וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד חיל האוויר: "היקף מכירות הנשק במזה"ת עלול לפגוע בישראל"

21.6.2017 / 13:59

על רקע עסקת הענק של ארצות הברית וסעודיה, אמר אלוף אמיר אשל כי סך מכירות הנשק בשנים האחרונות נאמד בכ-200 מיליון דולר. לדבריו, הן עלולות לפגוע ביכולת של ישראל להשיג עליונות אווירית באזור

צילום: המרכז הבינתחומי בהרצליה, עריכה: יאיר דניאל

(בווידיאו: מפקד חיל האוויר בכנס הרצליה)

מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל אמר היום (רביעי) כי "הנשק שנמכר במזרח התיכון יכול לפגוע פוטנציאלית במדינת ישראל וביכולת של חיל האוויר להשיג עליונות אווירית באזור".

בדבריו שנשא ביום השני של כנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה, המתקיים במרכז הבינתחומי, סיפר אלוף אשל שהיקף מכירות הנשק במזרח התיכון בשנים האחרונות, ביחד עם ההיקף הצפוי בשנים הקרובות, עומד על כ-200 מיליארד דולר. לדבריו, רובם הושקעו בחיל האוויר. "אני לא מבשר תחזית אפוקליפטית לפיה המזרח התיכון יתמוטט מחר בבוקר, אבל המוכנות שלנו למלחמה צריכה להיות לא רק בזירה הצפונית, אלא בכל הזירות".

רק בחודש שעבר חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם עם ערב הסעודית על הסכם סחר בנשק בשווי 110 מיליארד דולר בעת ביקורו במדינה. שווי העסקה כולה עומד על 380 מיליארד דולר, 110 ממנה עכשיו. היא כוללת ייצור מקומי של 150 מסוקי קרב מדגם בלאק הוק וכן טנקים מדגם אברמס, ספינות קרב, סוללות פטריוט ותחמושת.

עוד בוואלה! NEWS:
קמפיין להצלת שקד הקטן: "שילוב מחלות גנטיות שלא נראה מעולם"
רוסיה: הברחנו מטוס של נאט"ו שהתקרב למטוסו של שר ההגנה
בניסיון להקל על משבר החשמל: מצרים החלה להעביר דלק לעזה

מפקד חיל האויר, האלוף אמיר אשל בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי. חגי פריד, מערכת וואלה! NEWS
מפקד חיל האוויר בכנס הרצליה, היום/מערכת וואלה! NEWS, חגי פריד

בנוגע לזירה הצפונית, אמר מפקד חיל האוויר כי "כתוצאה ממה שקורה בסוריה, אבל לא רק שם, נוצר מצב שבו קיים אינטרס משותף להרבה צדדים לרסן את האפשרות של מלחמה בין ישראל וחיזבאללה או גורמים אחרים". לדבריו, מצב זה נותן לצה"ל זמן להמשיך להתחזק. "בארבע-חמש השנים האחרונות העצמנו את היכולות שלנו פי ארבעה. מה שידענו לעשות ב-34 ימים במלחמת לבנון השנייה, אנחנו עושים היום ב-48 שעות".

בדבריו התייחס גם ללבנון. "אני ממליץ לתושבי לבנון לעזוב את בתיהם באזורים בהם חיזבאללה נמצא. אם התושבים יעזבו לפני פרוץ האירועים או בתחילתם, הם לא ייפגעו", טען והוסיף: "צה"ל פועל להקטנת היקף הנפגעים מקרב האוכלוסייה האזרחית. "אנו שואפים ל-0 נפגעים אזרחים, אבל זה לא ייתכן. בכל מלחמה ייפגעו אנשים שלא התכוונו לפגוע בהם". לדבריו, "במלחמה הבאה נידרש להילחם תחת אש בבסיסים שלנו וזה בהחלט גורם משפיע. אנחנו משקיעים המון כדי לייצר יציבות בכל מצב ולהשיג עליונות אווירית גדולה מבעבר בשמיים הלבנוניים".

הריסות העיירה בינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה, 2006. AP
"ממליץ לתושבי לבנון לעזוב את בתיהם". הריסות בינת-ג'בייל, לבנון השנייה/AP

התמרון האווירי במזרח התיכון הפך, לדבריו, למשימה מורכבת יותר. "בתקופה האחרונה נכנסו פרמטרים שהופכים את הדילמה להרבה יותר מורכבת: אנחנו רוצים לשמור על חופש הפעולה שלנו ולא רוצים לפגוע באחרים שלא מעוניינים לפגוע בו", תיאר והרחיב: "השמים במזרח התיכון צפופים מאוד, הרבה יותר מהעבר. ישנן סוגיות שההבדל בין הצלחה לניצחון הוא עניין של שניות. אסור לטעות פה. לפעולות שלנו בינתיים, ביחד עם התוצאות שידועות לאויבים שלנו, בעיניי מרחיקות מלחמה. האם זה מבטיח שלא תהיה מלחמה? - לא".

לדבריו, מה שמתווה את פעילות צה"ל הוא הרצון לשמור על היכולת המבצעית אל מול חוסר הרצון לגרום להסלמה. "לפעול באופן נחוש ואפקטיבי מתחת לסף של הסלמה למלחמה, זו דילמה קשה".

בנוגע ללחימה בטרור, סיפר האלוף כי "קיים מפגש אינטרסים יוצא דופן בין מדינת ישראל למדינות האזור. לצה"ל ולזרועות המודיעין, יש תפקיד מאוד משמעותי בדיפלומטיה האווירית, וביכולת לממש את האינטרסים של מדינת ישראל ולתמוך באינטרסים של שותפים נוספים בסביבה".
כנס הרצליה ה- 17 שיסתיים מחר, מתמקד השנה בבחינת מאזן ההזדמנויות, הסיכונים והאתגרים עמם מתמודדת ישראל עם שנת ה-70 לעצמאותה, ומפגיש בכירים בתחומי הממשל, הביטחון, העסקים והאקדמיה.

המטס בתל אביב, 2 במאי 2017. ראובן קסטרו
"קיים אינטרס משותף לריסון מלחמה בין ישראל לחיזבאללה". מטס חיל האוויר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully