וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר כץ: "מלך סעודיה צריך להזמין את נתניהו לביקור רשמי"

21.6.2017 / 21:15

שר התחבורה והמודיעין קרא בנאומו בכנס הרצליה לקדם את הנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית, והציע למלך סלמאן לשלוח את יורש העצר לביקור בירושלים. הוא הבהיר: "לפלסטינים אין זכות וטו על צעדי נורמליזציה עם מדינות המפרץ"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(נתניהו בדאבוס, בשנה שעברה: "שינוי ביחס ממדינות ערב")

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ קרא היום (רביעי) למלך ערב הסעודית סלמאן בן עבד אל-עזיז להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור בממלכה, "כמו סאדאת ובגין", או לשלוח את יורש העצר מוחמד בן סלמאן לביקור רשמי בישראל ו"להוביל את מדינות המפרץ למהלך אמיתי של הידברות עם ישראל". בנאומו בכנס הרצליה, קרא כץ להתקרבות בין המדינות הערביות הסוניות לישראל.

לדברי השר, שהתייחס בהרחבה להזדמנויות האזוריות, החשש מפני האיום האיראני יוצר תשתית לשיתוף פעולה בין ישראל למדינות הסוניות והממשל האמריקני החדש. יתרה מכך, הוא קרא למדינות המפרץ הפרסי "לכונן שלום כלכלי ונורמליזציה מדורגת עם ישראל", לבטל את החרם הערבי על ישראל ולהחיל צעדי בעיניים.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו נפגש עם קושנר: "נקדם מטרות של ביטחון ושלום"
גורמים פלסטיניים: "ארה"ב ביקשה שנכין רשימת סוגיות למו"מ עם ישראל"
נתניהו במסר לאיראן אחרי שיגורי הטילים: "אל תאיימו על ישראל"

ישראל כץ שר התחבורה באולפן וואלה!. ראובן קסטרו
"ציר ביטחוני-אזורי בתמורה לשלום כלכלי אזורי". כץ/ראובן קסטרו

"ישראל צריכה להציע לערב הסעודית ולמדינות המפרץ שותפות ביטחונית-מודיעינית לבלימת איראן וגרורותיה", עוד הוסיף השר כץ. זאת, לדבריו, "בתמורה לנורמליזציה מדורגת בים, באוויר וביבשה". הוא סיכם את הצעתו: "ציר ביטחוני-אזורי בתמורה לשלום כלכלי אזורי".

עוד הבהיר כץ כי "משא ומתן בין ישראל לפלסטינים יכול להתקיים במקביל לקידום נורמליזציה – ולא במקומה". לטענתו, "אין לפלסטינים זכות וטו על צעדי נורמליזציה בין ישראל למדינות המפרץ". הוא הוסיף כי צעדים כאלה עם מדינות ערב "יגבירו את אמון הציבור הישראלי גם בתהליך של שלום מול הפלסטינים".

שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. AP
"מו"מ עם הפלסטינים במקביל לנורמליזציה". מוחמד בן סלמאן עם הנשיא טראמפ/AP

בסוף השבוע האחרון, דווח בעיתון הבריטי "טיימס", מפי גורמים ערביים ואמריקניים, כי ערב הסעודית וישראל נמצאות במגעים לכינון יחסים כלכליים רשמיים בין שתי המדינות. הגורמים ציינו כי הקשרים בין ריאד לירושלים יחלו בצעדים "קטנים" יחסית, כמו מתן אפשרות לעסקים ישראלים לפעול במפרץ הפרסי באופן גלוי, או אישור למטוסי חברת התעופה "אל על" לחצות את המרחב האווירי הסעודי.

לטענת הגורמים, מדובר בחלק מיוזמה אמריקנית-סעודית שנועדה לקדם את היחסים בין ישראל למדינות ערב, לקראת הסכם שלום אפשרי בין ישראל לפלסטינים. כלומר, מעין חידוש של יוזמת השלום הסעודית שהציגה ריאד לליגה הערבית בשנת 2002, וקראה להכרה מלאה בישראל על ידי כל חברות הליגה, בהינתן הסכם שלום עם הפלסטינים.

עם זאת, גורמים המקורבים לשלטון הסעודי דחו את הטענות והבהירו כי מדובר במשאלת לב אמריקנית, לאחר ביקורו של הנשיא דונלד טראמפ בערב הסעודית ובישראל בחודש שעבר. יתרה מכך, על פי הדיווח, גורמים בהנהגה הפלסטינית יצאו בשיחות פרטיות נגד יוזמות ההתקרבות בין הצדדים, בטענה שבכך ערב הסעודית מנרמלת למעשה את היחסים עם ישראל, תמורת הבטחה עמומה בלבד למדינה פלסטינית עתידית.

פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט 20 ביוני 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"כמו בגין וסאדאת". נתניהו עם שליח הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ישראל החזיקה עד לשנת 2009 בלשכת סחר בדוחא, בירת קטאר, אולם זו נסגרה בהחלטת הקטארים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. עם זאת, כינון יחסים שכאלה עם ערב הסעודית יסמן שינוי כיוון חריג ביחסים בין המדינה היהודית לציר הסוני, בהובלת ריאד, במיוחד לאחר שערב הסעודית ובעלות בריתה הטילו חרם כולל על קטאר, בין היתר בשל תמיכתה בארגון הפלסטיני חמאס.

"טיימס" עוד מציין כי בצל המאבק נגד התחזקות איראן והתחמשותה, במיוחד בנשק גרעיני, ישראל ומדינות המפרץ פעלו להידוק הקשרים הביטחוניים. כך, למשל, בשנה שעברה הגיע לישראל הגנרל הסעודי לשעבר אנוואר עשקי לביקור, שבמהלכו נפגש עם שורת בכירים ישראלים. המגעים בין המדינות כלל לא מתקרבים להכרה רשמית או ליחסים דיפלומטיים מלאים, אולם נראה, על פי הדיווח, כי בריאד ובירושלים מוכנים להתקרבות ולשיתוף פעולה כלכלי, בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully