וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה נגד מיי: "התכנית להישארות אזרחי האיחוד בבריטניה מסוכנת"

בעוד מעמדם של אזרחי הגוש החיים בבריטניה לאחר הברקזיט מדאיג את רבים ממנהיגיו, בלונדון הוצע כי הם יקבלו מעמד תושבות לחמש שנים בלבד ויהיו כפופים לדין המקומי. מרקל: "אם לא יובטחו חירויות מלאות, יהיו השלכות על היחסים בין בריטניה לאיחוד"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מנהיגים מהאיחוד האירופי ביקרו היום (שישי) את המתווה שהציעה בריטניה למתן מעמד לאזרחי הגוש שימשיכו לחיות בשטחה אחרי תהליך הברקזיט. לפי ההצעה, כל אזרחי האיחוד הנמצאים בבריטניה ויישארו בה לאחר עזיבת הגוש – המתוכננת ל-30 במרץ 2019 – יקבלו את הזכות להישאר במדינה במעמד תושב לחמש שנים לפחות. מעמד התושב אמנם יכלול את אותן זכויות לשירותי רווחה, פנסיות וחינוך שלהן זכאים אזרחי הממלכה המאוחדת, אך בלונדון טרם הגדירו נקודת זמן שבה יפוגו הזכויות, אם בכלל.

נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק טען כי התכנית הבריטית "לא עומדת בציפיות" אך אמר שיצטרך לנתח כל פרט במתווה כשיפורסם במלואו ביום שני. לדבריו, "הרושם הראשוני שלי הוא שההצעה של בריטניה מסוכנת משום שהיא עלולה להרע עם מצבם של אזרחי האיחוד בשטחה". גם ראש ממשלת מלטה ג'וזף מוסקט הזהיר מפני "יחס שונה" לאזרחי מדינות האיחוד בבריטניה לפי זמן הגעתם אליה.

עוד בנושא:
בין שתי ערים: ילד הפלא מפריז מול המנהיגה האבודה מלונדון
המלכה הציגה את תכנית מיי: "נפעל להשגת הסכם הברקזיט הטוב ביותר"
מקרון למיי: הדלת להישארות באיחוד האירופי עדיין פתוחה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידת האיחוד האירופי בנושא עזיבת בריטניה. 23 ביוני2017. רויטרס
"זו התחלה טובה, אבל זו לא פריצת דרך". מרקל בבריסל/רויטרס

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הייתה זהירה בתום סבב השיחות עם מקבילתה מבריטניה, תרזה מיי, בבריסל שבבלגיה. "זו הייתה התחלה טובה, אבל אני אגדיר זאת בזהירות, זו לא הייתה פריצת דרך", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. "אנחנו לא מעוניינים לתקוע טריז בינינו. אנחנו רוצים להבהיר את האינטרסים שלנו ואם אין הבטחה לחירויות מלאות עבור אזרחי האיחוד, אז יהיו למצב הזה השלכות על יחסיה העתידיים של בריטניה עם 27 המדינות החברות באיחוד", הוסיפה.

מיי סיכמה בזהירות כי היו חילוקי דעות בין הצדדים, אך הבהירה כי אזרחי הגוש "שבנו את חייהם ובתיהם" בבריטניה יקבלו הבטחה לזכויותיהם המלאות. כמו כן, מיי הציעה כי בעוד האכיפה לגבי תושבים אלו תיעשה בבתי משפט בריטיים, הם יאמצו אלמנטים מהמשפט הבינלאומי אם ההסכם יתקבל לבסוף.

כלל מדינות האיחוד ובריטניה עצמה מעוניינות למצוא הסדר ראוי להבטחת מעמדם של יותר משלושה מיליון אזרחי הגוש החיים בבריטניה, כמו גם להסדרת מעמד יותר ממיליון בריטים החיים ברחבי היבשת. אחת המחלוקות המרכזיות בנושא זה היא מי יפקח על יישום זכויותיהם המלאות של אזרחי האיחוד בבריטניה – כלומר, אם משהו ישתבש, לאיזה בית משפט יוכלו לפנות כדי לערער על הפרות זכויותיהם.

עוד בוואלה!

הנסיך הארי: "אף אחד ממשפחת המלוכה לא רוצה להיות מלך"

לכתבה המלאה
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בוועידת האיחוד האירופי בנושא עזיבת בריטניה. 23 ביוני 2017. רויטרס
נותרת בעמדתה כי מדובר בהצעה שקולה. מיי בבריסל, היום/רויטרס

האיחוד האירופי מעוניין כי שמירת זכויותיהם של אזרחיו תתבצע רק בבית המשפט העליון של הגוש. עם זאת, מיי מתנגדת לכך נחרצות. במסיבת עיתונאים שנערכה היום היא חזרה על כך שבתי משפט בריטיים יצטרכו להיות אחראיים לנושא, אך מאחר שציינה שהחוק הבינלאומי ככל הנראה ישחק תפקיד, אפשר שבתי משפט בינלאומיים אחרים ייקחו גם הם חלק באכיפה.

אזרחי הגוש האירופי החיים בבריטניה נהנים כיום מתושבות קבע, שמוענקת להם לאחר שחיו במדינה באופן חוקי ורציף חמש שנים. לטענת האיחוד, אזרחיו צריכים להמשיך להנות מאותן זכויות לכל החיים, ולקבל את הגנת בית הדין העליון של הגוש. לדברי מיי, לא ניתן להכחיש כי קיימות מחלוקות בנושא בלונדון, אך ההצעה שנוסחה "הוגנת ורצינית לכל הדעות".

בצל הביקורת על מיי מבית, מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין ביקר גם הוא את הצעתה, וקרא להסכם שיבטיח את מעמדם של כל אזרחי האיחוד האירופי שהתבססו בבריטניה. לטענתו יש להעניק לכל אלו תושבות מלאה, מאחר ש"ההצעה הנוכחית לא מספקת ומותירה אי-ודאות רבה לאלו שחיים פה פחות מחמש שנים. אלו אנשים שעובדים כאן ויש להם משפחות כאן. עלינו לסיים את אי-הוודאות עבורם".

נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק במסיבת עיתונאים בבריסל. 22 ביוני 2017. רויטרס
טוען כי הצעת בריטניה עלולה להרע במצב האזרחים. טוסק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully