וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לאו: "תל אביב היא לא המדינה"

יעקב אילון

22.6.2017 / 17:00

קפריסין לא יותר טובה מהרבנות ומלגנות הומוסקסואלים לא יוצא שום דבר. הרב המפורסם במדינה מסכם 57 שנות פעילות באולפן וואלה! TALK, ובטוח שאם יתחולל מאבק בין דת למדינה, "המדינה תפסיד"

צלמים זמניים מורשים
"אנשים כל החיים רצים אחרי הכסף, אחרי העסק. פעם בשבוע תפתח ספר, תשב עם המשפחה, תשאל את הילדים מה שם המורה שלך, מי החברים הטובים שלך, סעודת שבת, בלי לרוץ"

"השבת היא כרטיס הביקור של המדינה היהודית ושל העיר העברית", כך סיכם הרב ישראל מאיר לאו את המאבק הציבורי האחרון בענייני דת ומדינה, שלו היה שותף כרב הראשי של העיר תל אביב. לאחר 57 שנות פעילות, שבשיאן כיהן כרב הראשי לישראל והפך לאחת הדמויות המשפיעות ביותר על המאמץ לשזור דת וחברה, הודיע הרב על פרישה מפעילות ציבורית. בריאיון מיוחד באולפן וואלה! TALK, סיכם לאו את מורשתו, הביט קדימה לעתידה של ישראל ולא שכח המלצות לחיים משותפים שישימו בצד את הקיטוב.

"צריך לקרוא מודעה של עיריית תל אביב שעליה חתום דיזנגוף", הסביר לאו את טיעוניו בעד סגירת מרכולים בשבת. "כתוב שם שבעיר העברית הטהורה כל בתי המסחר יהיו סגורים מכניסת השבת ועד מוצאיה. יש אופי לעיר. יש אופי למדינה. יש צביון. במדינות מתוקנות בעולם, ואני לא מדבר על איראן אלא על שוויץ, שם אין חוק דתי של עשרת הדיברות, ברחוב אופנה מהמרכזיים בתבל, תנסה לקנות חליפה או חולצה או שמלה או חצאית ביום ראשון. לא תמצא. הכול סגור, כי יש קצת היגיון. אנשים כל החיים רצים אחרי הכסף, אחרי העסק. פעם בשבוע תפתח ספר, תשב עם המשפחה, תשאל את הילדים מה שם המורה שלך, מי החברים הטובים שלך, סעודת שבת, בלי לרוץ, כל החיים זה מרוץ כזה".

אני אייצג פה את החילונים, ולמרות שאתה ידוע כמגשר ולא הרב הקיצוני. מי אתם שתחליטו?

כל מה שאתה עושה ברשות היחיד שלך - אתה נוסע ברכב שלך, אתה פותח בבית את הטלוויזיה שלך, אתה מבשל על הכיריים שלך ואתה מערבב בשר עם חלב - אף אחד לא אומר לך שום דבר. פה מדובר על הציבור, על כלל, על האופי של עיר או של מדינה.

אתה יודע מה האופי של תל אביב. אתה תל אביבי לא פחות מהתל אביבים

תל אביב היא לא מדינה בפני עצמה, היא חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, ממדינת ישראל. חוק נחקק גם לפעמים נגד רצונו האישי של פרט זה או אחר. פה זה מסגרת ציבורית, ולא עניין של רוב או מיעוט. יש חוק שמתאים לכולם ומתאים ליהודים, אז יש לפעמים להקריב.

וואלה!talk יעקב אילון עם הרב ישראל מאיר לאו. צילום ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"לפעמים יש להקריב". יעקב אילון והרב לאו/ראובן קסטרו, צילום ראובן קסטרו
"אלה שכן היו ברבנות, מה עשו להם? מה עוללו להם? השאתי 2-3 זוגות בימי חיי, אף אחד לא יצא אומלל או מסכן"

אז אומר הממסד הדתי לחילוני: בואו נרים אתכם לערכים היהודיים, ותראה מה קורה מסביב. רבנים מואשמים בחקירות ובהטרדות פנימיות ובמה לא, וכשזה קורה לא רעדו אמות הספים כמו במקרה של כמה מרכולים ותחבורה ציבורית בשבת. איפה הממסד הדתי?

הנושא הזה הוא ציבורי והנושא הזה הוא אישי. מי שמעל באמון כזה או אחר, החוק, ההלכה, הציבוריות, יש מוסדות אכיפה, יש משטרה, יש פרקליטות, יש בתי משפט, יש יועמ"ש. אלה קובעים בדברים האלה והציבור אין לו מה לומר. לא אם נשיא סרח ולא אם רב סרח. אין. פה מדובר על הציבורים של רשות הרבים זה בכלל משהו אחר. השפיטה והביקורת היא לא ביד האיש ברחוב. גם אם הוא רב וגם אם הוא רב ראשי אין לו את הכוח ולא את הסמכות להיות מעורב בהליכים של אכיפת החוק.

לאו התייחס לביקורת הרבה על מערך הכשרות המנופח והיקר, ואמר כי "מה שמושחת צריך להעמיד לדין. עיקר הבעיה הייתה שהמשגיח היה מקבל את שכרו מהמושגח, מבעל העסק. לא יעלה על הדעת שעיריית תל אביב תשלח פקח כדי לרשום דו"ח על תברואה בקיוסק, כשבעל הקיוסק משלם את שכרו של הפקח. יש מקרים שצריכים עליהם ביקורת, אני בעד, להיפך, זה יעזור לי.

למה יותר ויותר צעירים לא מתחתנים ברבנות?

יש טרנדים שונים בארץ. הבחור הזה שנוסע לקפריסין עם חברתו לא עובר מכשול יותר קל מאשר לבוא לרבנות בעירו ולהירשם. אלה שכן היו ברבנות, מה עשו להם? מה עוללו להם? השאתי 2-3 זוגות בימי חיי, אף אחד לא יצא אומלל או מסכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
וואלה!talk יעקב אילון עם הרב ישראל מאיר לאו. צילום ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"מה שמושחת צריך להעמיד לדין". הרב לאו/ראובן קסטרו, צילום ראובן קסטרו
"הדת הייתה קיימת 3,300 שנה בלי מדינה. המדינה בלי הדת, עוד לא ניסית איך היא מתקיימת. בבקשה, תנסה"

אתה רואה מצב שתהיה הפרדה בין דת למדינה?

"בכאב אני אומר: המדינה תפסיד. הדת הייתה קיימת 3,300 שנה בלי מדינה. המדינה בלי הדת, עוד לא ניסית איך היא מתקיימת. בבקשה, תנסה. אני לא מציע לך, אבל אם תנסה אתה לא תגיע רחוק, אנחנו נהיה עוד מדינה אחת בלבנט הזה, יותר אירופאית, יותר לבנטינית, אבל אנחנו לא נהיה מדינת יהודית.

דוד, בנו של הרב לאו שמכהן כעת כרב הראשי לישראל, עוסק רבות, על פי אביו, בסוגיות הכשרות ומתייעץ עמו רבות. "כל חייו הוא היה בקרב ציבור שלא מוגדר כדתי וניסה למצוא את האיזון", תיאר לאו. "אני אתך לא מוצא שפה משותפת? תמיד אמצא אוזן קשבת ואולי גם לב פתוח – נדבר, נשב יחד. לא רק פעם בשנה שמזמינים אותי לגימנסיה לערב זה וזה. תזמין אותי פעם לדיון, אני פתוח גם לכשרות וגם למרכולים בשבת, יש לי מה להגיד".

אז אם אתה פתוח, נאמר שהיה מגיע אלייך זוג גברים וזוג נשים שתחתן אותם. מה אתה אומר להם?

שאני לא יכול לחתן אותם מכיוון שזה מנוגד להלכה, אני אמון הלכה, אתה תבקש ממישהו למעול באמון שניתן לו? לא הסמיכו אותי לעשות דבר שהוא נגד חוקי התורה, זה הכול. אני לא פוגע בך, לא מעליב אותך אבל אני לא הכתובת.

ואלה שמגנים התנהגות הומוסקסואלית?

תראה, אני לא יודע מה יוצא מזה שמגנים. אם אפשר היה להשפיע בכיוון שאתה רוצה להשפיע עליו תעשה את זה בדרך שאתה חושב. בגינוי לא משפיעים. גם בצד ההפוך, בראוותנות הזאת של כל הנושא הזה, אני לא חושב שמבינים משהו. אני לא מבין בנושא הזה, לא עוסק בנושא הזה, לשמחתי גם לא באו אליי עם הצעה כזאת שאתה דיברת עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully