וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בהולנד: המדינה אחראית לטבח מוסלמים בבוסניה

27.6.2017 / 15:45

ההחלטה החריגה מטילה אשמה חלקית בממשלה על כך שכוח משקיפים הולנדי לא אפשר למאות גברים להיכנס לבסיס, שאליו נמלטו מהסרבים ב-1995. כ-8,000 איש נרצחו בטבח סרברניצה. הפסיקה עשויה להרתיע מדינות מלשלוח חיילים למשימות של האו"ם

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: מנהיג הסרבים בבוסניה קרדזיץ' נשלח ל-40 שנות מאסר, בשנה שעברה)

בית משפט לערעורים בהולנד אישר היום (שלישי) את הפסיקה שהמדינה אחראית במידה חלקית למותם של כ-300 מוסלמים שגורשו מבסיס של האו"ם שבו היו מוצבים פקחים הולנדים, אחרי שהאזור כותר בידי כוחות בוסניים-סרביים. הממשלה מסרה כי היא תלמד את הפסיקה, אך הדגישה כי היא סבורה שהכוחות הסרביים "אחראים לטרגדיה".

ההחלטה של בית המשפט לערעורים בהאג הותירה על כנה החלטה מ-2014, שקבעה כי המשקיפים היו צריכים לדעת שהמאות שחיפשו מקלט בבסיס הסמוך לסרברניצה יירצחו בידי הכוחות אם הם ייאלצו לעזוב – כפי שאכן קרה בפועל. הליכים משפטיים נגד מדינות המשתתפות בכוחות לשמירת שלום של האו"ם הם מהלך נדיר.

כ-8,000 גברים וילדים מוסלמים נרצחו בסרברניצה ביולי 1995 על ידי הכוחות הסרביים בפיקודו של הגנרל רטקו מלאדיץ', הטבח הגדול ביותר על אדמת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. רבים מהקורבנות נמלטו ל"אזור בטוח" שהכריז האו"ם בסרברניצה רק כדי למצוא את הכוחות ההולנדיים בנחיתות מספרית וצבאית מול הכוחות הסרביים, ואז נמלטו לבסיס.

לקריאה נוספת בנושא
שדי רצח העם רודפים את סרברניצה אחרי זכייתו של לאומן סרבי
מנהיג הסרבים בבוסניה הורשע ברצח עם ונידון ל-40 שנות מאסר

אישה מוסלמית מתפללת בבית קברות בסרברניצה, בוסניה, שם קבורים בעלה ושני בניה שנרצחו במלחמה, אוקטובר 2016. רויטרס
הטבח הגדול ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. בית קברות לקורבנות סרברניצה/רויטרס

בשונה מהפסיקה הקודמת, נקבע כי הולנד צריכה לשלם רק 30% מהפיצויים, בשל ההערכה כי היה סיכוי של 70% שאותם מאות מוסלמים ייגררו מהבסיס וייהרגו בכל מקרה. סכום הפיצויים אמור להיקבע בהליך נפרד, אלא אם קרובי המשפחות והולנד יוכלו להגיע להסדר.

בית המשפט נימק זאת בכך שהחיילים ההולנדים "ידעו או היו צריכים לדעת שאותם אנשים נמצאים תחת סכנה אמיתית לעבור עינויים או להיות מוצאים להורג".

לנקה ספריק, מרצה באוניברסיטת אמסטרדם לביטחון בינלאומי, אמרה כי הפסיקה "חשובה עבור כוחות עתידיים של האו"ם ועבור החוק הנוגע לאחריות המדינה". לדבריה, ההחלטה עלולה להרתיע מדינות אחרות מלשלוח כוחות למשימות עתידיות.

עם זאת, משפחותיהם של קורבנות אחרים לא היו מרוצות מההחלטה. "זה חוסר צדק מוחלט", אמרה מונירה סובסיץ', חברת ארגון "אימהות סרברניצה". לדבריה, "הולנד הייתה צריכה לקבל אחריות על כל הקורבנות מאחר שהיא הייתה יכולה להגן על כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully