וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"וושינגטון פוסט" על גדעון סער: "ראש הממשלה הבא של ישראל?"

בריאיון שהעניק השר לשעבר לעיתון הוא שטח את משנתו לגבי המו"מ עם הפלסטינים ("יש להם שלוש מדינות") ובנושא חקירות נתניהו ("עוד לא התבהרה התמונה המלאה"). לדבריו, "בליכוד נהוג לתמוך ביו"ר אבל אנשים יגיבו אחרת אם יחשבו שהוא נטש את המפלגה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יוסי אלטר

(סער מכריז על שובו לחיים הפוליטיים, באפריל)

כשלושה חודשים אחרי שהודיע על חזרתו לחיים הפוליטיים העניק אתמול (שלישי) גדעון סער ריאיון לעיתון "וושינגטון פוסט". סער, שפרש מהממשלה הקודמת בנובמבר 2014 ערב פירוקה, שוחח עם כתבת העיתון רות אגלש בדירתו שבתל אביב והתייחס למאמצים לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים, למעמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוך מפלגת הליכוד ועל שאיפותיו הפוליטיות. הריאיון פורסם באתר העיתון תחת הכותרת: "האם האיש הזה יכול להיות ראש הממשלה הבא של ישראל?".

לדבריו, כבר כשהודיע על פרישה היה שובו לפוליטיקה שאלה של זמן בלבד. "אני לא ממהר להפוך לראש ממשלה, אבל הבהרתי עם חזרתי מהפגרה כי אני מתכוון להוביל את המפלגה והמדינה בעתיד", אמר סער בפתח הריאיון. הוא הסביר כי הודיע על חזרתו בסמוך לתקופה שבה מתחילה ההערכות במערכת הפוליטית לבחירות הבאות.

"לא היו מתייחסים אלי ברצינות אם הייתי מודיע על כך ימים ספורים או שבועות בודדים לפני ההליכה לקלפיות. רציתי להציג לציבור את הרעיונות שפיתחתי בשנתיים וחצי האחרונות", אמר. סער הוסיף כי הוא עובד להשגת תמיכה במפלגתו וכי התקבל בחמימות ובהתלהבות אפילו רבה יותר מאשר בעצרות שבהן נכח בטרם פרש.

עוד בוואלה! NEWS:
ילד השמנת שהפך לעבריין המאוים בדרום: סיפורו של יעד החיסול
מבוכה לרפובליקנים: נדחתה ההצבעה על רפורמת הבריאות
מתקפת סייבר גלובלית: חברות רבות הותקפו על ידי תוכנת כופר

מסיבת עיתונאים של גדעון סהר בו מצהיר כי שב לפוליטיקה סניף הליכוד עכו, 3 באפריל 2017. שלומי גבאי
"אני לא חושב שזה לא הוגן להחליף אדם רק כי הוא נחקר". סער/שלומי גבאי

כשנשאל האם חל שינוי במפלגת הליכוד מאז שעזב השיב סער כי מפלגות משתנות כל הזמן. "השינוי הגדול של הליכוד היה בשנת 2005 עם הפיצול שהביא להקמת 'קדימה'. הליכוד הפך אז ממפלגת מרכז-ימין למפלגת ימין באופן מלא", הסביר. על מעמדו של נתניהו במפלגה אמר סער כי ישנה מסורת בליכוד של מנהיגים המכהנים שנים רבות.

"נתניהו הוביל את המפלגה ב-12 השנים האחרונות ובאופן מסורתי המפלגה תמיד תומכת ביו"ר, למרות שאנשים עלולים להגיב באופן שונה אם הם יחשבו שהמנהיג נטש את דרכה של המפלגה", הוסיף. לדבריו, מוקדם להגיב מבחינה פוליטית על חקירת הפרשות שבהן נקשר נתניהו, בטרם תתבהר התמונה המלאה. אולם, הוסיף סער, "אינני חושב שזה לא הוגן להחליף אדם רק מכיוון שהוא נמצא תחת חקירה".

"האמון בין ישראל לפלסטינים שואף לאפס"

את המגעים בתיווך ארצות הברית לחידוש המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית הגדיר סער "יעד שאפתני מאוד". לדבריו, באופן אישי הוא אינו חושב שניתן להגיע בעתיד הנראה לעין להסכם קבע. "האמון בין שני הצדדים שואף לאפס כיום ואני חושב שעדיף לחדש את המשא ומתן לקראת מטרות צנועות יותר", הוסיף. את התנהלותו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הגדיר סער "זהירה מאוד" ואמר כי הוא מותיר לעצמו מרחב תמרון בתהליך.

לשיטתו של סער על הסכם הקבע לכלול את סיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "על מנת להשיג זאת דרושים התנאים המתאימים", אמר. "לא סביר להניח שייתכן שלום על בסיס ויתורים מצדה של ישראל בלבד. על הפלסטינים להביא לסיום ההסתה לאלימות ולשנאה. הם זקוקים גם למנהיג חזק שיוכל להביא לפשרה היסטורית", הוסיף.

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
"הפלסטינים זקוקים למנהיג חזק". אבו מאזן וטראמפ, בחודש שעבר/AP

סער דחה בריאיון את התפיסה של פתרון שתי המדינות, שאותה כינה "נוסחה מטעה". לדבריו, "לפלסטינים יש כבר שלוש מדינות – אחת ברצועת עזה, אחת בצורת יישות אוטונומית בגדה המערבית והשלישית היא ירדן שבה ישנו רוב פלסטיני", אמר.

סער הוסיף כי הוא מתנגד לנסיגה לקווי 1967 וכי גם במקרה כזה הפלסטינים לא יוכלו להקים מדינה בעלת מערכת כלכלית בת-קיימא, מכיוון שהיא קטנה מדי ולא תהיה לה גישה או שליטה על הגבולות כמו של מדינה נורמלית. "אני חושב שצריך לבחון רעיונות שונים. הפתרון ההגיוני הוא חיבור של היישות הפלסטינית עם ירדן, שמרבית אוכלוסייתה היא פלסטינית", הוסיף סער.

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully