וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים מסווגים חושפים: הנאצים תכננו לפוצץ את תעלת פנמה

משטרת צ'ילה פתחה את הארכיונים וחשפה בפני הציבור כי יחידת הריגול הנגדי במדינה סיכלו מזימה של הגרמנים, שהייתה "יכולה לשנות את העולם כולו". במדינה הדרום-אמריקנית הייתה אהדה רבה לנאצים, ובכירים רבים נמלטו אליה בתום המלחמה

תעלת פנמה, 1931. AP
הנאצים תכננו גם לפוצץ מכרות. תעלת פנמה, 1931/AP

גרמניה תכננה להרוס את תעלת פנמה במהלך מלחמת העולם השנייה, אך התכנית סוכלה בידי צ'ילה - כך עולה ממסמכים חדשים שנחשפו ביום חמישי האחרון על ידי השירות לביטחון פנים של המדינה הדרום-אמריקנית.

אותם מסמכים, שנכתבו בין 1937 ל-1944, מצביעים על כך שבאותה תקופה היו גורמים פוליטיים ועסקיים בצ'ילה שתמכו בנאצים. התכנית סוכלה אחרי שהיחידה לריגול נגדי עצרה את הקושרים בנמל ואלפראיסו, המרכזי ביותר במדינה. ראש אגף החקירות במשטרת צ'ילה אמר כי באותה תקופה פורקו גם שתי רשתות ריגול נאציות שפעלו במדינה.
.
לפי המסמכים, המשטרה בצ'ילה עצרה 40 אנשים במסגרת סיכול התכנית, ומצא ספרי צפנים, מקלטי רדיו וכלי נשק, כמו גם תכניות לפיצוץ מכרות בצפון המדינה.

מסמכים הקשורים לריגול של הנאצים בצ'ילה מוצגים בטקס בסנטיאגו, 22 יוני 2017. רויטרס
הועלו לאינטרנט. המסמכים מוצגים בסנטיאגו/רויטרס

חשיפת המזימה הנאצית בצ'ילה מגיעה באותו שבוע שבו התגלה בארגנטינה מצבור של עשרות פריטים ששימשו בכירים נאצים. בשתי המדינות הללו נרשמה תמיכה משמעותית בגרמניה בזמן מלחמת העולם השנייה, ובכירים רבים במשטר הנאצי נמלטו לשטחן בתום המלחמה.

"אילו הם היו מצליחים במטרותיהם, זה היה עשוי לשנות לא רק את ההיסטוריה של צ'ילה, אלא גם את ההיסטוריה של כל העולם", אמר ראש אף החקירות הקטור אספינוזה. "אני לא חושב שאני טועה כשאני אומר שמי שבאמת עשו היסטוריה אלו חברי 'יחידה 50'", אמר, בהתייחסו לכינוי של היחידה לריגול נגדי.

המסמכים הוצגו בטקס בסנטיאגו, בירת צ'ילה. ראש הארכיון הלאומי של צ'ילה, אמה דה רמון, אמרה כי המסמכים, שהועלו לאינטרנט, הם מקוריים ואמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully