וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הגאווה באיסטנבול: יותר מ-20 נעצרו; שוטרים ירו כדורי גומי

בפעם השנייה ברציפות נאסר קיומו של המצעד השנתי בשל "חשש ביטחוני", אך המפגינים הפרו את האיסור וצעדו במרכז איסטנבול. בין העצורים, לפחות חמישה עורכי דין שסייעו למפגינים. "אנחנו צועדים, תתרגלו לזה", מסרו המארגנים

צילום: טוויטר

מצעד הגאווה באיסטנבול יצא היום (ראשון) לדרכו, חרף איסור הרשויות על קיומו. בשנה השנייה ברציפות, המפגינים מקהילת הלהט"ב ומארגוני זכויות אדם הפרו את האיסור, והחלו לצעוד ברחובות מרכז העיר הטורקית.

המצעד החל בשעה 17:00 ומארגני המצעד דיווחו על לפחות 22 עצורים. בהם, שני אזרחים זרים - הולנדי ודני, וחמישה עורכי דין שסייעו למפגינים, ששלושה מהם שוחררו תוך זמן קצר. יתרה מכך, עדי ראייה דיווחו על ירי כדורי גומי וריסוס גז מדמיע. עוד דווח כי לעצורים הושמעו פסוקי קוראן באוטובוס המשטרתי שאליו נלקחו.

על המצעד ה-15 במספר משקיפה משלחת נציגים אירופיים. "אנחנו כאן כדי לתמוך בזכויות להט"ב וכדי להשתתף בשבוע הגאווה באיסטנבול", נאמר בהודעה מטעמה. "חופש הביטוי והזכות להפגין מוקפאים בידי המדינה. אנחנו מגנים את ההחלטה ומאמינים כי מצעד שקט צריך להיות מוגן ולא מדוכא".

לקריאה נוספת:
בוטל מצעד הגאווה באיסטנבול: "צריך לחשוב על הסיכונים"
בצל החגיגות בארה"ב: באיסטנבול פוזר מצעד הגאווה במפתיע
מושל איסטנבול אסר על מצעד הגאווה "מחשש לביטחון הצועדים"

מצעד הגאווה באיסטנבול, 25 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
"אנחנו לא הולכים לשום מקום". המצעד באיסטנבול, היום/צילום מסך, טוויטר
מצעד הגאווה באיסטנבול, 25 ביוני 2017. טוויטר, צילום מסך
מפגינים נמלטים מהגז המדמיע שפיזרו השוטרים. איסטנבול, היום/צילום מסך, טוויטר

אמש הכריז מושל איסטנבול וסיפ שהין כי המצעד נאסר, בשל חשש לביטחונם של הצועדים, התושבים והתיירים שהגיעו אליו, ובטענות ל"הפרעה לסדר הציבורי". בשבוע שעבר איים הארגון הקיצוני "אלפרן אוג'קלרי" למנוע את קיומו של המצעד, שהיה עד לשנת 2014 הגדול ביותר בעולם המוסלמי, אם הרשויות לא יפעלו נגדו.

מארגני המצעד אמרו בתגובה לאיסור כי הוא מעניק למעשה לגיטימציה לפשעי שנאה של אלפרן אוג'קלרי, והפצירו במושל לחזור בו מהחלטתו. "שימת הדגש של המושל על הסדר הציבורי והבטיחות היא מאמץ לעוות את התדמית השלווה של המצעד", כתבו בהודעה שפורסמה ברשת מטעמם, תחת הכותרת: "אנחנו צועדים. תתרגלו לזה. אנחנו כאן. לא הולכים לשום מקום".

מצעד הגאווה באיסטנבול, 25 ביוני 2017. רויטרס
הפגנה בצל מצב החירום. צועדים באיסטנבול, היום/רויטרס
מצעד הגאווה באיסטנבול, 25 ביוני 2017. רויטרס
לעצורים הושמעו פסוקי קוראן. כוחות המשטרה פועלים בלב איסטנבול, היום/רויטרס

מצעד הגאווה באיסטנבול, עיר שנחשבת לרוב למקלט בטוח יחסית לחברי הקהילה הגאה מרחבי המזרח התיכון, בהם פליטים מסוריה ומעיראק, היה לאורך השנים אירוע שקט. אך לפני שנתיים השתמשה המשטרה בגז מדמיע ובתותחי מים כדי לפזר את הצועדים, אחרי שבמהלך המצעד חזרו בהן הרשויות ואסרו על קיומו, כביכול משום שהאירוע התנגש עם חגיגות הרמדאן.

בעוד הומוסקסואליות אינה פשע בטורקיה, כמו במדינות מוסלמיות אחרות, הומופוביה עדיין שוררת במדינה. מבקרי השלטון טוענים כי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ומפלגתו "הצדק והפיתוח" לא הביעו עניין בהרחבת זכויות למיעוטים, בהם הומואים ונשים.

בצל מצב החירום שעדיין קיים במדינה, והוכרז לאחר ניסיון ההפיכה הכושל לפני כשנה, דווח על נוכחות נמוכה יחסית במצעד הגאווה, בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר מחשש לאלימות השוטרים. המצעד האחרון שהורשה להיערך בעיר, בשנת 2014, משך אליו כמאה אלף משתתפים.

(עדכון ראשון: 18:02)

עדכונים שוטפים מהמצעד באיסטנבול:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully