וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דיון סוער: ראשי הקואליציה הגיעו להסכמה במשבר חוק הגיור

ראשי הסיעות הסכימו על המתווה שהציע נתניהו לפתרון המשבר, על פיו הממשלה תקפיא את החקיקה לתקופה של חצי שנה ובמקביל הרפורמים והקונסרבטיבים ימשכו את עתירתם לבג"ץ. זאת, לאחר שיו"ר ש"ס עזב בסערה את הדיון על החוק

צילום: ערוץ הכנסת

.

בשיחות שקיימו ראשי המפלגות בשעה האחרונה (שישי) הוסכם על קבלת המתווה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון המשבר עם יהדות ארצות הברית סביב חוק הגיור. על פי המתווה, הממשלה תקפיא את החקיקה לתקופה של חצי שנה, ובמקביל, הרפורמים והקונסרבטיבים ימשכו את עתירתם לבג"ץ בנושא.

בהודעה הרשמית נמסר כי "ממשלת ישראל והעותרים החליטו לפנות לבית המשפט בבקשה לדחיית ההכרעה בעתירה בנושא הגיור, וזאת לצורך מתן פרק זמן של חצי שנה לעבודת צוות שימנה ראש הממשלה לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה זו".

"ראש הממשלה הנחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בעניין עד לקבלת המלצת הצוות כאמור", עוד נמסר. "ככל שבג"ץ ידחה את הבקשה, הממשלה מחויבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים".

עוד בוואלה! NEWS:
למרות המשבר ובלחץ החרדים: חוק הגיור יעלה להצבעה חוזרת
ריבלין: "אחדות העם היהודי צריכה לעמוד לנגד עיני ממשלת ישראל"
"אנחנו בצונאמי": מתגבר הלחץ על רה"מ בעקבות הקפאת מתווה הכותל

ביבי נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"ככל שבג"ץ ידחה את הבקשה, הממשלה מחויבת להסכמים הקואליציוניים". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

היום כינס ראש הממשלה ישיבת ראשי קואליציה כדי לדון בנוגע לחוק. יו"ר ש"ס אריה דרעי נטש בזעם את הישיבה. דרעי התנה את הסכמתו למתווה לפתרון המשבר בכך שאם בג"ץ יכיר בגיורים של היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים שעתרו, הקואליציה תעביר את החוק באופן מידי. השרים נפתלי בנט ומשה כחלון טענו כי ידרשו לדון בחוק שוב. לאחר שדרעי עזב, גם ח"כ משה גפני עשה כן. שר הבריאות יעקב ליצמן נעדר מהישיבה, בשל עיסוקו, לדברי מקורביו, במשבר בבית החולים הדסה עין כרם.

גורם חרדי בכיר אמר לוואלה! NEWS כי הדרישה של ש"ס ויהדות התורה היא לקבל הבטחה מראשי הקואליציה ש"אם בג"ץ יכיר בגיורים של הזרם הרפורמי והקונסרבטיבי, הקואליציה תקדם את הצעת החוק בנוסח המקורי שלה מיידית". לדבריו, "דרעי וגפני הסכימו באופן עקרוני לא לקדם את החוק במשך חצי שנה, אך הם דרשו את ההתחייבות הזו. בנט וכחלון הם אלה שהתנגדו ולכן השניים הביעו מורת רוח מהפרת הסיכומים ועזבו".

טקס חתימת הסכם גג בבאר יעקב 13 ביוני 2017. ניב אהרונסון
"לחזור ולשבת עד שנגיע למתווה מוסכם". כחלון/ניב אהרונסון

במהלך הישיבה דרש השר בנט לתקן את החוק כך שהוא לא יפגע משמעותית ב"גיור כהלכה" - מערך גיור פרטי של רבנים בציונות הדתית - ולכן סירב להתחייב לדרישת החרדים לקדם את החוק מיד אחרי החלטת בג"ץ. כמו כן, יו"ר הבית היהודי שאל את ראש הממשלה נתניהו "למה לא ידענו על מתווה הכותל?". נתניהו השיב לו: "זה כמו המנהרות, גם על המנהרות לא ידעת".

את ישיבת ראשי הקואליציה כינס נתניהו יממה לאחר שנפגש עם ראשי שדולת איפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון, שהגיעו לישראל. במהלך הפגישה, הציגו ראשי הארגון את ההשלכות של אימוץ מדיניות חוק הגיור וקידומו על היחסים בין ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית, שעשוי להשליך גם על התמיכה הדו-מפלגתית בישראל בקונגרס.

השר משה כחלון התייחס לכך בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כי "החוסן הלאומי והביטחון האמיתי של עם ישראל נמצא באחדותו". לדבריו, "עם ישראל שילם בעבר מחיר יקר על הפילוג בעם ואל לנו לחזור לתקופות אלו. אני מצפה מכל הצדדים לחזור ולשבת עד שנגיע למתווה מוסכם".

אחרי פיצוץ הישיבה מסר מנהיג התנועה הרפורמית בישראל הרב גלעד קריב כי "המפלגות החרדיות מוכיחות פעם נוספת שאחדות העם היהודי היא הדבר האחרון המעניין אותן. אנו קוראים לראש הממשלה ולשותפיו הקואליציונים לומר - עד כאן". לדבריו, "למסע ההרס של יחסי ישראל והתפוצות שהובילו דרעי גפני וליצמן בהסכמה בשתיקה של ראש הממשלה".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, הוסיף כי "פעם נוספת, הניסיונות להגיע לפשרה הגיונית עם החרדים מוגבלים עד לא קיימים". עוד הוסיף כי "אנו מודים לשר כחלון שאמר דברים חדים וברורים בישיבת ראשי הסיעות הבוקר. אכן, החוסן הלאומי והביטחון האמיתי של עם ישראל נמצא באחדותו. הקשר בין העם היושב בציון לבין אחיו בגולה הוא קשר אמיץ וחזק ועלינו לשמור עליו מכל משמר".

ישראל ביתנו מתנגדת

החוק מונח על סדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה, אולם החרדים דרשו לקיים עליו הצבעה חוזרת ביום ראשון הקרוב – גם בהיעדר נתניהו, שישהה בשטרסבורג שבצרפת, וחרף התנגדות ישראל ביתנו. בלשכת ראש הממשלה ניסו לגבש פתרון למשבר בימים האחרונים, שבמסגרתו נתניהו מבקש לדחות בחצי שנה את המשך קידום החוק ולהקים ועדה ציבורית שתדון בנושא.

שר החינוך נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"גם על המנהרות לא ידעת". בנט/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

מאוחר יותר היום נתניהו צפוי להמריא לשטרסבורג כדי להשתתף בטקס האשכבה לקנצלר גרמניה לשעבר הלמוט קוהל, שהלך לעולמו לפני שבועיים. ישיבת הממשלה נדחתה לפיכך ליום שני בבוקר, אך ועדת שרים לחקיקה צפויה להתכנס כרגיל ביום ראשון וכאמור, הסיעות החרדיות התעקשו להעלות את חוק הגיור על סדר היום. לכן ביקש נתניהו להכריע בנושא כבר היום לפני נסיעתו.

בתחילת השבוע אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת חוק הגיור שנועדה למנוע הכרה בגיורים פרטיים ובכך לבצר את מעמדו של מערך הגיור הממלכתי הפועל בשיתוף עם הרבנות הראשית. בישראל ביתנו התנגדו והשרה סופה לנדבר הגישה ערר לממשלה. כעת, כדי לקדם את ההצעה, נדרשת הצבעה חוזרת. הצעת חוק הגיור עוררה ביקורת קשה בקרב יהודי ארצות הברית, שטענו כי הממשלה לא יוצאת רק נגד הרפורמים וקונסרבטיבים אלא "נגד כל מי שמאמין ביהדות מתונה ומסבירת פנים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בפתח ישיבת ישראל ביתנו 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ
לא מעוניין ליצור משבר קואליציוני. ליברמן/נועם מושקוביץ

לפי גורם פוליטי טרם "גובשה עמדה רשמית" בנוגע להצעת החוק בקואליציה. השרים נפתלי בנט ואיילת שקד (הבית היהודי) ניסו השבוע לקדם פשרה שלפיה נוסח החוק ימנע הכרה בגיורים פרטיים רק לעניין חוק השבות, כך שהמתגיירים לא יוכלו לקבל אזרחות במשרד הפנים. המטרה היא צמצום הנזק עבור גיורי צהר וגיורים דתיים נוספים שיהיו מעוניינים לדרוש בעתיד הכרה לצרכי רישום לנישואין.

חרף ההתנגדות של ישראל ביתנו, יו"ר המפלגה השר אביגדור ליברמן אמר השבוע בישיבת הסיעה בכנסת כי הוא לא מעוניין ליצור משבר קואליציוני על חוק הגיור. כשנשאל אם הוא והח"כים במפלגתו יצביעו נגד ההצעה בהצבעות בכנסת, השיב בהתחמקות: "לא נצביע עבורו. אנחנו לא מחפשים לזעזע את הקואליציה, אלא ההפך".

(עדכון ראשון: 8:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully