביע בו תמיכה. ח"כ עמיר פרץ מתנגד עקרונית ליוזמה ושאר המתמודדים סירבו להתחייב.

אילן גילאון בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
ההצעה להקדים את הבחירות לתפקיד היו"ר נדחתה. גילאון/ניב אהרונסון

בינתיים, לקראת ועידת מרצ שמתכנסת ביום ראשון, בית הדין של המפלגה קבע היום (שישי) כי יש להסיר מסדר היום הצעה להקדמת הבחירות לתפקיד יו"ר המפלגה בשיטה הישנה של הפריימריז הסגורים. גלאון עומדת בראשות מרצ מאז 2012 וזוקפת לזכותה את הכפלת מספר המנדטים של המפלגה משלושה לשישה בכנסת הקודמת. הבחירות הבאות לרשימת מרצ ולעומד בראשה אמורות היו להתקיים רק לקראת הבחירות הכלליות, אך קבוצה של כ-50 פעילים בכירים במרצ הגישו הצעה להקדמת הבחירות לתפקיד היו"ר. זאת, לאור העובדה שגם גלאון וגם גילאון כבר הודיעו על התמודדותם.

ועדת החוקה של המפלגה דחתה את ההצעה בטענה שהיא אינה חוקתית, אולם הפעילים הגישו לנשיאות המפלגה 30 חתימות כדי להעלות את ההצעה בכל זאת בוועידה. עם זאת, בית הדין קיבל את עתירתם של ח"כ עיסוואי פריג' ושלושה חברי נשיאות וועידת מרצ, שטענה כי מדובר בהצעה "שלא כדין" לקיצור תקופת כהונתה של גלאון, וההצעה לא תעלה בסופו של דבר. פריג' אמר השבוע כי מדובר "בניסיון הדחה" על רקע המהלך להחלת פריימריז פתוחים.

אבי דבוש, חבר הנהלת מרצ, שהיה מיוזמי המהלך להקדמת הבחירות על ראשות המפלגה וגם יזם את המהלך של הפריימריז הפתוחים, אמר לוואלה! NEWS כי הוא "מצר" על החלטת בית הדין "שמונעת הצבעה דמוקרטית ומשמרת אליטה שלטת סגורה". לדבריו, "אני וחברי לא מוותרים על מרצ. נגביר את מאמצינו לפתוח את שורות מרצ לקהלים חדשים כדי ליצור אלטרנטיבה אמיתית למען ישראל כולה, ולהקדמת הבחירות לראשות מרצ. זאת על מנת שהיו"ר הנבחר יוכל להכין את המפלגה לבחירות הכלליות הקרובות, ולמנוע מצב של פריימריז לראשות המפלגה ערב הבחירות הכלליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully