וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הדסה: נדחתה בקשת ההורים לחקירה פלילית נגד מנכ"ל בית החולים

הסכסוך בין הרופאים שהתפטרו מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית והנהלת בית החולים הדסה עין כרם יצר לאחרונה מתיחות נוספת בין בכירי הענף. סגן מנהל המחלקה בתל השומר שיגר מכתב לבכיר האונקולוגים בארץ, ובו תקף את תמיכתו ברופאים: "מנהלים מאבק על גב חוליהם"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הבהיר בתגובתו להורי הילדים המטופלים במחלקה ההמטואונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם כי אין עילה לפתיחת חקירה פלילית בגין התנהלותם של מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ושר הבריאות יעקב ליצמן סביב המשבר. על פי מכתב התגובה שהועבר שלשום (שני) והגיע לידי וואלה! NEWS, בלשכת היועץ המשפטי נקבע כי "לאחר בחינת הדברים על ידי הגורמים הנוגעים בדבר, לא נמצאה תשתית ראייתי המצדיקה פתיחה בחקירה פלילית בעניין שבנדון".

עוד צוין במכתב כי "מכל מקום, נראה כי השדה הפלילי אינו המסגרת המתאימה לבירור טענות מסוג זה". על פי התגובה להורי הילדים, סוגיות נוספות שהוצגו גם בעתירתם לבג"ץ בנושא "מועברות להמשך טיפול על ידי הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות". בסיכום המכתב, נמסר: "מעבר לעניינים המשפטיים שנראה כי אינם העיקר בנושא מורכב זה, אין לי אלא לקוות כי יימצא בהקדם פתרון לסוגיה כאובה זו, לטובת כלל הגורמים הנוגעים בדבר, ובראש ובראשונה לטובתם של הילדים החולים ובני משפחותיהם".

עוד בנושא:
נדחתה עתירת הורי ילדי הדסה; ליצמן לרופאים: תנו דרישות לחזרתכם
משבר הדסה: ההנהלה מאשימה את ההורים ב"ניסיון לחבל" במחלקה
הימים הנוראים: עשרת היממות הראשונות במחלקה שהתרוקנה מילדים

טרגדיה נדירה: תינוקת מתה מאיידס בבית החולים הדסה. גדעון צנטנר
"רופאינו עושים זאת למרות אי הנעימות". בית החולים הדסה עין כרם/גדעון צנטנר

בעתירה שהגישו בתחילת החודש הורי הילדים המאושפזים במחלקה, באמצעות עמותת "הילדים של מיקי" שהקימו, על שמו של מנהל המחלקה הפורש פרופ' מיקי וינטרוב, הם הציגו שלוש דרישות מרכזיות. הראשונה שבהן היא למנוע את מתווה הרוטציה, לפיו החל מתחילת החודש "הושאלו" רופאים אונקולוגים מבית החולים שיבא בתל השומר, המטפלים בילדים המאושפזים במחלקה בתורנויות.

דרישה נוספת היא לחקור את התנהלותם של מנכ"ל הדסה רוטשטיין ושל השר ליצמן סביב המשבר, ובין היתר בנוגע לטענה כי בית החולים נתן עדיפות להשתלות מח עצם בילדים מהרשות הפלסטינית וממזרח אירופה, המתאשפזים במחלקה במסגרת "תיירות מרפא" ומעשירים את קופת בית החולים, המצוי במשבר כלכלי עמוק – זאת, על פני השתלות בילדים ישראלים, לטענתם. הדרישה השלישית היא הקמת מחלקה המטואונקולוגית בשערי צדק.

עוד באותו נושא

משבר הדסה: ההנהלה מאשימה את ההורים ב"ניסיון לחבל" במחלקה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העניינים המשפטיים שנראה כי אינם העיקר". המכתב שהועבר להורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרשה החלה לפני כשלושה חודשים, אז הודיעו הרופאים על התפטרות קולקטיבית בשל משבר אמון חריף עם מנהל בית החולים פרופ' רוטשטיין והחלטות מקצועיות שהיו שגויות בעיניהם. במקביל, פעילות המחאה של הורי ילדי המחלקה בהדסה נמשכת באוהל בית חולים שדה שהוקם בגן סאקר בבירה. בפנייתם ליועץ המשפטי, ביקשו ההורים לטעון כי התנהלות ההנהלה מובילה לסיכון חיים.

ביום חמישי האחרון נפגשו ארבעה מתוך ששת הרופאים הבכירים שהתפטרו עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לבקשת שר הבריאות, במטרה לשוב לשולחן הדיונים ולדון על מבוקשם של הרופאים בכדי לשוב למחלקה. הצדדים סיכמו את הפגישה הראשונה כמוצלחת והודיעו כי הם שוקלים הליך גישור.

פרופ' זאב רוטשטיין במסיבת העיתונאים בהדסה 13 ביוני 2017. מגד גוזני
"הרופאים בהדסה הם רופאים מעולים ומסורים". פרופ' רוטשטיין/מגד גוזני

במקביל, פרישת ששת האונקולוגים הבכירים מבית החולים והסכסוך המתוקשר בינם לבין מנהל בית החולים, יצר לאחרונה מתיחות נוספת בין בכירי תחום האונקולוגיה לילדים בישראל. ד"ר יורם נוימן, סגן מנהל המחלקה ההמטואונקולוגית בבית החולים שיבא שבתל השומר, שרופאיה עובדים בהדסה בתורנויות כפתרון זמני, תקף את מנהל המערך ההמטואונקולוגי בבית החולים שניידר, פרופ' יצחק יניב. במכתב חריף ששיגר ליניב, הנחשב לבכיר האונקולוגים בארץ, תקף אותו נוימן על כך שהביע את תמיכתו ברופאים שהתפטרו מהדסה.

במכתב, שהגיע לידי וואלה! NEWS, כתב נוימן על פרופ' מיקי וינטרוב, מנהל המחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה שהתפטר. לדבריו, "אין חולק על העובדה שמיקי וחבריו רופאים מצוינים, אך המאבק חסר הפשרות שאותו הם מנהלים על גב חוליהם איננו מוסרי ואיננו ערכי". הוא הוסיף כי עזיבתם של כלל הרופאים את המחלקה לא הייתה מצודקת, וכי "וסירובם לשוב לאחר שהסכימו למרבית דרישותיהם אינו מובן. נקודת האור היחידה בסכסוך הזה הינה היחלצות האונקולוגים מתל השומר לעזרת ילדי הדסה, למרות הקשיים הכרוכים בדבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סירובם לשוב לאחר שהסכימו למרבית דרישותיהם אינו מובן". מכתבו של נוימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף המכתב, התייחס נוימן ישירות להזדהותו של יניב עם הרופאים המתפטרים ולכך שאינו מצדד בעמיתיו מתל השומר. "צר לי שלמרות שעכשיו לבך עם ההורים והילדים, בחרת שלא להילחץ לעמדתם ואף לא לציין לשבח את רופאי תל השומר. רופאינו עושים זאת ללא קבלת תמונה נוספת, למרות אי הנעימות שבהגעה היום-יומית לגוב האריות", כתב.

אין זו הפעם הראשונה שנוימן מתבטא בחריפות נגד הרופאים המתפטרים. לפני כשבועיים פרסם מכתב פומבי שבו קרא להם להפסיק להכפיש את רופאיו ולהעלות טענות שקריות, ואף כינה את מאבקם "מכוער ומיותר". דבריו הועלו על רקע הטענה כי הרופאים בשיבא אינם ערוכים לטפל בילדים במחלקה בהדסה, זאת משום שאינם מחזיקים בידע ובמומחיות במרבית סוגי הגידולים שמהם סובלים ילדי המחלקה.

המכתב האחרון של נוימן ליניב נכתב לאחר שהאחרון הביע לראשונה תמיכה פומבית בהתפטרות הרופאים, זאת באמצעות מכתב שקטעים ממנו פורסמו בעיתון "ישראל היום" בשבוע שעבר. "לא הייתי מסכים בשום מצב שהילדים יטופלו במחלקה של מבוגרים, לא בטיפולים כימותרפיים ולא בהשתלות מח עצם. אם היו כופים עלי מצב כזה הייתי עוזב את תפקידי", הצהיר יניב במכתבו.

שרה נתניהו מבקרת באוהל שדה של ילדי חולי סרטן בגן סאקר, ירושלים 19 ביוני 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
רעיית ראש הממשלה במאהל משפחות ילדי המחלקה, גן סאקר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

עוד כתב: "הרופאים בהדסה הם רופאים מעולים ומסורים, ערכיים ביותר, וכל ניסיון להכפיש את שמם ראוי לגינוי ברור - אני מגנה ניסיון לפגוע בעתידם של רופאים מסורים אלה בדרכים של חסימת קליטתם במוסדות שונים, אם אכן כך נעשה. כל מרכז רפואי היה מתברך ברופאים אלה, ומדינת ישראל אינה יכולה לוותר על מספר כזה של מומחים ומתמחים בהמטולוגיה ובאונקולוגיה ילדים. לבי עם ההורים והילדים הנמצאים במצוקה קשה בתוך כל המערבולת הזו, ואני מקווה שמישהו יתעורר ויביא קץ למשבר".

שלשום הביע מנכ"ל משרד הבריאות את תחושתו כי הרופאים "מתחמקים" מהמשך ההליכים, והוא הפציר בהם להעלות על הכתב את דרישותיהם לחזרה לעבודה במחלקה. במסגרת המאמצים לפתרון המשבר, ביקרה אמש רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו במאהל המחאה של הורי ילדי המחלקה, והבטיחה להם כי תקדם את הנושא מול שר הבריאות ליצמן.

(עדכון ראשון: 20:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully