וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח שיוצג לשרים: ביטול מתווה הכותל עלול להוביל לשבר עם יהודי ארה"ב

25.6.2017 / 7:50

לוואלה! NEWS נודע כי המכון למדיניות העם היהודי יזהיר את שרי הממשלה כי "יהדות ארה"ב היא נכס שאסור להרחיק מישראל". זאת, ברקע לחץ החרדים לביטול המתווה שיאפשר רחבת תפילה לרפורמים וקונסרבטיבים

צילום: רוני כנפו ונשות הכותל, עריכה: ורד לידני

(תפילת נשות הכותל ברחבת הכותל המערבי, בפברואר)

על רקע הלחץ הגובר מצד הסיעות החרדיות לביטול מתווה הכותל, שרי הממשלה ישמעו הבוקר (ראשון) אזהרה ברורה לפיה ביטולו יוביל למשבר עמוק עם יהדות ארצות הברית. דוח "הערכת המצב של העם היהודי" של המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017, יוצג היום בממשלה, ולוואלה! NEWS נודע כי אחת מהמלצותיו העיקריות נוגעת למחויבותה של ישראל לפלורליזם בנושאי דת ומדינה. המכון צפוי לקרוא לממשלה לא לסגת ממתווה הכותל ולהזהיר כי "יהדות ארצות הברית היא נכס שאסור להרחיק מישראל".

מתווה הכותל, שאמור לאפשר הקמת רחבת תפילה שוויונית ופלורליסטית לרפורמים וקונסרבטיבים – הזרמים הגדולים ביותר ביהדות ארצות הברית, אושר בממשלה בינואר 2016, אך מאז עוכב ואינו מתקדם לאור התנגדות הסיעות החרדיות להכרה רשמית בתנועה הרפורמית. בשבועות האחרונים, לקראת הגשת תשובת המדינה לבג"ץ שהוגש נגד העיכוב, החרדים שבו ודרשו מראש הממשלה לבטל לחלוטין את התוכנית.

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
נשות הכותל בתפילה ברחבת הכותל המערבי, בפברואר/נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר התקיימה פגישה בלשכת ראש הממשלה, בהשתתפות נתניהו, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שבה נידון הנושא. בלשכת נתניהו מנסים לגבש פשרה, שכן ביטול המתווה עלול להוביל להחרפה דרמטית ביחסים עם יהדות ארצות הברית. לפי דיווח ב"ישראל היום", נתניהו אף הזהיר במהלך הפגישה כי המשך התעקשותם של החרדים עלול להוביל להפלת הממשלה.

"על ישראל לשמור על גישה דו-מפלגתית כלפי ממשל טראמפ"

המלצה נוספת של הערכת המצב של העם היהודי, שמנתח את הדינמיקה בעם היהודי בישראל ובעולם ומוצג זו השנה ה-13 בפני מליאת הממשלה, נוגעת לקשרים של ישראל עם ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ. לנוכח הקיטוב הפוליטי הגובר בתוך ארצות הברית, והעובדה שמרבית מיהודי המדינה מזוהים עם המפלגה הדמוקרטית ולא הצביעו לטראמפ, ראשי המכון, דניס רוס וסטיוארט אייזנשטט - שניהם בכירים לשעבר בממשל האמריקאי - ונשיא המכון אבינועם בר יוסף, ממליצים לשמור בקשיחות על גישתה הדו-מפלגתית של ממשלת ישראל.

"הכרחי להבטיח שישראל לא תהפוך לנושא רפובליקני או דמוקרטי ותישאר אינטרס כלל אמריקני. ישראל צריכה לשמור על יחסים קרובים עם ממשל טראמפ – אבל לא להזדהות עם האידאולוגיה הפוליטית שלו", קובע הדוח, שיידון בהמשך השבוע גם בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר בחפירות ליד הכותל, ירושלים,28 במאי 2017. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת ממשלה במנהרות הכותל, ביום ירושלים בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully