וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי הדין הרבניים נגד הצעת הגיור: "תכניס את הרפורמים בדלת הקדמית"

23.6.2017 / 14:34

פרסום ראשון: מנכ"ל בתי הדין שמעון יעקבי יוצא נגד כוונת המפלגות החרדיות לקדם הצעת חוק שנועדה למנוע הכרה בגיורים פרטיים, ותעלה לוועדת השרים לחקיקה - בטענה שהיא אינה מחמירה מספיק ועלולה לגרום לנזק רב

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
"ההצעה עלולה לגרום לנזק רב". בתי הדין הרבניים/רוני כנפו

מנכ"ל בתי הדין הרבניים שמעון יעקבי יוצא נגד הצעת החוק למניעת הכרה בגיורים פרטיים, בטענה כי היא אינה מחמירה מספיק ועלולה לגרום לנזק רב. יעקבי הסביר כי ההצעה, שנועדה לטרפד את ההכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים ונתקלה בהתנגדות השר אביגדור ליברמן, מעגנת בתוכה את מערך הגיור הממלכתי, הפועל מסמכות הממשלה אך לא לפי דין תורה.

בחוות דעת פנימית שהגיעה לידי וואלה! NEWS, טוען הרב עו"ד יעקבי כי ממשלות עתידות עלולות להחליט להפעיל במערך הגיור הממלכתי אגף רפורמי, מבלי שניתן יהיה להתנגד אליה, תחת ההצעה החדשה. לדבריו, "זו שאלה של זמן עד שתוגש עתירה לבג"ץ בדרישה לכפות הקמת אגף רפורמי במערך הממלכתי". הוא הוסיף כי אין בהצעת שום אזכור לרבנות הראשית לישראל.

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
מנסים להעביר חוק עוקף בג"ץ. דרעי וליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק ממשלתית שמקדמות המפלגות החרדיות, ולפיה המדינה לא תכיר בגיורים פרטיים. מדובר בהצעה שעוקפת את החלטת בג"ץ שהתקבלה לפני כשנה, אז קבעו השופטים כי על המדינה להכיר בגיורים פרטיים בזרם האורתודוקסי.

על פי ההצעה, המדינה תכיר רק בגיורים שנערכים במסגרת "מערך הגיור הממלכתי". ההצעה שולבה אתמול (חמישי) במפתיע בסדר היום של הוועדה; הסיבה לכך, ככל הנראה, היא עתירה המבקשת להכיר גם בגיורים של רפורמים וקונסרבטיבים, שהוגשה בעקבות החלטת בג"ץ הקודמת.

להצעה החדשה יש שתי מטרות: הראשונה היא חסימת ההכרה בגיורים פרטיים אורתודוקסיים, ובעיקר של רבנים בכירים בציונות הדתית שהקימו בשנתיים האחרונות את "גיור כהלכה", מערך בתי דין פרטיים שנועד בעיקר לקטינים שגיורם שנוי במחלוקת. בתי הדין הפרטיים רואים בגיור קטינים "גיורים קלים יותר", לעומת המערך הממלכתי המוביל קו מחמיר ומחייב גם את הורי הקטינים לעבור את הגיור במקביל. המטרה השנייה, היא מניעת הכרה עתידית של גיורי הזרם הרפורמי והקונסרבטיבי שעתרו לבג"ץ.

מנכ"ל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי. 17 בפברואר 2016.. דוברות בתי הדין,
יעקבי/דוברות בתי הדין

בתי הדין לגיור אינם נמצאים תחת סמכות בתי הדין הרבניים, שיעקבי עומד בראשם, אך לשני המוסדות יש סמכויות דומות ועמדתו של יעקבי משמעותית. בחוות הדעת שהפיץ הוא טוען כי אישור ההצעה הוא בגדר "הזמנת הרפורמים להיכנס למערך הגיור 'בדלת הקדמית'", ועדיף לאפשר לבג"ץ להכריע בעתירות המבקשות להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים.

שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי הוא יתנגד להצעה, והתנגדותו עלולה ליצור ויכוח קואליציוני נפיץ. "מדובר בהצעה המפלגת את העם היהודי ופוגעת קשות ביהדות התפוצות, ובציבור העולים", אמר אתמול ליברמן. "החוק הזה יצור אפליה קשה, ובגללו אנו עלולים לאבד מאות אלפים מבני עמנו או כאלו המעוניינים להתגייר, כולל כאלו ששירתו ומשרתים בצה"ל. אנו נתנגד בתוקף להצעת החוק, שלא רק מנוגדת להיגיון, אלא גם תפגע בעלייה לארץ, תהיה בכייה לדורות ותחזיר את מדינת ישראל עשרות שנים לאחור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully