וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא בעימות בין חזן לאדלשטיין: חוק שיעכב התמודדות יו"ר כנסת לנשיאות

19.6.2017 / 9:21

חזן והיו"ר אדלשטיין כבר רשמו חיכוכים רבים, אולם כעת חזן מגיש הצעת חוק - הדורשת מיו"ר הכנסת צינון של שלוש שנים לפני התמודדות עם מקום במשכן הנשיא, ועשויה להאפיל על כוונותיו של אדלשטיין. "התפקיד מעניק לו יתרון בלתי הוגן", טען חזן

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: ח"כ אורן חזן מגיב על הדחתו מתפקיד סגן יו"ר הכנסת, יוני 2016)

ח"כ אורן חזן (הליכוד) יגיש היום (שני) הצעת חוק חדשה, שלפיה יו"ר הכנסת ייאלץ להמתין שלוש שנים לפני שיוכל להתמודד לתפקיד נשיא המדינה. זאת, ברקע ההערכות כי היו"ר המכהן, יולי אדלשטיין, עשוי להתמודד בעתיד על הנשיאות, בדומה לקודמו, ראובן (רובי) ריבלין.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שנחשפת לראשונה בוואלה! NEWS, נטען כי התמודדותו של יו"ר הכנסת על התפקיד "מעניקה לו יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים". לאור העובדה שחברי הכנסת הם אלו שבוחרים את הנשיא, "יש חשש שהחלטותיו של יו"ר הכנסת יושפעו מכוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות". עוד נכתב כי תקופת הצינון נועדה למנוע "לזות שפתיים" ותחושה כי החלטות היו"ר הושפעו משיקולים זרים. "הצעת החוק באה מתוך כבוד גדול לתפקיד יו"ר הכנסת ומתוך הכרה בהשפעת כוחו של זה על חברי הכנסת במדינת ישראל", נכתב בדברי ההסבר.

בכנסת דיברו במשך שנים על הצורך בקידום הצעת חוק כזו בניסיון למנוע מצב שבו יו"ר כנסת זוכה למעמד שונה מפני שאר המועמדים לנשיאות, אך ההצעות שניסו לקדם בעבר - לא צלחו, בעיקר בשל חשש של ח"כים לתמוך בהצעה נגד יו"ר מכהן שחשוף בין היתר לאופן הצבעותיהם.

ואולם, קשה להתעלם מהיריבות הקיימת בין חזן לאדלשטיין. השניים ידעו לא מעט עימותים בעבר, בהם החלטת היו"ר להשעות את חזן מניהול ישיבות מליאה בשל התנהלות בעייתית לכאורה שעלתה מתחקיר שפורסם בערוץ 2 בשנה שעברה.

עוד בוואלה! NEWS:
חשודים בתקיפת בנות זוגם לשעבר שוחררו - ללא ידיעת הנשים
מבצע "שכן טוב": "ישראל מעבירה כספים וסיוע למורדים בגולן הסורי"
הפרקליטות: "קיים חשש שדליפת מסמכי אולמרט תביא נזק ביטחוני חמור"

ח"כ אורן חזן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. ראובן קסטרו, טלי מאייר, ראובן קסטרו
"מצפה ממנו שיברך על יוזמת החקיקה". חזן ואדלשטיין/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו, טלי מאייר

בתגובה למהלך, חזן תקף את אדלשטיין בכלי התקשורת ובכמה הזדמנויות אף כינה אותו "חוצפן" ו"מנותק מהעם". ביוני 2016, חיכוך נוסף נרשם כאשר אדלשטיין לא הזמין לחתונתו את חזן, שכיהן באותה תקופה כסגנו. ואילו הח"כ הצעיר, שנישא בפברואר האחרון, שיגר הזמנה ליו"ר, אך האחרון לא נכח באירוע. הסלפי של חבר הכנסת עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטקס קבלת הפנים בביקורו בישראל, זכה לגינויים מצד היו"ר, שכינה את התקרית "שערוריה".

"אין לי ספק כי בהצעת חוק זו יש כדי לבצר את עוצמתו וחוזקתו של תפקיד יו"ר הכנסת כנושא המשרה הבכירה ביותר ברשות המחוקקת", אמר ח"כ חזן. "ביודעי עד כמה כבודה של הכנסת חשוב ליו"ר הכנסת הנוכחי - אני מצפה ממנו שיברך על יוזמת החקיקה ואף יסייע בקידומה. בכך, ייתן דוגמה אישית ויתרום תרומה רבה לביסוס מעמדה של כנסת ישראל".

הצעות החוק שהוגשו בנושא בשנים האחרונות בכנסת, לא זכו לקידום משמעותי. חברת הכנסת לשעבר מרינה סולודקין ממפלגת קדימה הגישה בעבר הצעה ברקע כוונתו של הנשיא ריבלין להתמודד לתפקיד, עם תום כהונתו כיו"ר הכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה אז בעימות מתמשך עם ריבלין, שקל לתמוך בהחלת הצינון למשך שנתיים היות שחש כי "ריבלין ניסה לפגוע במנהיגותו". לאחר שריבלין החליט באותה תקופה לשדרג את טיסותיהם של ח"כים היוצאים לחו"ל, הגיש ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי הצעה דומה, שדרשה תקופת צינון של ארבע שנים.

את תגובת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא היה ניתן להשיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully