וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליעזר פישמן הוכרז פושט רגל; תוקם ועדת חקירה בכנסת

בעקבות ההכרזה של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין, יצטרך פישמן להיפרד מכל החברות שבבעלותו, לא יוכל לקבל הלוואות בבנקים, לא יוכל להחזיק בכרטיסי אשראי ויידרש לקבל אישור מיוחד אם ירצה לטוס לחו"ל. הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעניינו

דיון בפשיטת הרגל של אליעזר פישמן/צילום: אבי כהן עריכת וידאו: ניר חן

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, הכריז היום (רביעי) באופן רשמי על איש העסקים אליעזר פישמן פושט רגל. בעקבות ההכרזה יצטרך פישמן להיפרד מכל החברות שבבעלותו, לא יוכל לקבל הלוואות בבנקים, לא יוכל להחזיק בכרטיסי אשראי ויידרש לקבל אישור מיוחד בכל מקרה שירצה לטוס לחו"ל. ההכרזה על פשיטת רגל מבטלת את עקרונות ההסדר שנקבעו עם פישמן, שעל פיו לא יוכרז כפושט רגל. השופט אורנשטיין מינה את עו"ד יוסי בנקל להיות הנאמן לנכסיו של פישמן, וקבע כי הוא מוסמך "לתפוס את כל רכוש החייב, לאתרו, לפעול למימושו כמתחייב מהוראת פשיטת הרגל".

הבנקים, להם חייב פישמן כשני מיליארד שקלים, העדיפו בדיונים המוקדמים להימנע מלהכריז עליו פושט רגל, בתמורה לקבלת נכסים הרשומים על שם בני משפחתו והיה קיים ספק אם ניתן יהיה לקבל אותם נגד החוב של פישמן. אולם לאחר שהציג המנהל המיוחד עו"ד בנקל את עקרונות ההסדר שסוכם עם עורכי דינו של פישמן, התעוררה ביקורת ציבורית על הפער הגדול בין יתרת החוב של פישמן לסכומים הנמוכים שצפויים הבנקים לקבל. המפקחת על הבנקים, חדווה בר, שלחה לבנקים מכתב ובו היא דורשת מהם לשקול אפשרות להכריז על פישמן פושט רגל, ובעקבות המכתב שינו הבנקים את עמדתם. בתגובה הודיע פישמן לבית המשפט כי הוא אינו מתנגד שיוכרז פושט רגל.

קריסת פישמן - כותרות נוספות:
טייקון וטוב לו: פישמן הפסיד מיליארדים? אז מה, אתם תשלמו על זה
"די לטיוח, צריך לחקור": דיון סוער בכנסת על ההסדר לפישמן
המרדף אחר הכסף בעיצומו: לאן הולכת פרשת פישמן?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהחלטתו היום קובע השופט אורנשטיין כי התמלאו כל התנאים המאפשרים להכריז על פישמן פושט רגל מכיוון שלא פרע את חובות לבנקים, וגם לאחר שימומשו נכסיו תשאר יתרת חוב של 1.5 מיליארד שקל. צו פשיטת הרגל יאפשר לנושים לקבל את כל נכסיו של פישמן ולחלק ביניהם את התמורה בצורה שוויונית. עוד מעיר השופט כי הליך פשיטת הרגל יאפשר לפישמן בעתיד לפתוח דף חדש בחייו. אורנשטיין מינה את המנהל המיוחד עו"ד בנקל כנאמן על נכסי פישמן והורה לפישמן להפקיד התחייבות עצמית על סך 750 אלף שקל.

בעקבות ההכרזה על פשיטת הרגל צפוי בנקל לבצע בדיקות יסודיות לגבי היקף רכושו של פישמן בישראל ובחו"ל. מקורבים לנאמן מעריכים כי לא יתגלו נכסים שאינם ידועים. עם זאת טוען בנקל כי חלק ניכר מנכסי משפחתו של פישמן הועברו לבני משפחה בכוונה להסתיר את העובדה שאלה נכסים השייכים בפועל לפישמן ויש לצרף אותם לרשימת הנכסים שאפשר למכור במטרה לצמצם את החוב. מדובר ברכוש בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שילדיו ואשתו של פישמן טוענים לבעלות מלאה ונפרדת עליו.

עוד באותו נושא

טייקון וטוב לו: פישמן הפסיד מיליארדים? אז מה, אתם תשלמו על זה

לכתבה המלאה
יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, בדיון הוועדה בנושא מתווה הגז, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
מחדלים חמורים בהתנהלות המערכת הפיננסית והבנקאית. כבל/נועם מושקוביץ

זמן קצר לאחר הודעת בית המשפט בנוגע לפישמן, אישרה מליאת הכנסת ברוב של 42 חברי כנסת מול אפס מתנגדים הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת החובות של איש העסקים. בראש הוועדה יעמוד יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), וחבריה יהיו חברי ועדת הכלכלה בתוספת ח"כים נוספים. האישור במליאה אינו סופי משום שבשבוע הבא תתבקש ועדת הכנסת לאשר את הרכב הוועדה ואת כתב המינוי שלה.

ח"כ כבל אמר בנאומו במליאה כי "הגיע הזמן שראשי המערכת הפיננסית והמערכת הבנקאית יגיעו לכאן כדי לספק תשובות. לא באמצעות לוביסטים ולא מאחורי סוללות עורכי הדין שלהם. לא באמצעות ספינים בתקשורת ולא באמצעות מניפולציות. הציבור דורש תשובות והסברים - ואנחנו נגבה זאת עבורו. נעשה זאת באחריות ובאופן רציני ומקצועי". סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן מש"ס, אמר כי הקואליציה תתמוך בהצעה של כבל לאור כך שהוא הודיע שוועדת החקירה תפעל "לבחינת הקצאת האשראי במשק והסדרי חוב", ללא קשר ספציפי לפישמן בלבד.

מוקדם יותר פרסם היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון חוות דעת, שבה הסביר מהן סמכויתיה של ועדת החקירה הפרלמנטרית. עו"ד ינון טען כי לפי תקנון הכנסת "לוועדת חקירה פרלמנטרית יהיו הסמכויות הנתונות לוועדה קבועה בכל הנוגע לסדרי דיון, לזימון לוועדה ולקבלת מידע, ככל שהכנסת לא קבעה אחרת". סמכויות אלה לא מאפשרות לוועדה לחייב גורמים הקשורים לדיוניה להשתתף בהן, כך שאם פישמן או בכירי הבנקים יוזמנו - הם לא בהכרח יגיעו לדיונים.

הסדר החוב שעורר את הזעם

במתווה הסדר החוב המקורי השנוי במחלוקת, שנדחה כאמור, סוכם שמתוך חובות של כ-1.8 מיליארד שקל, פישמן ובני משפחתו יחזירו עד 400 מיליון שקל לקופת הנושים, בשני שלבים. לפי ההצעה, שכאמור כבר אינה בתוקף, בשלב הראשון אמורה הייתה משפחת פישמן להעביר לקופת הכינוס 140 מיליון שקל וכן 15 מיליון שקל לרשות המסים לצורך תשלום חובות חברת פישמן רשתות וכדי לאפשר את המשך פעילותה.

לפי ההסדר, בשלב השני, שאמור היה להיכנס לתוקף בעוד חמש שנים, משפחת פישמן אמורה הייתה להעביר סכום נוסף של עד 260 מיליון שקל. הכסף אמור היה להתקבל ממכירת אחזקות משפחת פישמן ב"פישמן רשתות" וב"א.ט. אחזקות קירור".

(עדכון ראשון: 13:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully