וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן תוקף: "הופכים את ישראל ממדינה ציונית למדינת הלכה"

שר הביטחון קרא לביטול חוק הגיור והביע תמיכה במתווה הכותל. לפיד: "נתניהו הפך לראש ממשלת הבובות של העסקנים החרדים". גפני: "הרפורמים יושבים בארה"ב ומתערבים במה שנעשה פה. מדינה ריבונית לא יכולה להסכים לכך"

צילום: מתוך הפייסבוק של נפתלי בנט

"יש פה ניסיון להפוך את ישראל ממדינה ציונית למדינת הלכה" – כך אמר היום (שני) שר הביטחון אביגדור ליברמן, בהתייחסות לביטול מתווה הכותל ואישור חוק הגיור. בפתח ישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, טען ליברמן כי מתווה הכותל, שגובש לדבריו על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, "אושר כשעוד היינו באופוזיציה, וגם שרי הבית היהודי הצביעו בעד המתווה, כולל נפתלי בנט ואיילת שקד".

לדבריו, "אני מציע לחשוב מחדש על חוק הגיור, וקורא לחבריי בימין השפוי לחבור אלינו, בטח ובטח בנושא חוק הגיור". ליברמן הוסיף כי "יש אלפי אנשים שאינם יהודים, והגישה הזו היא בלתי סבירה בעליל. יש פה ניצול בוטה, שפוגע באחדות העם ובסיכוי לאחדות". הוא עוד אמר: "לא באנו לייצר משברים. יש קואליציה יציבה ואני לא רוצה לזעזע אותה. אני מקווה שנפתור את זה, אבל זה לא מוסיף אווירה טובה לשותפים הקואליציוניים".

עוד בוואלה! NEWS:
הסוכנות היהודית תוקפת: "החלטות הממשלה חותרות תחת הציונות"
פרופ' מאוניברסיטת חיפה ליהודי התפוצות: "עצרו תרומות לישראל"
רוב השרים לא ידעו על הקפאת מתווה הכותל: "פגיעה בעבודת הממשלה"

שר הביטחון אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"לא באנו לייצר משברים". ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

חרף התנגדותו של ליברמן, אתמול החליטה הממשלה להקפיא את מתווה הכותל, שאושר לפני כשנה וחצי, בעקבות דרישת ראשי המפלגות החרדיות, השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי וח"כ משה גפני. מתווה הכותל היה אמור לאפשר את שיפוץ רחבת התפילה השלישית בכותל המערבי במטרה שזו תפעל במתכונת שוויונית ופלורליסטית לטובת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל. בנוסף לכך, המתווה היה אמור להעניק הכרה מסוימת בזרמים אלה.

חוק הגיור, שאושר אתמול בוועדת השרים, עוקף את החלטת בג"ץ שהתקבלה לפני כשנה, אז קבעו השופטים כי על המדינה להכיר בגיורים פרטיים בזרם האורתודוקסי. הצעת החוק נועדה למנוע גם מצב של הכרה עתידית בגיורי רפורמים וקונסרבטיבים שעתרו על כך לבג"ץ. שר הביטחון שהודיע כי מפלגתו תתנגד להצעה נעדר מדיון שהתקיים על ההצעה בישיבת ראשי הקואליציה.

עוד באותו נושא

הישג לחרדים: חוק הגיור אושר בוועדת שרים לחקיקה; מתווה הכותל הוקפא

לכתבה המלאה
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בישיבת הסיעה היום 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"החלטות שנכפו על הממשלה על ידי מיעוט קטן". לפיד, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ביטל הבוקר את מסיבת העיתונאים שתכנן היום בכותל המערבי בתגובה לביטול מתווה הכותל בממשלה. זאת, בשל ביקורת שהופנתה אליו בכלי תקשורת חרדיים על כך שהוא "מנצל את ההזדמנות כדי לפתוח בקמפיין מחודש לגיוס אהדה חילונית".

לפיד אירח בישיבת הסיעה את נשיא התנועה הרפורמית בארצות הברית, ריק ג'ייקובס, ואת מנכ"לית הכנסת העולמית של התנועה המסורתית, ג'ולי שונפלד. בדבריו, אמר לפיד כי "מרבית אזרחי ישראל מתנגדים לביטול חוק הכותל ולקידום חוק הגיור. רוב אזרחי ישראל יודעים שאלה החלטות שנכפו על הממשלה על ידי מיעוט קטן, בשל אינטריגות פוליטיות". לדבריו, "נילחם בהחלטות אלה עד שיבוטלו".

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
"אנחנו מגרשים יהודים מהכותל". הפגנה נגד מחאת "נשות הכותל"/נועם מושקוביץ

"הכותל הוא שריד לבית מקדש שחרב כי יהודים נלחמו ביהודים", הוסיף לפיד, "מיליוני יהודים קיבלו אתמול הודעה שהם לא רצויים בכותל. אנחנו מגרשים יהודים מהכותל. גירשנו אתמול סנאטורים וחברי קונגרס - כל האנשים שאנחנו מבקשים מהם עזרה. ישראלים ייפגעו בכיסם". הוא עוד טען כי "עשרות אלפי עולים מקבלים סטירת לחי בחוק הגיור".

לדברי לפיד, "האשמים הם לא החרדים, הם עושים מה שהם עושים, לוקחים כשיש מי שנותן להם. האשמים הם הפחדנים - ראש הממשלה ושריו, שיודעים בדיוק מה משמעות ההשלכות". הוא עוד טען: "ראש הממשלה ביטל אתמול, מסיבות של שרידות פוליטית, את החשוב בתאריו - הוא כבר לא ראש הממשלה של כל העם היהודי, אלא ראש ממשלת הבובות של העסקנים החרדים".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בישיבת הסיעה היום 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ
"יום שחור לכל מי שדואג לציונות ולעם היהודי". ג'ייקובס/נועם מושקוביץ

שונפלד אמרה כי "התנועה הקונסרבטיבית מבקרת היום בכנסת כדי לחלוק את המתח מההחלטות האחרונות. מה שמדהים בעינינו הוא שלא מבינים אותנו כאן בישראל ומתייחסים אלינו בחוסר כבוד". לדבריה, "יש דגל ישראלי בכל בימת בית כנסת בארצות הברית, אז איך יכול להיות שכשאנחנו רוצים להתפלל כאן, המסר הוא שאנחנו לא שייכים לכאן ולא חלק מהמקום הזה?". היא סיכמה: "אי אפשר לקחת מאתנו את מחויבותנו לציבור בישראל ולעם היהודי בכל העולם".

"כל יום, כמעט כל שני מיליון חברי התנועה הרפורמית נלחמים ב-BDS, וכאן במדינה היהודית עושים לנו דה-לגיטימציה", הטיח ג'ייקובס. "זה לא יאומן ובלתי נסלח. אתמול היה יום שחור לכל מי שדואג לציונות ולעם היהודי". לדבריו, "אנחנו אוהבים את מדינת ישראל. לא נשב בשקט כשהמדינה עושה לנו דה-לגיטימציה ואומרת שיהודי ארצות הברית ויהודי העולם אינם חשובים".

ביבי נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"שכח בעצמו מה זה להיות יהודי". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

ח"כ ציפי לבני הוסיפה בפתח ישיבת הסיעה של המחנה הציוני כי "נתניהו מועל בתפקידו כראש ממשלת העם היהודי כולו". לדבריה, "הוא נותן את המונופול של היהדות כולה למפלגות החרדיות. הכותל הוא לא רכוש ממשלתי". היא הוסיפה: "הגיע הזמן של כל הגורמים הליברליים במדינת ישראל להילחם על היהדות. זה ראש ממשלה שלחש על אוזני רבנים שהשמאל שכח מה זה להיות יהודים, והוא עצמו שכח מה זה להיות יהודי".

הסוכנות היהודית: "החלטות הממשלה חותרות תחת החזון הציוני"

מוקדם יותר היום פרסמו ראשי הסוכנות היהודית הודעת גינוי חריפה לביטול מתווה הכותל ואישור חוק הגיור. "להחלטות של ממשלת ישראל יש פוטנציאל ממשי לפלג את העם היהודי ולחתור תחת החזון הציוני וחלומם של הרצל, בן גוריון וז'בוטינסקי", נמסר בהודעה, שעליה חתומים יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי וראשי חבר הנאמנים, צ'ארלס הורוביץ רטנר ומייקל סיגל. כמו כן, חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית וראשי התנועה הרפורמית ביטלו פגישות מתוכננות עם ראש הממשלה.

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"אני לא חושש מהם. ננצח אותם". גפני/ראובן קסטרו

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיב לטענות במסיבת עיתונאים שכינס בלשכתו, וטען: "הצעקות של הרפורמים, משל למה הדבר דומה? למישהו שרצח את אביו ובא לבית המשפט ואומר 'תרחמו עליי', כי אני יתום". לדבריו, "אני מודיע בשם הסיעות החרדיות - אנחנו לא רוצים חקיקה, ולא החלטות ממשלה. יש לנו עניין לשמור על הסטטוס קוו. כל מה שאנחנו עושים זה בגלל עתירות שלהם לבג"ץ".

"הם יושבים בארצות הברית ומתערבים פה במה שנעשה", הוסיף גפני. "אין להם קולות למנדט אחד והם אומרים לנו מה לעשות. לא עוד. לא נאפשר את זה". הוא התייחס לביטול הפגישות עם נתניהו וטען כי מדובר ב"איום עליו. זה דבר חמור. מדינה ריבונית לא יכולה להסכים לדבר כזה". הוא הבהיר: "אני לא חושש מהם. ננצח אותם".

לדברי גפני "החלטנו לקבל את הנוסח הזה של הקפאה, ואם ירצו להחיות את המתווה הזה מחדש, יצטרכו ישיבת ממשלה חדשה. משמעות העניין הוא ביטול המתווה. הנוסח הזה חשוב, כי להערכתנו בית המשפט לא יוכל עכשיו להתערב בעניין המתווה". לדבריו, "אם יהיו גורמים בקואליציה שיתקעו לנו את החקיקה - אנחנו גם לא נצביע איתם. לישראל ביתנו אין פריבילגיה בעניין הזה. בניגוד לישראל ביתנו, שיש להם חמישה מנדטים, יש לנו 21 מנדטים, עם הבית היהודי".

נתן שרנסקי, אירוע הוקרה למאות חיילים בודדים שעלו לארץ כדי להתגייס לצה"ל. תל אביב, 1 בספטמבר 2016. ניב אהרונסון
"פוטנציאל ממשי לפלג את העם היהודי". שרנסקי/ניב אהרונסון

הודעת הסוכנות היהודית התייחסה עוד גם לחוק הגיור. על פי ההודעה החוק "יבסס את המונופול של הרבנות הראשית", ויש לו "פוטנציאל הרסני להחריג באופן קבוע מאות אלפי ישראלים מהעם היהודי". ראשי הסוכנות הבהירו: "אנחנו לא יכולים לאפשר לזה לקרות, ואנו מחויבים לפעול. אנו קוראים למדינת ישראל להבין את חומרת הצעדים, ולחזור בה מאופן פעולתה".

ראשי הסוכנות היהודית, על פי הודעתם, "קוראים לכל חברי הכנסת ונציגי הציבור לנקוט כל פעולה נחוצה על מנת להבטיח שהצעדים המסוכנים והמזיקים האלה ייעצרו". הם עוד מסרו כי "נמשיך לבנות קואליציה רחבה של ישראלים, יחד עם שותפים מכל רחבי העולם, שהשמירה על אחדות עמנו היא בראש מעיינם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully