וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות ההורים: בג"ץ כפה הליך גישור לפתרון משבר הדסה

תחילה דחו הורי הילדים החולים את הצעת הגישור - אך זו נכפתה עליהם. בתום הדיון הם קראו לעבר המנכ"ל: "רוצח", ולבסוף הודיעו שיקבלו את ההחלטה: "עד שיעלה עשן לבן"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

דרמה בבג"ץ: שופטי העליון הורו היום (שלישי) על מהלך של גישור כפוי בין הורי הילדים המאושפזים במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם והנהלת בית החולים הדסה עין כרם, זאת לאחר שהראשונים דחו את ההצעה להליך זה. בתום הדיון בעתירת הורי ילדי המחלקה, שרופאיה התפטרו בעקבות סכסוך עם הנהלת בית החולים, הטיחו האשמות במנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין וקראו לעברו "תתפטר" ו"רוצח". השופטים טענו כי דחיית הגישור היא בבחינת "בכייה לדורות", אך לבסוף ההורים קיבלו את ההחלטה, לאחר שהתפתחה מהומה מחוץ לאולם בית המשפט.

במהלך הדיון, קראו חלק מההורים למנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין: "אם השופט לא יסכים למה שאתה רוצה, גם בו תירה?". אחד ההורים ניגש למנכ"ל בית החולים, והטיח בו כי הוא מתעניין "רק בכסף ולא בילדים". בנוסף, צעק אחד מילדי המחלקה לעבר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שכונה בידי הורים "שקרן ונוכל". אורי יקיר, אחד ההורים המנהיגים את המאבק, הטיח בבר סימן טוב: "ועדת קישוט אתה לא יודע לנהל, אז תנהל את המשבר הזה? שמונה חודשים אנחנו מתחננים, תניח את המפתחות, אתה לא ראוי".

בעקבות שליחת הצדדים לגישור, מנהל בית החולים שערי צדק, פרופ' יונתן הלוי, אמר לוואלה! NEWS עם שליחת הצדדים לגישור כי אם התהליך לא יצליח, יפנה בשנית למשרד הבריאות כדי לפתוח מחלקה המטו-אונקולוגית במרכז הרפואי.
ממשרד הבריאות נמסר לאחר קביעת בג"ץ כי הוא "מייחל לכך שבמסגרת זו ימצא פתרון למשבר".

עוד בנושא:
הורי הדסה סוגרים יממה לשביתת הרעב: "למען ילדינו שנותרו בחיים"
"אם הרופאים יקבלו את הפשרה - גם רוטשטיין ייאלץ להסכים לה"
הוועדה שבדקה את המחלקה בהדסה הגישה את מסקנותיה: "תפקוד נאות"

דיון בבג"ץ  עתירה בעניין מאבק הורי הדסה 27 ביוני 2017. אורן בן חקון
ישראל היום, מערכת וואלה! NEWS
"כל הבטחה הייתה צ'ק ללא כיסוי". הדיון בבג"ץ, היום/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון ישראל היום

גם שר הבריאות יעקב ליצמן, שספג ביקורת רבה מצד ההורים לאורך מאבקם, קרא להורים "לשים את העבר מאחורינו ולתת הזדמנות אמיתית למהלך, לטובת הילדים". לדבריו, "אנו ניגשים לגישור בכנות ובשקיפות, כדי למצוא פתרון למשבר הקשה במהירות האפשרית. הלב שלנו איתכם ולנגד עינינו אך ורק טובת הילדים היקרים".

לאחר שבתחילה דחו את ההצעה לגישור, אמר עו"ד אליעד שרגא המייצג את ההורים כי על "אין טעם להליך, הרופאים בחיים לא יחזרו להדסה". עוד הוסיף כי ההורים "שבעי גישורים ואינם רוצים למשוך את הזמן". עם זאת, לאחר מכן הודיעו ההורים כי יכבדו את החלטת בג"ץ בתקווה שהגישור יביא לפתרון בהול לפרשה. "אנחנו מוכנים להתייצב לגישור מרגע זה עד שיעלה עשן לבן, בג"ץ היה יכול לקבל החלטה זו לפני כמה שבועות, חבל שהתמהמה", אמר.

עוד באותו נושא

הורי הדסה פתחו בשביתת רעב: "שר הבריאות בוגד בילדים חולי הסרטן"

לכתבה המלאה
דיון בבג"ץ  עתירה בעניין מאבק הורי הדסה 27 ביוני 2017. אורן בן חקון
ישראל היום, מערכת וואלה! NEWS
המהומה מחוץ לאולם בית המשפט, היום/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון ישראל היום

בתחילת הדיון אמר ראש הרכב השופטים יורם דנציגר כי הפסיקה בנושא מורכבת ועל כן ישלח את הצדדים החוצה לחצי שעה, לדון על אפשרות גישור. "הגישור התנהל בצורה אינטנסיבית החל ממחר בבוקר, וכך נעקוב יום אחר יום, עד שיוצע פתרון שאנחנו מקווים שיהיה מקובל על הצדדים", אמר.

"אין ספק שההורים רואים לנגד עיניהם את טובת ילדיהם", אמר דנציגר. "אפשר גם להבין את הצעד הקיצוני של חלק מההורים שהחליטו לפתוח בשביתת רעב. במשבר הזה מעורבים, מתוך רצון לסייע, אנשים מהדרגים הגבוהים ביותר - מנשיא המדינה וראש הממשלה ועד חברי כנסת". לדבריו, "דנו בדבר מגשרים מתאימים, ובלי שום התלבטות שלושתנו הסכמנו שהמתאים ביותר הוא המשנה לנשיא בדימוס, השופט אליקים רובינשטיין".

בית החולים: אין עילה להתערבות משפטית בסכסוך

בעתירתם, הציבו הורי הילדים שלוש דרישות, ובהן פתיחת מחלקה המטו-אונקולוגית חדשה בבית החולים שערי צדק שבה ייקלטו תשעת הרופאים המתפטרים, בהם שישה בכירים ושלושה מתמחים. בג"ץ דחה מוקדם יותר החודש את צו הביניים שביקשו ההורים למילוי דרישותיהם באופן מידי.

בנוסף, ההורים ביקשו לחקור את השר ליצמן ומנכ"ל בית החולים רוטשטיין בגין העדפת תיירות מרפא על פני מתן טיפול רפואי לילדים אזרחי ישראל. כמו כן, הדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד השניים עלתה גם בהקשרי הטיפול במשבר הנוכחי מאחורי הקלעים. דרישתם השלישית של ההורים היא התפטרותו של רוטשטיין מתפקידו.

לטענת בית החולים, אין עילה להתערבות בית המשפט בטיב הטיפול ובהתנהלות בית החולים. זאת, לנוכח העובדה שהתפטרות הרופאים הציבה את הנהלת הדסה במצב בלתי אפשרי, אך זו הצליחה לעת עתה לספק טיפול הולם ואיכותי לילדי המחלקה ההמטו-אונקולוגית. עוד טוען בית החולים כי כל ניהול הפרשה התנהל בשקיפות מלאה מול ההורים והרופאים, זאת בניגוד לטענותיהם של ההורים.

פרופ' זאב רוטשטיין במסיבת העיתונאים בהדסה 13 ביוני 2017. מגד גוזני
ההורים דרשו את התפטרותו מההנהלה. רוטשטיין/מגד גוזני

שלשום פתחו 12 מהורי ילדי המחלקה בשביתת רעב. חלקם שובתים במאהל המחאה שהקימו בגן סאקר שבירושלים לפני כשבועיים, אך חלקם שובתים תוך כדי מסעות לבתי חולים מרוחקים לטיפולים של ילדיהם. "אנחנו שובתים בגלל הבעיה המהותית – מציאת פתרון לילדים שלנו שסובלים", אמר יקיר ממיטת חוליה של בתו עדי בת הארבע בבית החולים שניידר לילדים שבפתח תקווה. "אחרי שהתעמתנו עם כולם כדי להגיע לפתרון שפוי, הבנו שצמרת משרד הבריאות לא מסוגלת להגיע לפתרון. התברר לנו שכל הבטחה שקיבלנו מהמשרד הייתה צ'ק ללא כיסוי".

בשבוע שעבר אמרו בכירים במשרד הבריאות לוואלה! NEWS כי אם הרופאים ירצו לחזור להדסה, שר הבריאות ליצמן יאלץ את פרופ' רוטשטיין לקבל את מתווה הנשיא לפתרון המשבר ובכל מחיר, גם אם ייאלץ לפרוש מניהול בית החולים. מבחינת משרד הבריאות, שנחוש לסיים את המשבר בהקדם האפשרי, האפשרות עדיין על השולחן.

(עדכון ראשון: 11:36)

דיון בבג"ץ  עתירה בעניין מאבק הורי הדסה 27 ביוני 2017. אורן בן חקון
ישראל היום, מערכת וואלה! NEWS
רוטשטיין מחוץ לאולם בית המשפט, היום/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון ישראל היום
הורים וילדים במאהל המחאה של הורי הדסה והרופאים העוזבים בגן סאקר, ירושלים 3 ביוני 2017. רוני כנפו
הילדים במאהל המחאה בירושלים/רוני כנפו
הורי הדסה פותחים בשביתת רעב, מאהל המחאה בגן סאקר ירושלים 25 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מאהל המחאה בירושלים/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully