וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתנו של טראמפ נחת היום בישראל - וייפגש עם נתניהו ואבו מאזן

21.6.2017 / 14:10

במסגרת הניסיונות האמריקניים להתניע את המו"מ בין הישראלים לפלסטינים, הגיע ג'ארד קושנר, במטרה "לבדוק את רצינות המנהיגים". הפגישות יתמקדו בהפסקת תשלומי משכורות למחבלים ומיגור ביקורת פנימית מצד פוליטיקאים מהימין. עם נחיתתו ביקר קושנר בשבעה בבית משפחת הדס מלכא

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

ג'ארד קושנר, יועצו המיוחד וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נחת הבוקר (רביעי) בישראל, לביקור קצר בירושלים וברמאללה במסגרת ניסיונות הממשל להניע משא ומתן בין ישראל והפלסטינים. קושנר ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, ולאחר מכן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

עם נחיתתו בישראל, הגיע קושנר לביקור בבית משפחתה של לוחמת מג"ב הדס מלכא שנהרגה בפיגוע בשער שכם בשישי. לביקור הצטרף שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן. בשעות הערב הוא צפוי להמריא בחזרה לוושינגטון. בבית הלבן אמרו השבוע כי קושנר יבקש לשמוע משני המנהיגים "את סדרי העדיפויות שלהם וכיצד ניתן להתקדם לקראת חידוש תהליך השלום".

מדובר בביקורו השני של קושנר באזור מאז תחילת כהונת הנשיא טראמפ, בדיוק חודש לאחר שליווה את הנשיא לביקורו הראשון בישראל. לדברי בכיר בבית הלבן, בזמן שחלף מאז, "המגעים בין הבית הלבן למנהיגים בירושלים וברמאללה נמשכו מאחורי הקלעים".

קושנר הוא יועצו המיוחד של הנשיא לענייני משא ומתן, ובפגישות צפויים להשתתף גם שליחו המיוחד של הנשיא, ג'ייסון גרינבלט, שהגיע לישראל השבוע וקיים פגישות הכנה עם שני הצדדים, וכן שגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן, שילווה את קושנר בטיסתו. מהצד הישראלי, בפגישה צפויים להשתתף שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, וכן שליחו המיוחד של ראש הממשלה, עורך הדין יצחק מולכו.

בבית הלבן ממשיכים להדגיש כי תהליך השלום "הוא בעדיפות עליונה" עבור הנשיא וכי הוא "מאמין שהשלום אפשרי". ואולם, לדברי גורמים מדיניים, אין תמימות דעים לגבי יכולת ההצלחה של המהלך בסביבתו הקרובה של טראמפ, ולכן קושנר "מעונין להתרשם ולבדוק בעצמו את רצינותם של המנהיגים". בכיר בבית הלבן אמר השבוע כי "חשוב לזכור שכינון הסכם שלום היסטורי יימשך זמן רב ובתהליך זה צפויים להיערך ביקורים רבים באזור של קושנר וגרינבלט, לעתים יחד ולעתים בנפרד, וכן ביקורים של מתווכים ישראלים ופלסטינים בוושינגטון".

עוד בוואלה! NEWS:
קושנר וגרינבלט בדרך לירושלים ורמאללה: "להמשיך במגעים לשלום"
שליחו של טראמפ ביקר בבית משפחת הדס מלכא: "אלימות בלתי נסבלת"
"החוקר בפרשת קשרי רוסיה בוחן עסקים והעברות כספים שביצע חתנו של טראמפ"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקור קושנר בבית משפחת מלכא, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר בהגעה לביקור בישראל, 22 מאי 2017. GettyImages
"לחץ אמריקני גדול". קושנר ורעייתו איוונקה בביקורם הקודם בישראל, בחודש שעבר/GettyImages

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הממשל מעונין גם לדון בנושאי הליבה הקשורים להסדר הקבע, כמו גבולות, ביטחון, ירושלים, פליטים והכרה הדדית, כדי לראות אם אפשר לגבש פרמטרים משותפים לחידוש המשא ומתן. שר האוצר משה כחלון אמר אתמול בכנס הרצליה כי "יש לחץ אמריקני גדול" לקדם הסכם, והוסיף: "משהו קורה".

מבחינת נתניהו, הנושא העיקרי עליו הוא מתכוון לשים דגש בפגישה הוא סוגיית מימון הטרור ומדיניות הרשות הפלסטינית של תשלום משכורות למחבלים ובני משפחותיהם. ישראל טוענת מזה שנים בפני הקהילה הבינלאומית כי מדיניות זו, המעוגנת בחקיקה רשמית, היא מכשול למשא ומתן ומערכת תמריצים רשמית לרצח ישראלים. אולם תחת ממשל טראמפ העיסוק בסוגיה תפס תאוצה, כאשר בשבועות האחרונים נתניהו שב והדגיש שהפסקת תשלום המשכורות היא "מבחן ראשון לשלום". השבוע, ערב הגעתם של קושנר וגרינבלט למסע דילוגים בין ירושלים ורמאללה, תקף בחריפות את אבו מאזן על הנושא בסדרת ציוצים באנגלית. "אבו מאזן אומר לעולם שהוא מחנך את הילדים הפלסטינים לשלום. מדובר בשקר", כתב נתניהו.

טראמפ עצמו העלה את הנושא בפגישתו עם אבו מאזן בבית לחם בחודש שעבר, ולפי דיווחים שונים, זעם עליו שלא הציג בפניו פתרון לדרישה להפסיק את המדיניות הזו. שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר בשבוע שעבר כי הרשות הפלסטינית מתכוונת להיענות לדרישה ולשנות את המדיניות. בשבועות האחרונים נפוצו דיווחים נוספים על כוונותיו של אבו מאזן לשנות את מבנה או מדיניות העברת המשכורות למחבלים, אך מרביתם הוכחשו, ובלשכת נתניהו שבים ומדגישים כי לא ידוע להם על כל שינוי בנושא.

פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט 20 ביוני 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
קושנר יצטרף לשליחו של טראמפ. גרינבלט ונתניהו, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

במקביל, גורם ישראלי המעורה בנושא אמר לוואלה! NEWS כי קושנר מעונין לדון עם ראש הממשלה גם על ההיבטים הפוליטיים הפנימיים שעשויים להקשות על חידוש התהליך. זאת, על רקע ביקורת מתגברת בימין על בנייה מצומצמת בירושלים ובהתנחלויות ומחאה על אישורי בנייה שניתנו לפלסטינים בשטחי "סי" של הגדה המערבית, הנתונים לשליטה אזרחית וביטחונית ישראלית.

בחדשות 10 דווח כי שליחים מטעמו של נתניהו כבר החלו לגשש אצל יו"ר התנועה, ציפי לבני, בדבר אפשרות של כניסה שלה לממשלה כחלק מהניסיון להניע את המשא ומתן. עם זאת, לבני שבה והדגישה כי מבחינתה אין תנאים מדיניים שיצדיקו את כניסתה לממשלה.

בשבועות הקרובים נתניהו עשוי להיכנס למלכוד פוליטי נוסף מול הממשל בעניין ירושלים, לאור הצעת חוק שמקדם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לתיקון חוק יסוד ירושלים. ההצעה, שקובעת שכל החלטה על חלוקת ירושלים תדרוש רוב מיוחס של 80 חברי כנסת, ולא רוב רגיל כפי שנדרש כיום, צפויה לזכות לתמיכה פוליטית רחבה בקואליציה, שכן היא מבוססת על הצעת חוק זהה שהגיש ח"כ לשעבר גדעון סער בשנת 2007 – עליה חתומים חכים רבים מהליכוד, בהם גם נתניהו עצמו, שהיה אז יו"ר האופוזיציה. עם זאת, ההצעה מונעת הלכה למעשה כל אפשרות לדון עם הפלסטינים בעניין ירושלים ועשויה לעורר התנגדות אצל הממשל האמריקני - שמנסה לייצר משא ומתן.

(עדכון ראשון: 6:30)

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
אבו מאזן וטראמפ, בחודש שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully