וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המשמעות של "אמריקה תחילה" עבור המזרח התיכון?

בכיר במשרד החוץ הלבנוני מנתח בטור ייחודי את מדיניות טראמפ במזרח התיכון. איזה מדיניות עומדת לנחות על האזור? ומה אפשר ללמוד מביטול הסכם פריז? דעה לבנונית על שאלה אזורית

עיצוב גרפי: אביחי ברוך, עריכה: ניר חן

(בווידאו: ביקור טראמפ בישראל, בחודש שעבר)

במסעו הראשון לחו"ל הביא עמו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היישר אל המזרח התיכון את המסר התקיף ביותר מנאומו הנשיאותי: "אמריקה תחילה". בכך הדגיש כי בראש סולם העדיפויות שלו עומדים "ביטחון אמריקה והמלחמה בטרור". הוא שב וחזר על סיסמה זו גם בלב אירופה ומול מנהיגי נאט"ו, כשתבע מהם לשלם את חובם הכספי, על מנת להצדיק בפני אזרחי ארצות הברית את השתתפות ארצם בתמיכה בברית. אמריקה תחילה. אמריקה תחילה.

כך הולכת ומתבהרת מדיניות החוץ של הנשיא טראמפ לאחר שורה של עמדות סותרות ומשתנות שהשמיע במהלך מסע הבחירות שלו. בסיכום ביניים, אם כן, ניתן לחלץ כמה עקרונות יסוד של המדיניות החדשה של וושינגטון. בראש סולם העדיפויות עומדת המלחמה בטרור. הדבר בא לידי ביטוי בביקורו הראשון של טראמפ בחו"ל, שנערך בניגוד למסורת קודמיו לא אצל בעלי הברית הקרובים ביותר, דוגמת קנדה ואירופה, אלא דווקא בערב הסעודית, שם נועד עם המלך סלמאן, עם מנהיגי מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ ועם מנהיגיהן של יותר מ-50 מדינות ערביות ואסלאמיות. כל זאת, כשהמטרה היא לגבש יחד עמם שיתוף פעולה במלחמה נגד הטרור.

מלניה טראמפ בביקור הרשמי בערב הסעודית. רויטרס
ביקור ראשון שונה מהרגיל. טראמפ ומלך סעודיה בחודש שעבר/רויטרס

במקום השני בחשיבותו בא נושא ריסון ההתפשטות האיראנית במזרח התיכון, והצרת צעדיה על ידי הטלת סנקציות נוספות עליה, או על שלוחותיה דוגמת חיזבאללה, החות'ים בתימן ועוד. זה היה הנושא המרכזי במפגש הפסגה שקיים טראמפ עם מנהיגי מדינות המפרץ. הסוגיה האיראנית כה קריטית עבור הנשיא האמריקני, שהוא אף מוכן לאיים על איראן בביטול או שינוי הסכם הגרעין, וזאת על אף שמדובר בהסכם שנחתם בין איראן לבין חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה, ולא בהסכם דו-צדדי בין איראן לארצות הברית.

בהקשר זה, הרצון של טראמפ לפתוח מחדש הסכמים שכבר נחתמו צריך להילקח ברצינות רבה. אחרי הכל, טראמפ מקדם חשיבה מחודשת לגבי הסכמים של ארצות הברית גם באזורים אחרים; טראמפ פתח את הקדנציה שלו בהחלטה נשיאותית על פרישה מהסכם הסחר הטראנס-פסיפי (TPP), ובנוסף לכך, הוא הביע כמה פעמים את רצונו לפתוח מחדש את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה - NAFTA -שנחתם ב-1994 עם קנדה ומקסיקו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טראמפ פועל לעצירת התפשטות איראן. הפגנה נגד ארה"ב וישראל ביום קודס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לסוגיית הטרור מכאן ולריסון איראן מאידך, גם הסוגיה הפלסטינית תופסת מקום נכבד בין הנושאים המרכזיים המעסיקים את טראמפ. הנשיא האמריקאי כבר הבטיח בהזדמנויות שונות להקדיש מאמצים מיוחדים לפתרון הבעיה הזאת, נועד עם ראש ממשלת ישראל, הנשיא הפלסטיני ומלך ירדן בבית הלבן וערך בעצמו ביקור אצל נתניהו ועבאס לשם כך. העובדה שכך הם פני הדברים, צריכה להעיד בצורה ברורה כי הסוגיה הזו מקבלת אצל טראמפ חשיבות רבה על פני סוגיות אזוריות אחרות.

האקלים משתנה: טראמפ הוא לא אובמה

כמה עניינים שזכו לעדיפות ראשונה במעלה במדיניות הממשל הקודם, בראשות הנשיא ברק אובמה, נעדרים כמעט לחלוטין מסולם העדיפויות של טראמפ. בהם, בצורה ברורה, נמצאים סוגיות של זכויות אדם, שמירה על חירויות, וכן ההתמודדות העולמית עם שינויי האקלים. למעשה, נושא האקלים אינו זוכה כלל לעניין מצד ממשל טראמפ, והנשיא לא רק שמכחיש בכלל את עצם קיומו, אלא אף הודיע על פרישה מהסכם פריז – היא אמנת האקלים הבינלאומית שנחתמה רק לפני שנתיים.

טראמפ, אם כן, אינו אובמה. הוא מבקש לקדם סדר יום חדש ועלינו להיערך לכך. זוהי עובדה ברורה כשמש כי לנשיא טראמפ ולממשל האמריקני החדש יש עניין מיוחד באזורנו. לפיכך, עלינו לחשוב היטב ולעשות כמיטב יכולתנו על מנת להפיק תועלת מההתעניינות הגוברת הזו של ארצות הברית. להפיק תועלת מצד אחד, ומצד שני לשמור על האינטרסים שלנו מהשלכות בלתי רצויות שעלולות להיות ל"אמריקה תחילה" במזרח התיכון.


מסעוד אל-מעלוף שימש בעבר כשגריר לבנון במספר מדינות. המאמר המלא התפרסם בעיתון "אל-ג'ומהוריה" היוצא לאור בביירות. המאמר תורגם לעברית כחלק ממיזם משותף למכון ון ליר ולמרכז אעלאם, במסגרתו נבחרים לתרגום מאמרי דעה מעיתונים ערביים מובילים לאתר וואלה! NEWS. מערבית: אהוד הורביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully