וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה הנועזת בוונצואלה: תחילת מרד או הצגה של המשטר?

29.6.2017 / 15:28

התקפת המסוק על בית המשפט העליון ומשרד הפנים עשויה לבשר על תחילת התנגדות מזוינת, והשוטר המורד, שבעבר הצטלם לסרט פעולה, ירד למחתרת. ואולם, באופוזיציה חושדים כי זה תכסיס להצדקת הדיכוי של הנשיא מדורו. "זה נראה כמו סרט"

צילום: רויטרס

ממשלת ונצואלה ממשיכה במצוד אחרי השוטר שתקף במסוק את בית המשפט העליון ואת משרד הפנים, אך מתנגדי הנשיא ניקולס מדורו חושדים שייתכן שהפשיטה הדרמטית בוימה כדי להצדיק את המשך דיכוי האופוזיציה.

הבירה קראקס הייתה עדה למחזות יוצאי דופן עם עלות השחר ביום שלישי, כשמסוק משטרתי גנוב ירה לעבר משרד הפנים והשליך רימונים לעבר בית המשפט העליון, שני מוסדות הנחשבים בעיני האופוזיציה כמעוזי תמיכה בדיקטטור הסוציאליסטי. איש לא נפצע בתקיפה.

גורמים רשמיים אמרו כי כוחות מיוחדים מחפשים אחרי אוסקר פרז, בן 36, טייס משטרה שנחשד כמוח שמאחורי תקיפת המסוק שנשא שלט שעליו נכתב: "חירות!". ב-2015, פרז היה מפיק ושחקן בסרט פעולה שבו שיחק סוכן ממשלתי המחלץ איש עסקים חטוף. במהלך היום, לא נראה שום סימן לפרז, שכונה בידי הרשויות "פסיכופת", אך המסוק ששימש אותו אותר בחופי צפון המדינה.

"אנחנו מבקשים את מלוא התמיכה כדי למצוא את הטרוריסט הפאנטי והקיצוני הזה", אמר סגן הנשיא טארק אל-עיסאמי.

חוטף מסוק המשטרה בוונצואלה, אוסקר פרז, קראקס 28 ביוני 2017. רויטרס
המשטר מאשים אותו בקשרים ל-CIA. השוטר המורד/רויטרס
מסוק חג מעל בניין בית המשפט העליון בקראקס בירת ונצואלה, 27 ביוני 2017. רויטרס
איש לא נפגע בתקיפה - מה שמעורר חשד בקרב האופוזיציה. המסוק בשמי קראקס/רויטרס

המתקפה החריפה את המשבר הפוליטי העמוק שוונצואלה כבר חוותה. בשלושת החודשים האחרונים קיימה האופוזיציה הפגנות ענק בדרישה לקיום בחירות חדשות, ולפחות 76 אנשים מתו מאז אפריל. מאות נוספים נפצעו או נעצרו כחלק מהאירועים שלפי הנשיא הם ניסיון מתמשך של ארצות הברית לבצע הפיכה נגדו.

גורמים מסוימים באופוזיציה העלו תיאוריית קונספירציה, שלפיה תקיפת המסוק הייתה ניסיון של הממשלה להסיט את תשומת הלב מאירועים דרמטיים אחרים, כולל מצור שהטילו כנופיות על מחוקקים מהאופוזיציה בפרלמנט. הפשיטה אירעה גם במקביל להחלשת סמכויותיה של התובעת הכללית לואיזה אורטגה, שהפכה למבקרת בולטת של מדורו.

"זה נראה כמו סרט", אמר חוליו בורג'ס, יו"ר הפרלמנט שנשלט על ידי האופוזיציה. "אנשים מסוימים אומרים שזה היה מבוים, אחרים סבורים שזה היה אמיתי. אתמול היה יום מלא בסתירות, אלפי דברים התרחשו, אבל אסכם זאת כך: בעוד הממשלה נרקבת ונמקה, האומה נלחמת למען כבודה".

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בעצרת תמיכה, 27 ביוני 2017. רויטרס
לא מוותר על השלטון. הנשיא מדורו/רויטרס

על אף שפרז פרסם סרטון ברשתות החברתיות שבו הוא נראה עומד לפני ארבעה חמושים וטוען כי הוא מייצג קואליציה של אנשי ביטחון ואזרחים המתקוממים נגד "הרודנות", אין עדות לכך שהוא זוכה לתמיכה רבה יותר.

בהתפתחות נוספת, אישר הלילה בית המשפט העליון צעדים נגד התובעת הכללית, בהם מניעת עזיבתה את המדינה, הקפאת חשבונותיה וזימונה לשימוע ב-4 ביולי כדי לבחון אם היא ביצעה "פשעים חמורים".

מתנגדי השלטון, מצדם, יצאו אתמול להפגנות נוספות וחסמו את הרחובות במתרסים. המטרה העיקרית שלהם עתה היא לעצור את ההצבעה המתוכננת ל-30 ביולי, שנועדה לאפשר למדורו להקים גוף חוקתי חדש, שיוכל לשנות את החוקה ויהיה מעל לפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully