וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרסת המורה מרמת גן: "לא הטרדתי, נפלתי קורבן למאבקי כוחות"

29.6.2017 / 14:13

המורה מבית הספר בעיר, שלאחרונה הוגשה נגדו תלונה בגין הטרדה מינית, טוען בריאיון לוואלה! NEWS כי הכול נובע ממסע הכפשה נגדו. דוח שערכה עיריית רמת גן קבע כי עדות המתלוננת, שלפיה המורה חיבק אותה - אמינה

עיריית רמת גן, דצמבר 2014. ראובן קסטרו
"התלונה לעירייה הגיעה רק לאחר הודעה על קידומי הצפוי". עיריית רמת גן/ראובן קסטרו

ש', מורה בבית ספר ברמת גן שנגדו עומדת תלונה בגין הטרדה מינית, סבור כי היא הוגשה רק בשל מאבקי כוחות המתנהלים בין מורים לבכירים בבית הספר, שבמרכזם – הצלחתו במוסד. היום (חמישי) בריאיון לוואלה! NEWS הוא מכחיש את הטענות נגדו ומסביר: "מעולם לא הטרדתי מינית. אני מרגיש אחריות להורים ולילדים שהולכים איתי באש ובמים. מעולם לא חיבקתי אף מורה בניגוד לרצונה ואם היה חיבוק חברי זה תמיד היה בתגובה לחיבוק".

ש', בשנות ה-50 לחייו, החליט לעשות הסבה מקצועית להוראה לאחר קריירה ארוכה במערכת הביטחון ולמרות שקיבל הצעות עבודה בהייטק. הוא שימש שנתיים מורה למתמטיקה ומחנך, אך לקראת סוף שנת הלימודים הנוכחית התפטר. בשבוע שעבר פורסם כי הוא נבחר לתפקיד מנהל תיכון בעיר אחרת, אך לידיעת הממונים במוסד הובאה התלונה שהוגשה נגדו ברמת גן, והמינוי בוטל.

לדבריו, גורמים בבית הספר מחזקים את טענתו וסבורים כי מדובר במורה איכותי, שאהוב על תלמידיו, ואף סומן על ידי מנהלת בית הספר כמי שמיועד לתפקיד סגנה. הוא טוען כי קבוצה של מורים ואנשי צוות החליטו לעשות הכול כדי שלא יתמנה לתפקיד. "בתחילת שנת הלימודים התחלף מנהל בית הספר והמנהלת החדשה ביקשה ממני לפתח את התחום הטכנולוגי בבית הספר", סיפר.

עוד בוואלה! NEWS
מתקפת סייבר על מערכת הבריאות בישראל: כמה בתי חולים נפגעו
חמאס: "ישראל עצרה ביקורי משפחות לאסירינו מעזה"
יוצא לחופשי: ועדת השחרורים ניכתה שליש מעונשו של אהוד אולמרט

כיתה ריקה. ShutterStock
תלמידים שלחו מכתב תמיכה במורה/ShutterStock

"אני מגיע ממערכת שבה המפקד נותן לך משימה ואני מצדיע ומסתער, וכמובן נרתם בשמחה ומתחיל להוביל את הדברים שלי בבית הספר וזה מתחיל לעורר כל מיני קולות רקע של מורים ותיקים, חלקם מאוכזבי קידום, אחרים ששחוקים במערכת והם מסתכלים בעין צרה ונורא קנאית. 'מי זה הכוכב הזה שאחרי שנה וחצי נמצא במרכז העניינים', אמרו. הם מתחילים לזנב בי, בהתחלה בכל מיני אמירות ורמזים שמעבירים למנהלת ולגורמים אחרים בבית הספר", סיפר.

אלא שבדוח הבירור של עיריית רמת גן שתוכנו הגיע לידי וואלה! NEWS נקבע כי עדות המתלוננת אמינה. הדוח מתאר כי בשנת הלימודים הקודמת ש' הוזהר מפני חזרה על התנהגות דומה על ידי המנהל הקודם, לאחר שהגיעה נגדו תלונה אנונימית. עוד נאמר כי המתלוננת הנוכחית טוענת כי ש' הטריד אותה פיזית ומילולית. בסופו של הדוח, שהוגש לש' רק אחרי שהתפטר מתפקידו, הומלץ על פיטוריו, אך זה כאמור כבר עשה זאת בעצמו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"קבוצת מורים יצאה למסע הכפשה נגדי"

הכול החל לטענת ש' בחודש מרץ כשמנהלת בית הספר פרסמה הודעה לצוות ובה ציינה את שמו של ש' ברשימת בעלי התפקידים הבכירים בבית הספר. "פרסום המכתב הזה חרה לקבוצת אנשים בבית הספר". שבוע לאחר מכן הוגשה תלונה בעיריית רמת גן על הטרדה מינית, וש' טוען כי סמיכות הדברים אינה מקרית. "קבוצת המורים כנראה רואה עצמה פגועה מקידומי יוצאת למסע הכפשה נגדי בעירייה, עם האשמות על יהירות שלי, ועל 'אי התאמתי לאקלים חדר מורים'".

חודש לאחר מכן ש' זומן לבירור אצל הממונה להטרדה מינית בעיריית רמת גן גיל סימנהויז. לדברי ש', בבירור לא חשפו בפניו מי המתלוננת וגם לא את פרטי התלונה. השאלות שנשאלו במהלך הבירור ובאות לידי ביטוי בדוח הסיכום שפרסם סימנהויז בהמשך, נגעו לחיבוק בכוח של מורה, הטרדה מילולית, מקרה שבו משך בכוח מורה אל ספה בחדר המורים, וטענה שהוא מסתובב במסדרון כשזרועותיו פשוטות, כדי לחבק מורות שעוברות מולו. ש' כאמור הכחיש במהלך הבירור כל טענה להטרדה מינית. המתלוננת סירבה להגיש תלונה במשטרה וניסיון של העירייה לבדוק התנהלות לא תקינה של ש' כלפי תלמידות הסתיים ללא תלונות.

לדבריו, כל הטענות נגדו קשורות בניסיון לסכל את קידומו, ושהנהלת בית הספר תומכת בו. "מנהלת בית הספר וסגניתה מגיעות לפניי לבירור ונותנות את התמונה המלאה של האווירה בבית הספר והמאבקים הפוליטיים והכוחניים. הן קושרות קשר ישיר בין הדברים לבין התלונה. אני מוזמן לבירור ובו מועלות מולי רק שאלות כלליות". ש' הסביר כי סימנהיוז ציין שמגביית העדויות הוא למד ש"יש אווירה קשה ובעייתית מבחינת הפוליטיקה בבית הספר". לדברי ש', סימנהויז אמר כי לא מתפקידי לטפל אבל צריך לטפל.

עורך דינו של ש', שלומי ציפורי, טוען כי עצם כהונתו של סימנהויז בתפקיד הבודק לא תקינה, בשל העובדה שהיה מועמד במפלגתו של ראש העירייה ישראל זינגר: "יש טעם לפגם שמי שממונה על הטרדות מיניות בעירייה היה במפלגתו של ראש העיר ומדווח לו ישירות על ממצאי בירור תלונות" אמר.

יועץ שליווה את מנהלת בית הספר טוען כי "עד שמנהלת בית הספר פרסמה את המכתב המפרט את התפקידים לשנת הלימודים הבאה, לא הגיעה אף תלונה על המורה". אדרעי, שנכח בשיחת הבירור עם ש' הוסיף כי "הבירור היה רשלני מאוד, לא כלל שאלות קונקרטיות על עצם האירועים. לא הסכימו לפרט בפניו מי המתלוננת, מתי אירעו האירועים המדוברים, ומה בדיוק התרחש. הייתה אווירה של מטרה מסומנת מראש".

באותו הזמן נודע לוואלה! NEWS כי אגף החינוך של עיריית רמת גן התחיל ללחוץ על המנהלת להפסיק את עבודתו של המורה. המנהלת סירבה תחילה, אך השמועה על פיטוריו האפשריים של המורה הגיעה להורים ולתלמידים, שפתחו בשביתת מחאה בת שלושה ימים. התלמידים אף שלחו למורה עשרות מכתבי תמיכה, שהודו לו על עזרתו הרבה במהלך שנת הלימודים. "המחנך הכי טוב שיכולתי לבקש, אדם אמפטי, אכפתי וסבלני", כתבה אחת התלמידות.

דרישות העירייה מהמנהלת התגברו עד כדי איום בפיטוריה. ש' שומע על כך ובסוף חודש אפריל מגיש לה מכתב התפטרות. למרות זאת, ב-15 במאי זומנה המנהלת לשימוע בעירייה ולקראת סוף החודש פוטרה בתום שנה אחת מתחילת עבודתה בבית הספר. יום אחרי התפטרותו ש' נקרא לסימנהויז וקיבל לידיו את דוח הבירור של התלונה.

ש' המשיך ללמד את שנת הלימודים עד תומה. "אף אחד לא השעה אותי, אף אחד לא פיטר אותי". הוא סיפר על ניסיונו למצוא עבודה אחרת שעלה לבסוף בתוהו. "חיפשתי עבודה חדשה, התקבלתי להרבה בתי ספר, סיננתי את ההצעות ואז נקרתה בדרכי הצעה לבוא ולנהל בית ספר. הייתה ועדת בחירה וקראו לי. יומיים אחר כך הודיעו לי שאני מנהל בית ספר". כמה ימים לאחר מכן מתקבל אצל רשת החינוך המידע על התלונה נגדו והיא מבטלת את מינויו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממכתבי התמיכה שנשלחו למורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך כשהחלו להתפרסם בתקשורת הטענות נגדו, החליט להשיב מלחמה. "לאורך כל השנים בצבא הייתי בתפקידי פיקוד בכירים עם מאות נשים ומעולם לא הייתה קצה של טענה על הטרדה נגדי. סיימתי את השירות ללא דופי", אמר. הוא סיפר על אמונו במערכת החינוך שנעלם. "הגעתי עם תפיסה רומנטית על המערכת והדרך שבה היא מתנהלת. אבל איבדתי את התמימות. זו מערכת שמנוהלת על ידי כוחות שמרנים".

בכירה בבית הספר: "לאורך כל השנה לא הוגשה להנהלה אף תלונה"

בעלת תפקיד בכיר בבית הספר מחזקת את גרסתו של ש'. "לאורך כל השנה, עד הגשת התלונה ברשות, לא הגיעה להנהלת בית הספר אף תלונה. לא מתלמיד לא מהורה ולא ממורה", אמרה.

לאחרונה פתחו כמה קבוצת פייסבוק לתמיכה בו. "הכיתה אוהבת, מעריכה ומעריצה אותו וזה לא שאנחנו כת של מסוממים כי גם הנרטיב הזה נשמע על ידי ציר הרשע בבית הספר", סיפרה לוואלה! NEWS הילה, אם לתלמידה בכיתתו של ש'. "הוא באמת מנהיג. הוא הביא ומביא איתו חזון, שאיפה למצוינות, הוא מעצים כל אחד מהתלמידים, כאינדיבידואלים וככיתה", הסבירה את האהדה הרבה שלה אליו. "הייתה לנו מסיבת פרידה ממנו ביום שני בערב. בסוף המסיבה ניגשנו אליו, הבת שלי ואני למילות פרידה, וצחקנו על זה שכתבו באחד העיתונים שהוא היה טייס. הוא אמר לבת שלי, אבל את תהיי טייסת. הוא נוטע בהם את התחושה שהשמיים הם הגבול".

הילה בטוחה כי מאחורי התלונה נגד המורה עומדת קבוצת מורים מבית הספר בעלת אינטרסים. "תוך כדי המאבק שכבר אליו התגייסו כמעט כל ההורים גילינו את קן הצרעות ואת כל הלכלוך והשיטה המושחתת שמתרחשת בקרב קומץ מורים ומורות בבית הספר שיש להם אינטרסים. הוא כנראה פגע באינטרסים שלהם - רק כי הוא מוצלח".

לדבריה, מנהיג המחאה נגד ש' הוא מורה ותיק בבית הספר עם קשרים בעירייה. לטענתה, עיריית רמת גן הפעילה לחצים לפטר אותו בגלל אותו מורה ותיק ואף סיכמה את התלונה על ההטרדה כאילו דבק בו רבב. "עושים למורה סיכול ממוקד כמו שעשו אחר כך למנהלת בית הספר". לפי הילה, "לא הייתה ולו תלונה אחת של תלמידה בבית הספר נגדו".

לפני כשנתיים, בעת לימודיו של ש' לתעודת הוראה במכללת בית ברל, הגישה נגדו מרצה במכללה תלונה למשטרה וטענה כי ביצע בה חמישה מעשי אונס. התלונה נסגרה על ידי הפרקליטות מחוסר אשמה. "התלונה נסגרה על ידי הפרקליטות לאחר שהמצאנו להם מאות מיילים והודעות סמס ששלחה לו שמלמדים שטענותיה מופרכות והפרקליטות הגיעה למסקנה, ללא צורך בשימוע, לסגור את התיק מחוסר אשמה", סיפר עורך דינו של ש', שלומי ציפורי.

עו"ד ירון דוד המייצג את המרצה מבית ברל מסר בתגובה כי "סגירת תיק החקירה נמצאת בבדיקה והמעט שניתן לומר הוא שהחקירה הייתה שטחית מאד מאד. בעניין הראיות שהגיש ש' - הדברים לא מדוייקים, בלשון המעטה. הנושא נמצא תחת בירור משפטי בערר בו פירטנו את הסתייגותנו מסוג הראיות ואופיין".

עו"ד ציפורי, המייצג את ש', דוחה גם את דוח הבירור של העירייה. "הדוח של עיריית רמת גן נעשה בצורה חובבנית ובלתי מקצועית, תוך פגיעה אנושה בזכויותיו החוקיות של ש' בהליך מסוג זה. לכן הוא חסר כל משקל ראייתי וערך, הפגם המרכזי שאי אפשר לבקש התייחסות מאדם לתלונה אנונימית שהיא נעדרת פרטים לגבי מקום וזמן שבו מיוחס המעשה".

מעבר לכך, כל מה שעולה מתרשים השיחה זה שיש מורה שלמיטב הבנתנו יש שיקולים זרים בכל המהלך הזה שמוסרת עדות כבושה על כך שבחדר מורים, בנוכחות אחרים, ש' חיבק אותה ואולי מורות אחרות. במעשים הללו כפי שש' התבקש להתייחס אין עבירה של הטרדה מינית. נסיבות המקום, הזמן והמעשה עצמו כפי שהוצג בפני ש' ושאליהם התבקש להתייחס אינם מצביעים על עבירה פלילית של מעשים מגונים".

לדבריו, "יש חומרה יתירה שדוח שאמור להיות חסוי מוצא את דרכו ממקורות בעיריית רמת גן לערוצי התקשורת ובעניין הזה עוד קולנו יישמע ואיננו מתכוונים לעבור על כך לסדר היום וננקוט הליכים משפטיים נגד העירייה".

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה כי "מטעמי צנעת הפרט לא נוכל להתייחס לתוצאות הבדיקה, שמסקנותיה חסויות. העירייה נוהגת כחוק וכך תנהג גם בעתיד בכל מקרה של תלונה כזו או אחרת. אין שופטים אדם בשעת צערו".

לגבי הטענות כלפי הבודק סימנהויז נמסר מהעירייה כי "הליך הבדיקה נעשה בצורה יסודית ומקיפה תוך קיום הוראות החוק והתקנות. העירייה נוקטת במדיניות של אפס סבלנות כלפי הטרדות מיניות ורואה בחומרה התנהלות כזו של מורה בבית ספר גם באם הוא מורה מקצועי טוב. העירייה רואה בתפקידו של הממונה על הטיפול בתלונות הטרדה מינית אבן יסוד חשובה ומשמעותית ועל יכולותיו המקצועיות יעידו גם פסקי בית הדין לעבודה שאישרו את המלצותיו במקרים קודמים".

  • עוד באותו נושא:
  • רמת גן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully