וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגועים בשלוש בירות אירופיות: השינוי המסוכן של הטרור הגלובלי

24.6.2017 / 8:30

תשומת הלב העולמית הייתה נתונה לשורת הפיגועים ביבשת, בעוד ברחבי העולם נמשכו הפיגועים היומיומיים כסדרם. הטרור המתוכנן של אל-קאעדה עבר הפרטה לטרור המזדמן של דאעש, שבו כל אדם יכול להפוך לחייל של החליפות - שתישאר גם עם הקריסה הפיזית של "המדינה האסלאמית"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בשבוע אחד בלבד נרשמו מתקפות טרור בשלוש בירות אירופיות. בתחנת הרכבת המרכזית בבריסל אירע ניסיון פיגוע שנכשל, כשהמחבל המתאבד לא הצליח לגרום לפיצוץ חומר הנפץ שנשא וחוסל; בשדרות שאנז אליזה בפריז ניסיון של מחבל לבצע פיגוע דריסה נגד שוטרים ואחר כך להרג המוני – נכשל גם הוא בשל ערנות השוטרים. לכל ברור שאולי בפעם הבאה יהיו שוטרים פחות ערניים, חומר הנפץ יורכב טוב יותר והפיגועים יהיו מחרידים יותר.

ובלונדון, פיגוע דריסה שכוון נגד מוסלמים, שיצאו ממסגד בזמן הרמדאן ברובע פינסבורי המאוכלס מהגרים. פיגוע טרור רביעי תוך חודשים ספורים, אחרי שלושה פיגועי טרור שבוצעו על ידי מוסלמים בשם האסאלם. מעבר לאוקיינוס, בפלינט שבמישיגן הסתער אדם על שוטר ודקר אותו קשה כשעל פי כל העדויות הוא צועק "אללה אכבר". וכמובן הפיגוע בישראל, שבו ארבעה ארגונים קיבלו בגאווה אחריות של רצח שוטרת משמר הגבול רס"ר הדס מלכא.

זו כמובן לא רשימת הפיגועים המלאה. עורך חדשות ציניקן ברשת BBC בנה את סולם ההתייחסות של התקשורת הבריטית לקורבנות ברחבי העולם - ולימים עורך חדשות ציניקן לא פחות תרגם אותו לתקשורת הישראלית - עשרת אלפים בנגלדשים שניספו במונסון מעניינים פחות מ-5,000 מצרים שנטרפו על ידי תנינים בנילוס, שמעניינים פחות מאלף בוליביאנים שנהרגו בהפיכה צבאית, שמעניינים פחות ממאה אירופים שנהרגו בתאונת מטוס, שמעניינים פחות מחמישה בריטים שנהרגו בתאונת דרכים - וכל אלה יחד מעניינים פחות את הציבור הבריטי מכלב הקורגי החביב על המלכה שסבל מכאב בטן.

עוד בוואלה! NEWS:
המעטפה הסודית לאובמה חשפה: "פוטין הורה לסייע לטראמפ"
אירופה נגד מיי: "התכנית להישארות אזרחי האיחוד בבריטניה מסוכנת"
ערב הסעודית: סוכל פיגוע טרור במסגד הגדול במכה

זירת אירוע ביטחוני במרכז בריסל, בלגיה, 20 ביוני 2017. AP
המחבל המתאבד לא הצליח לגרום לפיצוץ חומר הנפץ שנשא וחוסל. בריסל, השבוע/AP

זאת כי ראיית העולם שלנו מוכוונת מערב. לאירופה, לארצות הברית ובראש ובראשונה, וזה טבעי ומוצדק, לישראל. כך גם מרבית העולם. ואולם, כדאי לזכור שבזמן שבו העולם יוצא בכותרות על הפיגוע שנמנע בפריז, מנהל צבא הפיליפינים מערכה כבר כחודש ימים בעיר מאראווי נגד שלוחת דאעש במדינה. מאות רבות כבר נהרגו, כשלא הרחק משם הצליחו טרוריסטים להשתלט על בית ספר יסודי עד שבני הערובה שוחררו כעבור שעות. באפגניסטן נרצחו אתמול 22 בני אדם בפיגוע במחוז הלמנד ועוד רבים אחרים בתאילנד, באפריקה וכמובן ברחבי המזרח התיכון המדמם.

ישנה הערכה, לא משוללת מציאות לגמרי, שמה שנראה כהתגברות הטרור, בעיקר באירופה, קשור לקריסה המתקרבת של החליפות של דאעש – וכמו עלייתה, גם נפילתה מתאפיינת במעשי ברבריות מחרידים, כולל פיצוץ המסגד העתיק – ארגון דתי שבשם הדת מפוצץ אתר מקודש לאותה דת עצמה – במוסול שבעיראק, שבו הוכרז על הקמת החליפות.

אלפי אנשי דאעש שהגיעו מרחבי העולם ושרדו את הלחימה מנסים לחזור לבתיהם, אלפים מהם אזרחים אירופים, כשהלהט הדתי משיחי, הרצון לנקום והצו לרצוח כופרים מפעמים בהם. הם שמעו את הקריאות להם ולאלה שנשארו בבתיהם באירופה, שאם אינם יכולים להגיע לסוריה ולהילחם בה יש אלטרנטיבות – לקחת סכין ולדקור, להיכנס למכונית ולדרוס, או, אם יש להם כישורים לכך להכין חגורת נפץ ולצאת לפיגוע התאבדות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
יממה לאחר הקריסה - דאעש פרסם את תמונות המסגד שהופצץ במוסול. מערכת וואלה! NEWS
האם התגברות הטרור קשורה לקריסה המתקרבת של דאעש? חורבות המסגד במוסול, אתמול/מערכת וואלה! NEWS

הפיגועים הנוכחיים באירופה – למעט הפיגוע במנצ'סטר – הם פיגועי בודדים. לא מדובר בתאי טרור המתאמנים זמן רב, שיש להם מטרה ספציפית, מהנדס המכין מטענים, מודיעין, מכונית בריחה או ניירת מזוייפת. אין כאן את המקבילה לפיגועי אל-קאעדה בזמנו – לא רק הפיגועים נגד ארצות הברית ב-11 בספטמבר, אלא גם פיגועי מדריד, לונדון, איסטנבול ורבים רבים אחרים. הטרור, במידה מסוימת, עבר הפרטה.

מצד אחד הטרור נרדף, ראשיו מחוסלים ברחבי העולם, וכמעט שאין להם היכולות להוציא לפועל פיגועים המתוכננים על פני שנים רבות כמו בעבר. על אף שפעם הטרור היה מוגבל למספר מסוים של טרוריסטים, ידועים פחות או יותר, היום אנו במצב שבו כמעט בלי התראה אדם לוקח לידו נשק או נשק ביתי ויוצא לרצוח סמוך לביתו. ונגד זה כמעט ואי אפשר להתגונן, אי אפשר להיערך לחלוטין.

מה שכן קורה הוא מאמץ אירופי גובר להגיע למידע מודיעיני. לשתף פעולה נגד איומים קונקרטיים. להגיע למובילי דעת קהל בשכונות מוסלמיות, לגרש אימאמים מסיתים שאינם אזרחי המדינה. אבל חלק גדול מאותם מחבלים הם אזרחים אירופים. למחבל מרובע מולנבק הידוע לשמצה בבריסל יש בדיוק אותן זכויות כמו לאנגלה מרקל.

יש חוקים נגד טרור, כמובן, והם מופעלים, אבל יש בעיה אמיתית: אף שירות ביטחון בעולם, אף משטרה בעולם לא יכולה לעקוב בו בזמן אחרי אלפי גי'האדיסטים וחשודים כג'יהאדיסטים בו בזמן – ואלה המספרים בחלק גדול ממדינות אירופה. כשבגדולות שבה, בריטניה או צרפת למשל, מדובר ביותר מעשרת אלפים ואולי קרוב ל-20 אלף שנמצאים ברישמת חשודים ברמות סיכון שונות. אין מספיק יודעי שפות כמו פשטו, ערבית וסוואהילי, אין מספיק צוותי מעקב, אין מספיק שוטרים ואנשי ביטחון ברחובות – וזאת כמובן כשיש גם פשיעה רגילה שצריך להתמודד איתה.

זירת דריסה בפינסברי פארק, לונדון, 19 ביוני 2017. רויטרס
הצטברות מקרית של פיגועים מקומיים. זירת הדריסה בלונדון, בשבוע שעבר/רויטרס

והטרור הוא אכן גלובלי. אולי יותר נכון גלוקלי. למה הכוונה? האידיאולוגיה היא גלובלית. הביצוע לוקלי – מקומי. המטרה גלובלית – הקמת חליפות שתשלוט בעולם כולו. אבל כיום הפיגועים לא מתוכננים בהרי טורה בורה ומקבלים אישור מהנהגת אל-קאעדה לפני הביצוע בניירובי, ניו יורק או מדריד – יש ארגונים בעלי אידיאולוגיה גלובלית חופפת אבל הם מקומיים. הם מכירים את השטח, דוברים את השפה, מבצעים פיגועים מקומיים. כך למשל הטרור בסיני, הטרור בקווקז הרוסי, הטרור באסיה מפקיסטן עד הפיליפינים, הטרור של מיליציית א-שבאב הפועלת באפריקה – ורושמת הצלחות רבות במדינות שחלקן מתפקדות בקושי רב, אם בכלל. סומליה היא הדוגמה הטובה ביותר, אך לא היחידה.

השבוע הזה היה כנראה הצטברות מקרית של פיגועים מקומיים, ומכיון שכמה מהם היו בערי בירה מהמפורסמות בעולם – ירושלים, פריז, לונדון, בריסל הם קיבלו תהודה נוספת. אבל אלה פני הטרור בהווה, וגם כאשר יונף דגל עיראק מעל מוסול, וא-רקה תיפול ואולי דאעש כארגון אחוד לא יתקיים עוד – האידיאולוגיה לא תיעלם. תאי טרור מקומיים ימשיכו לנסות להוציא לפועל את הפיגוע הגדול הבא, וקנאים מקצינים יקחו לידם כל כלי נשק – וכל כלי היכול לשמש כנשק כדי לרצוח בשם האמונה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully