וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וליאני: "ממליץ לאסד להימנע מתקיפה כי התגובה תהיה קשה"

יעקב אילון

1.7.2017 / 8:50

יועץ נשיא ארה"ב לסייבר סבור כי "טראמפ ינוקה מכל אשמה", שאין בידו הוכחות כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות, וכי וושינגטון "בפיגור בהגנת סייבר, שלא כמו ישראל". בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS הוא גם מתייחס לחקירות נתניהו: "צריך להשאיר את הסיגרים מחוץ למשחק"

צילום: שי מכלוף ויותם רונן, עריכה: שניר דבוש

רודי ג'וליאני, יועצו של הנשיא דונלד טראמפ לענייני סייבר, המבקר בישראל, העניק השבוע ריאיון מיוחד ליעקב אילון והתייחס בשיחתם למתקפת הסייבר האחרונה, ליחסי ישראל וארצות הברית בעידן הנשיא דונלד טראמפ, לחקירות בעניין מעורבות רוסיה בבחירות, להתפתחויות האחרונות בסוריה וכן לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדבריו, מתקפת הסייבר האחרונה רק "ממחישה את מידת הפגיעות שלנו. היקפה גדול מאוד, אבל איני יכול לומר שזו הפתעה. הדברים האלו קרו בקנה מידה קטן יותר שוב ושוב". לגבי מקורה שעדיין לא פורסם, אמר כי הוא מאמין שיש דווקא מידע מדויק לגבי המקור שלה. "זה מדגיש את הצורך בהגנת סייבר".

"האם אנחנו עושים מספיק, כמדינות, כפרטים? המדינה שלכם, ישראל, עושה כנראה יותר מרוב המדינות, וכך גם ארצות הברית. מדינות רבות אחרות אינן עושות מספיק, ולפחות במקרה של ארה"ב, פספסנו כמה שנים כי לא התמקדנו בכך מספיק, אז אנחנו מעט מפגרים מאחור, ומנסים להדביק את הפער. ישראל היא מודל טוב לחיקוי, בייחוד מבחינת הגנת סייבר".

רודי ג'וליאני 28 ביוני 2017. ראובן קסטרו
ג'וליאני בישראל, השבוע/ראובן קסטרו

ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, הקים ב-2002 חברה לייעוץ ביטחוני שנקראת "ג'וליאני ושותפים", והוא חבר במשרד עורכי הדין גרינברג-טראוריג, שלה משרד בתל אביב. ב-2008 הוא התמודד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית ואף נחשב למועמד מוביל, בטרם פרש מהמרוץ ותמך במועמד ג'ון מקיין. הוא היה נחשב למועמד פוטנציאלי לתפקיד מושל ניו יורק ולמועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2012, אך העדיף להישאר במגזר הפרטי.

ארצות הברית שמה דגש רב על התקפת סייבר, "כלומר, על השגת מידע, ניתוחו, וצבירתו", הסביר, אך בו זמנית, היא מפגרת בתחום ההגנה. "אני חושב שבישראל, באופן יחסי, פיתחו יותר את האינטרנט וחשבו על הגנה זמן רב יותר מאיתנו, אז אני מוצא תועלת רבה בביקור כאן, הן בתפקידי כיועץ, אבל גם עבור העסק שלי כי בישראל מוצאים הרבה פתרונות יצירתיים של הגנת סייבר".

ג'וליאני הוא תומך נלהב של טראמפ, הוא דיבר בשבחו במהלך קמפיין הבחירות ואף הגן עליו כשנשמעו טענות להטרדה מינית מצדו. הדמוקרט שהפך ברבות השנים לרפובליקני היה מועמד פוטנציאלי לתפקיד שר החוץ של טראמפ, אך לבסוף מונה לתפקיד יועץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורודי ג'וליאני, נובמבר 2016. AP
לא קיבל תפקיד בכיר בקבינט. טראמפ לצד ג'וליאני/AP
"אני מכיר את דונלד טראמפ 28 שנה. אני בוטח בו ויש לי ביטחון רב באמינות שלו. אני משוכנע שהוא לא עשה דבר אסור, ואני בטוח שהוא ינוקה בסופו של דבר מכל אשמה"

"העניין הזה עם הרוסים, האם הם התערבו בבחירות באמריקה?", נשאל ג'וליאני. "אין בידי יותר מידע מאשר בידי הציבור הרחב. זה מה שסוכנויות המודיעין אומרות. "האם הם התערבו במובן של סייבר בהצבעה עצמה?", התבקש לענות והשיב: "נראה שהתשובה היא 'לא' רבתי". "פריצה למיילים ופרסומם?", נשאל, וענה: "הם לא השפיעו על מכונות ההצבעה, או על ספירת הקולות על פי כל המומחים משני הצדדים. הם אכן פרסמו מידע, שככל הנראה הזיק למועמדת אחת".

17 סוכנויות מודיעין בארצות הברית קבעו כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. ג'וליאני מסרב להכיר בכך. "אין בידי הוכחות, אז אני יכול רק לספר לך מה שאני קורא בעיתונים", אמר. לגבי חקירות ועדות המודיעין של הסנאט ובית הנבחרים, הוא ספקן. "זה נחקר בידי כל כך הרבה ועדות, וכל כך הרבה אנשים. אני בקושי מצליח לעקוב, אבל זה בהחלט נחקר, ואלוהים, לפחות שלוש או ארבע ועדות, בוב מולר (החוקר המיוחד). נראה מה יקרה".

ג'וליאני לא הופתע כשטראמפ פיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי. "יכולתי להבין מדוע שני המועמדים, הילרי קלינטון או דונלד טראמפ ירצו לבקש ממנו להתפטר אחרי מה שקרה בשנה שעברה. אז הייתי אומר שלא הופתעתי. בסופו של דבר, במועד זה או אחר, כמעט כולם במהלך השנה האחרונה קראו לפיטוריו של ג'ים קומי".

קומי כתב מזכרים ובהם הצהיר כי טראמפ ביקש ממנו "לתת לעניין של מייקל פלין (היועץ לביטחון לאומי לשעבר שפוטר ונחקר בחשד לקשר עם רוסיה) לעבור". יש שראו בכך ניסיון לשיבוש חקירה. "אני מכיר את דונלד טראמפ 28 שנה. אני בוטח בו ויש לי ביטחון רב באמינות שלו. אני משוכנע שהוא לא עשה דבר אסור, ואני בטוח שהוא ינוקה בסופו של דבר מכל אשמה, וכפי שהוא מפתיע את רוב האנשים רוב הזמן שלא חשבו שהוא ינצח בפריימריז, ולא חשבו שהוא יכול לנצח במרוץ". בעיני ג'וליאני לא היה כלום ולא יהיה כלום. "אני חושב שמה שיתגלה זה, שאין כאן משהו שיפגע בו".

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
"כמעט כולם במהלך השנה האחרונה קראו לפיטוריו". קומי מעיד בסנאט/רויטרס

מאז כניסתו לבית הלבן מקדם טראמפ ניסיון מחודש להתניע את המשא ומתן במזרח התיכון. "אתה חושב שטראמפ יתקדם עם 'עסקה גדולה' במזרח התיכון?", נשאל. "אני חושב שלממשל טראמפ יש הזדמנות לעשות משהו שממשל אובמה לא הצליח משום שהוא זוכה לאמון של ישראל וגם של ערב הסעודית, שלא כמו ממשל אובמה. אובמה הותיר לנשיא טראמפ מזרח תיכון במצב של תוהו ובוהו מוחלט. אני חושב שהביקורים של דונלד טראמפ בערב הסעודית ובישראל, ההתמקדות שלו באיראן, כאיום מרכזי - אני חושב שיש כאן הזדמנות אמיתית להיערכות מחודשת".

עד כמה רחוק ילך טראמפ? "זה תלוי בהרבה דברים אבל אני חושב שהוא הצליח במהירות רבה ליצור היערכות מחודשת, ולהחזיר את העניינים למצב הרגיל, שבו ארצות הברית וישראל חברות טובות". עם זאת, לאחרונה פורסמו דיווחים כי הוא "קיבל רגליים קרות". "לתחושתי, הוא הצליח לגבש מערכת יחסים כל כך הרבה יותר טובה כאן במזרח התיכון שצריך לתת לו את הקרדיט על כך. אין מה להשוות בין מצב העניינים אשתקד למצב העניינים היום. הוא שיפר משמעותית את יחסינו לא רק עם ישראל, אלא גם עם מדינות המפרץ".

רודי ג'וליאני 28 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"בוטח בטראמפ". ג'וליאני/ראובן קסטרו

השבוע הודיע הבית הלבן כי סוריה נערכת למתקפה כימית נוספת ואיים במתקפה חריפה אם תעשה זאת. כתוצאה מכך, טענו גורמים אמריקניים, בשאר אסד חזר בו מכוונה זו. "אתה סבור שאמריקה תתקוף בסוריה, אם אסד ישתמש שוב בנשק כימי?", נשאל. "דונלד טראמפ תמיד מבהיר שהוא לא רוצה שיוכלו לצפות את צעדיו. הוא חש שמנהיג צריך להיות בלתי צפוי, שצריך לחשוש מפני צעדיו הבאים".

"ההמלצה שלי לאסד, ולכל מי שעוזר לו, בין שזו רוסיה או כל אחד אחר היא לא להשתמש שוב בנשק כימי. הייתי נמנע מזה כי אני סבור, איני יכול לומר מתי או איך, אבל אני סבור שהתגובה תהיה קשה ביותר". "קשה ביותר, כולל תקיפה צבאית?" – "בוא נסתפק בכך שהתגובה תהיה קשה ביותר, ומה שזה לא יהיה, אני בטוח שזה יהיה מפתיע ביותר ושהוא יעביר את המסר שלו".

על חקירות נתניהו: "נראה שזו רדיפה פוליטית"

"תן לי לשאול אותך בתור תובע לשעבר אם היית שומע על פוליטיקאי שקיבל מתנות מאנשי עסקים במשך שנים, מתנות בשווי מאות אלפים, מה היית יכול לעשות?"

- "אם אתה מתכוון לחקירת ראש הממשלה נתניהו, ביכולתי לומר לך שרבות מההאשמות האלה התבררו כלא נכונות. נראה שזו רדיפה פוליטית. אני מודאג ביותר מכך שלא רק כאן בישראל, אלא גם בארצות הברית ובכל העולם הופכים את הפוליטיקה לדבר פלילי".

רודי ג'וליאני 28 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"מומחה לסיגרים". ג'וליאני/ראובן קסטרו

"כשיש חילוקי דעות פוליטיים וכשעיתונים לא אוהבים אותך מנסים להעמיד אותך תחת חקירה פלילית, ובאופן אישי, מומחה סיגרים שכמוני. אני אחד ממעשני הסיגרים היותר ידועים באמריקה. הופעתי על שער מגזין 'סיגר אפיסיאנאדו'. אני סבור שצריך להשאיר את הסיגרים מחוץ למשחק. אני חושב שזה קטנוני ביותר, וטיפשי".

"עבורי, נתניהו הוא גיבור. הוא היה גיבור כחייל. הוא היה גיבור במשך כל השנים שבהן התמודד עם התקפות שונות על ישראל. הוא הציב, בעזרת ארצות הברית, את מערכת 'כיפת ברזל'. הוא עשה כל שביכולתו כדי לנסות למנוע מאיראן נשק גרעיני. היה לו אומץ לבוא לקונגרס האמריקני, למרות התנגדותו של נשיא ארצות הברית, אבל הוא העביר את המסר שלו".

"אני חושב שהוא אחד המנהיגים הגדולים בעולם, אחד המדינאים הגדולים, ואני יודע שהנשיא טראמפ מעריך אותו מאוד. להבדיל ממה שנאלצנו לסבול בשמונה השנים האחרונות, אני חושב שאפשר לצפות כעת למערכת יחסים חמה, עם כבוד הדדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully