וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לחיי נצח? ישראלים מצאו פגם גנטי התורם לאריכות ימים

18.6.2017 / 14:07

חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו כי מוטציה בגן הקשור להורמון הגדילה תורמת לאריכות ימים של כעשר שנים בממוצע בקרב גברים. כעת נערכים החוקרים להעמקת ההבנה בנושא, שעשוי להוות פתח לתרופות להארכת החיים

ShutterStock

רבים שואפים למצוא את הסוד לאריכות ימים במזונות שאנחנו צורכים ובגורמים סביבתיים מסוגים שונים. בעוד שלסביבה יש השפעה רבה על תוחלת החיים, חשוב לזכור כי המרכיב הגנטי במשוואה חשוב לא פחות. כעת, חוקרים ישראלים מצאו כי מוטציה בגן של קולטן להומון גדילה (Growth Hormone), ורמת לאריכות ימים של כעשר שנים בממוצע בקרב גברים.

"ידענו בעבר שפגיעה במסלולים גנטיים שקשורים להורמון הגדילה קשורים גם לאריכות ימים", אמר פרופ' גיל עצמון מאוניברסיטת חיפה, שהוביל את המחקר. "כעת מצאנו מוטציה ספציפית שהימצאותה או העדרה קשורים ישירות לכך".

עוד בנושא:
חוקרים קבעו: שעת ריצה מוסיפה שבע שעות לחיים
הורות מוסיפה שנתיים שלמות לתוחלת החיים
תחשבו טוב יהיה טוב: חשיבה חיובית תעשה אתכם בריאים

כבר במחקרים קודמים של פרופ' עצמון, ראש המעבדה לגנטיקה ואפיגנטיקה של זקנה ואריכות ימים באוניברסיטת חיפה, כמו גם במחקרים אחרים, נמצא שתפקוד לא תקין של מסלולים ביולוגיים שקשורים להורמון הגדילה ולהורמון בשם Insulin-like Growth Factor 1 (IGF-1), תורמים לאריכות ימים. אולם עד כה, הפגיעה בתפקוד נעשתה במעבדה, ולא נמצא מנגנון בגוף שגורם לכך.

המחקר התפרסם בכתב העת Science Advances מבית Science, ונמצאה בו, בפעם הראשונה, מוטציה שפוגעת בפעילות של הורמון הגדילה ותורמת לאריכות חיים בקרב גברים. אוכלוסיית המחקר הראשונית הורכבה מכ-102 יהודים אמריקאים מעל לגיל 100 ואחר כך התוצאות הושוו לשלוש אוכלוסיות נוספות מכל רחבי העולם של אנשים מעל גיל 100.

אילוסטרציה. ShutterStock
המוטציה מונעת קליטה של הורמון הגדילה, אך דווקא משפיעה לחיוב גם על הגובה/ShutterStock

בכל אותן קבוצות נמצא כי המוטציה, שבאה לידי ביטוי בהחסרה של סיב עצבי בשם אקסון 3 בגן לקולטן של הורמון הגדילה, נמצאת יותר בקרב גברים מעל גיל 100 בצורה מובהקת, בהשוואה לקבוצת הביקורת של גברים כבני 70. בממוצע, אנשים שנולדו עם המוטציה הזו חיו כעשר שנים יותר מאנשים שחיו בלעדיה.

עוד עלה מהמחקר כי המוטציה בקולטן גרמה לכך שהוא אומנם אפשר לתאים לקלוט פחות מהורמון הגדילה, אך כאשר ההורמון נקשר אל הקולטן, ההשפעה שלו על הגדילה הייתה גבוהה פי כמה. התוצאה: האנשים שנולדו עם המוטציה וחיו יותר שנים מהממוצע, היו גם גבוהים בכשלושה סנטימטרים בהשוואה לאלה שנולדו ללא הקולטן.

עוד באותו נושא

החיים קצרים? חוקרים מצאו 7 דרכים להאריך אותם

לכתבה המלאה

המוטציה הבטיחה כמעט בוודאות אריכות ימים

לדבריו של פרופ' עצמון, אין ספק כי המוטציה היא לא הגורם היחיד או הבלעדי לאריכות הימים, ובקרב הנבדקים היו גם רבים שחיו מעל לגיל 100 לא המוטציה, אולם הימצאותה של המוטציה הבטיחה כמעט בוודאות את הארכת תוחלת החיים.

"המחקר הנוכחי סוגר לנו היטב את הקשר שבין תפקוד הורמוני הגדילה ואריכות ימים. כעת המטרה שלנו היא להבין עד תום את המכניזם של המוטציה שמצאנו בכדי להביאה לביטוי, כך שנאפשר אריכות ימים תוך שמירה על איכותם", סיכם פרופ' עצמון. נראה כי השלב הבא בחקר הנושא יכלול ניסיון להפוך את המוטציה הגנטית לתרופה ממשית שתסייע בהארכת תוחלת החיים של כלל האוכלוסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully