וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום של טראמפ מקרב את ארה"ב להתנגשות עם רוסיה בשמי סוריה

28.6.2017 / 6:30

הנשיא האמריקני הבטיח "מחיר כבד אם אסד יבצע רצח המוני נוסף בנשק כימי". הוא מקווה שהאיום יעשה את שלו, ובכל מקרה לא ירצה להצטייר כמי שמאיים ולא מבצע, אך הטבח בגיבוי איראן ורוסיה לא ייפסק

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

"אם אסד יבצע רצח המוני נוסף באמצעות נשק כימי, הוא וצבאו צפויים לשלם מחיר כבד" - זו לשון ההודעה, שלא משתמעת לשתי פנים, שפרסם אמש (שני) דובר הבית הלבן, שון ספייסר. דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית אמר זאת במפורש: "אנו נותנים להצהרה לדבר בעד עצמה".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, הוסיפה עוד קיסם למדורה כשהצהירה את האמת הפשוטה - נשיא סוריה בשאר אסד יהיה אשם בכל התקפה נוספת על בני עמו, אבל גם רוסיה ואיראן אשמות בשל התמיכה שהן מעניקות לו בכך. בנוסף לכך, ארמון האליזה מסר בהודעה רשמית כי נשיא צרפת עמנואל מקרון ועמיתו האמריקני דונלד טראמפ הסכימו לפעול יחד "בתגובה למתקפה כימית".

עוד בוואלה! NEWS:
ביטחון בשחקים: אסד ביקר לראשונה בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה
דיווח בסוריה: עשרות הרוגים בהפצצת כלא של דאעש בידי ארה"ב
שיחה בין טראמפ לאסד וסיפור כיסוי: הערוץ החשאי לשחרור שבוי אמריקני

ההפצה הכימית בבית החולים בסוריה 4 באפריל 2017. רויטרס
היערכות למתקפה נוספת. פינוי נפגעים מזירת המתקפה הכימית באזור אידליב, אפריל/רויטרס

הדברים, כמובן, לא נאמרים סתם כך, אלא הגיעו לאחר שהמודיעין האמריקני זיהה, לטענתו, פעילות חשודה בבסיס חיל האוויר הסורי א-שעריאת, משם יצאה המתקפה הכימית הקודמת, המרמזת על היערכות אפשרית לתקיפה כימית נוספת. הערכה כזו, ודאי אם תוביל לפעולה בינלאומית כלשהי, תהיה חייבת לקבל גיבוי מכלל סוכנויות המודיעין האמריקניות.

ראשית, האם ארצות הברית מתכוונת לאיום, ותפעל לפיו במקרה הצורך? סביר מאוד להניח. מדיניות החוץ והביטחון של טראמפ - ובעצם גם מדיניות הפנים היא - ראה את אובמה, ועשה ההיפך. כך, האדם שביקש להניח את סוריה לפוטין ולא להתערב בה, הורה על תקיפה בטילי טומהוק כאשר אסד תקף בנשק כימי.

טראמפ קיבל על כך שפע מחמאות, וסביר שהדבר האחרון שהוא רוצה הוא להיראות כמאיים ולא מבצע. זה בניגוד מוחלט לאופיו ומנהגו. אולם ארצות הברית מקווה שהאיום לבדו ירתיע את אסד. השליט הסורי, מצדו, ימשיך כמובן ברצח בני עמו, באותו גיבוי עצמו של איראן ורוסיה - אבל את האורווה הזו כבר אי אפשר לנעול.

עוד באותו נושא

הפנטגון: זיהינו פעילות חשודה בבסיס הסורי שממנו יצאה המתקפה הכימית

לכתבה המלאה
טראמפ ונשיא צרפת מקרון לפני פסגת נאט"ו, 25 במאי 2017. רויטרס
התחייבו לפעול יחד. טראמפ ומקרון/רויטרס

והיה וארצות הברית תתקוף - כדאי להזכיר שרוסיה הודיעה כי תראה בכל מטוס הטס מעל סוריה מטוס עוין, אלא אם הוא רוסי או סורי. האם אנו לפני התנגשות אווירית מעל שמי סוריה? לא בהכרח. ראשית, קשה להאמין שרוסיה תפיל מטוסים אמריקניים; הסיכון פשוט גדול הרבה יותר מדי. שנית, וחשוב לא פחות - לארצות הברית אין שום סיבה לסכן את טייסיה. היא יכולה לשגר טילי טומהוק מצוללות או טילי אוויר-קרקע מעבר לאופק, בלי לטוס מעל סוריה ישירות. האופציה הראשונה היא הסבירה יותר.

איום ואיום שכנגד בין המעצמות הגדולות סביב סוריה מסבך את החיים עוד יותר לישראל. לנו יש אינטרסים אסטרטגיים ועניין רב במתרחש בסוריה, החל בגבול הגולן, דרך הברחות נשק מתקדם מאיראן לחיזבאללה, וכלה בזהות הכוחות ויכולותיהם בגבולנו הצפוני. על פי מקורות זרים, ישראל פועלת בסוריה אווירית וקרקעית, ויותר מדי כוחות עצבניים והצהרות לוחמניות רוסיות מסבכים את התכנונים במשל"ט אוויר. ישראל צריכה גם להביא בחשבון שאם שליט ערבי תוקף בנשק כימי בלא שום מחיר, הוא עלול לחשוב שגם תקיפה של ישראל, למשל, בנשק להשמדה המונית לא תוביל לעונש.

נשיא סוריה אסד מבקר בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה, 27 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
ישלם את המחיר בכל מקרה. אסד בביקור בבסיס האווירי בלטקיה, השבוע/צילום מסך, טוויטר

ארצות הברית הדגישה בהודעתה שהיא מתקיפה בסוריה את כוחות "המדינה האסלאמית" (דאעש), וזה נכון. הקואליציה המערבית ובני בריתה הם הנושאים בנטל הלחימה בדאעש, בעוד אסד ורוסיה לוחמים בבני הברית של המערב - האיום המסוכן יותר על שלטון אסד.

מכיוון שאנו במזרח התיכון, אי אפשר לבטל את הקונספירציה שהושמעה פעמים רבות בעבר, וספגה רק גיחוך - שהמורדים, או דאעש, הם שהשתלטו על מאגרי נשק כימי והשתמשו בהם. בעבר, כמובן, היה זה משטר אסד שתקף פעם אחר פעם את אזרחיו שנשק כימי. אולם אולי כעת תהיה מוטיבציה לאחד מארגוני המורדים לזייף תקיפה בנשק כימי, בידיעה מלאה שאת המחיר ישלם אסד ומשטרו. הקרבת עוד כמה אזרחים למען חיסול חלק מחיל האוויר הסורי, למשל, יכולה להיראות משתלמת במלחמת האזרחים הנוראה של דורנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully