וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האש מסוריה מתקרבת לגבול, ובצה"ל מנסים להשיב שקט לצפון

26.6.2017 / 23:01

העימותים המתגברים בין כוחות אסד למורדים משבשים את מרקם החיים בגולן, ובצה"ל מחפשים פתרונות יצירתיים, מעבר לאיומים הרשמיים. בין האפשרויות שעלו בעבר על הפרק: תקיפה בעומק והקמת רצועת ביטחון בשטח סוריה

צילום: מאיר ועקנין, עריכה: ניר חן

צבא אסד הפך בשבוע האחרון את גבול ישראל-סוריה לזירת לחימה פעילה, וצה"ל עומד מנגד ומחפש אחר פעולות אפקטיביות שישיבו את השקט לאזור. העובדות בשטח מדברות בעד עצמן: האיומים הרשמיים של ישראל והתקיפות של צה"ל נגד טנקים ועמדות צבא סוריה אינם מרתיעים את הסורים, ואינם מרחיקים את האש מהגבול.

המציאות בשטח ברורה, ומדאיגה את המטה הכללי בצה"ל. הקרבות מעבר לגבול מבריחים מטיילים מהאזור, וגם הפסקת עבודת החקלאים סמוך לגדר מערערת את תחושת ביטחון בקרב האזרחים באזור.

גורמי ביטחון מעריכים כי האש תתגבר בשבועות הקרובים ככל שארגוני המורדים יצליחו לצבור הישגים בשטח במסגרת הלחימה מול צבא סוריה, שאינו מפגין יעילות מבצעית לדברי גורמי צבא בישראל. משטר אסד נאבק לשמור על גוש היישובים בצפון רמת הגולן ועל הכביש המוביל ממרחב קונטרה לדמשק.

הפצצה בקונטרה  26 ביוני 2017. ראובן קסטרו
הפצצה בסוריה, היום/ראובן קסטרו

בעוד שדעאש נחלש לאחרונה בסוריה, ארגוני המורדים באזור קונטרה ודרומה משם צוברים הישגים ומצליחים להשתלט על שטחים חדשים. כוחות צבא סוריה באזור קונטרה פועלים תחת לחץ והתוצאות ברורות: זליגה של אש לעבר שטח ישראל, ונפילות סמוך לגבול, כפי שאירע הבוקר (שני).

מוקדי העשן אינם מותירים מקום לספק: האש מתקרבת אל הגבול, וככל שההתנגשות בין המורדים לצבא סוריה תחריף כך יתרחב הסיכוי לזליגה לעבר שטחים פתוחים בצד הישראלי, ותגבר הסכנה ליישובים בקרבת גדר המערכת.

דובר צהל: תקיפה בסוריה. דובר צה"ל
תקיפת צה"ל בסוריה/דובר צה"ל

בשאר אסד של החודשים האחרונים הוא גרסה משודרגת של אסד החבוט מהשנים האחרונות: הוא נישא על כתפי המשטר הרוסי, ונהנה מהשפעתו במרחב, מול הציר הסוני הנושף בעורפו - ירדן, סעודיה, טורקיה ומדינות המפרץ, כולל ארצות הברית. הוא מקבל סיוע כלכלי וייעוץ בתחומים שונים, בדגש על המישור המדיני והביטחוני, זוכה לתמיכה של מליציות שיעיות חמושות ואמל"ח מצד משמרות המהפכה, ואם לא די בכך חיזבאללה מהווה עבורו זרוע ממוקדת לטיפול במוקדי התנגדות מיוחדים על הקרקע.

הזמן הקרוב יכריע אם תגובות ממוקדות נגד המשטר הסורי, בטווח של שעות ספורות מרגע הזליגה, בשילוב פעילות מדינית מול רוסיה, ארה"ב וכוחות או"ם, יספיקו כדי להרחיק את הירי מהגבול. בצה"ל ישקלו להוציא לפועל מהלכים מסוג אחר - כמו תקיפות בעומק, כפי שאירע בעבר, על פי פרסומים זרים - כדי להפעיל מנוף לחץ חדש על אסד או שיש לשקול במקרה של המשך הידרדרות ביטחונית בגבול את הרעיון של מפקד פיקוד צפון וסגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף יאיר גולן, שכלל הקמת רצועת ביטחון בשטח הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully